30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia’s ‘Orthodox Tycoon’ Is
Bankrolling a Monarchist Movement. But
Where Does He Get His Money?

By The Bell

November 25, 2019

Malofeyev is pursuing his ambition to lead a monarchist political party and build up a conservative
media empire. Sergei Malgavko / TASS

Konstantin Malofeyev rose to fame in Russia’s corporate wars of the late 2000s. He became
one of the most powerful people in telecommunications, but the devoutly Orthodox tycoon
almost lost everything in a bitter dispute with state-owned bank VTB. In 2014, he was
sanctioned by the West for providing support to rebels in eastern Ukraine. Since then, his
business empire looks to have run into trouble: several of his companies face bankruptcy and
others have big tax arrears.

Nevertheless, Malofeyev is pursuing his ambition to lead a monarchist political party and
build up a conservative media empire. The Bell took a look at his political activity, his alleged
involvement in the appropriation of $450 million worth of stolen crypto-currency by security


https://www.themoscowtimes.com/author/the-bell

officials and how he keeps his businesses afloat.
Sponsoring the monarchy

As the national anthem played, men in Cossack lambswool hats carried an icon of Russia’s last
tsar, Nicholas II, into a conference hall outside Moscow last November. In the weeks before,
the icon had been flown by plane along the borders of the former Russian Empire and visited
dozens of local parishes — now it was in Tsargrad, a hotel owned by Malofeyev, for the second
gathering of the Double-Headed Eagle Society. “There are 2,014 of us,” Malofeyev told those
who had assembled. “By the end of 2019, we must grow to 10,000 members.”

The Double-Headed Eagle Society is a springboard for a new right-wing party with a
monarchist twist, according to sources in other parties and the expert community. In an
interview, Malofeyev told The Bell that the organization was meeting a popular need. “There
is a political crisis in the country and there is a demand for a monarchist party,” he said in his
central Moscow office, which is decorated with icons and portraits of tsars and generals.
According to surveys, about 30% of Russians have monarchist views, but when Malofeyev
talks about monarchy, it is not an abstract concept. “Of course, those people who love
[President] Vladimir Putin see the continuation of his power in an imperial, monarchal light. I
share those values,” he said.

The Kremlin is not keen on backing such ideas — at least in public. A monarchist political
party is Malofeyev’s personal initiative, according to Dmitry Peskov, Putin’s spokesman.
Peskov told The Bell that Malofeyev did not seek approval for such a venture.

In March, Malofeyev joined A Just Russia, a formerly center-left political grouping that is now
a struggling, pro-Kremlin party with just 23 seats in parliament. In exchange for sponsorship,
the businessman was apparently promised the party’s deputy leader position and carte
blancheto impose his agenda. But the nationalist Rodina (Motherland) political party, which
has no seats in parliament, was also courting Malofeyev, according to leader Alexei
Zhuravlyov. “We had quite a few discussions with Konstantin Malofeyev about his
participation in our work,” the politician recalled.

Related article: Russian Billionaire Moves to Launch Orthodox '"Troll Farm' — Reports

One option was using Rodina and A Just Russia as a base to create a new political party with a
monarchist ideology — but no agreement was ever reached. The reason for the failure was
apparently resistance within A Just Russia and miscalculations by Malofeyev. “He thought
partnership in politics was built the same way as in business, but that’s not true,” Zhuravlyov
explained. “[In politics] you can meet the conditions and adhere to what was agreed, but your
partners can still walk away.”

Negotiations fell apart at a very advanced stage. Earlier this year, a plan was agreed to name
Malofeyev the successor to current A Just Russia leader Sergei Mironov at the party
conference in April — but the announcement was canceled at the last minute. The leadership
of A Just Russia was scared off because Malofeyev “acted like a customer at a vegetable
stand,” according to a description in Kommersant newspaper at the time. “We have different
points of view and different paths so we parted ways,” A Just Russia deputy Oleg Shein said of


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/russian-billionaire-moves-to-launch-orthodox-troll-farm-reports
https://www.kommersant.ru/doc/3940378

the episode. Several other of Shein’s colleagues declined to discuss the topic with The Bell.
Soon after, Malofeyev announced he was leaving the party.

Malofeyev refuses to talk about why he wants to enter politics, but this wasn’t his first
attempt. In 2012, at the height of his corporate battle with VTB, he tried to become a senator
in Russia’s upper house of parliament — but was, again, unsuccessful (a senate seat would
have given him immunity from criminal prosecution amid lawsuits from VTB).

Bankruptcies and debts

One of the first Russian individuals to be targeted by U.S. and EU sanctions in 2014,
Malofeyev’s Marshall Capital investment vehicle was all but paralyzed when the U.S.
Department of Treasury froze its assets and accounts across the world. It has since been taken
over by one of Malofeyev’s former business partners and rebranded as Marshall Global.

Malofeyev was targeted by sanctions for his role in the conflict in the Donbass region of
eastern Ukraine. Alexander Borodai, who had been employed as a consultant and PR-expert
by Malofeyev, became the first head of the self-declared Donetsk People’s Republic (DNR) in
summer 2014, and Malofeyev didn’t hide that he was financing groups in Crimea and
Donbass. However, he has always maintained his involvement was purely humanitarian.

Asked about the impact of sanctions, Malofeyev criticized the U.S. and EU authorities as
amateurs. “They don’t stand out in any way other than their Russophobia so they didn’t do
any damage to me,” he said. That’s not exactly true. For example, immediately after he was
sanctioned, Malofeyev was still toying with plans to create a new fund with French investor
Pierre Louvre. Little is known about Louvre, but in 2014 Malofeyev described him as
“talented” and “bold” and said they had agreed to create a new fund worth $2.2 billion. There
is little doubt that it was sanctions that scuppered these plans.

Malofeyev’s most famous investment was a stake in state-owned telecommunications giant,
Rostelecom, estimated to be worth $1 billion. Thanks to his holding — and his friendship with
the-then minister of communications, Igor Shchyogolev — Malofeyev was considered one of
the most important people in the Russian telecommunications industry. The profit from his
2013 sale of the stake was supposed to have gone to pay off debts to VTB after years of a
corporate dispute. Since then, no significant investments by Malofeyev have been reported in
the media.

Asked about the companies he currently controls, Malofeyev points at Tsargrad (literally ‘the
city of Caesar’, a term used to refer to Constantinople). “My entire business today is the
Tsargrad holding,” he said. According to publicly available information, Tsargrad controls 20
companies — but they don’t have many assets. The biggest are the Tsargrad hotel outside
Moscow, a large farm, media group Tsargrad and a resort in the Crimean town of Livadiya. If
the financial statements can be trusted, all these companies ended last year with combined
losses of 700 million rubles ($S11 million). Between 2013 and 2017, Malofeyev’s companies
recorded annual losses ranging from 550 million rubles to 1.8 billion rubles.

Related article: Russia’s FSB Linked to $450M Bitcoin Disappearance — BBC



https://www.rbc.ru/politics/10/09/2019/5d779e0a9a794734e07f97aa
https://www.ft.com/content/84481538-1103-11e4-94f3-00144feabdc0
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/11/13/v-sankcionnye-spiski-vklyuchali-posovokupnosti-zaslug
https://www.kommersant.ru/doc/2883477
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/russias-fsb-linked-450m-bitcoin-disappearance

At least on paper, many of his businesses are in even more serious trouble. Financial
statements show that the accounts of dozens of companies in the Tsargrad group have

been frozen on the request of the Russian tax authorities. Among these was real estate
management company Isma, once the group’s largest company by assets. An investigation by
The Bell showed that Isma’s bankruptcy will likely be managed by paying off a 2 billion rubles
debt to an offshore firm controlled by the co-founder of the Knight’s Order of St. John the
Baptist of Jerusalem, Leonid Gavrilov, an oceanographer and long-time associate of
Malofeyev. A spokesperson for Malofeyev called this a legal bankruptcy procedure. Gavrilov
didn’t respond to The Bell’s request for comment.

In addition to Tsargrad, Malofeyev has links to over 10 charities and other organizations.
Their accounts show that his generous funding ended with the introduction of sanctions.

From the figures, it appears that Malofeyev’s favorite project is media company Tsargrad —
it’s this that generates the biggest losses. Tsargrad-media doesn’t publish financial
statements, but between 2014 and 2018 it was about 1 billion rubles in the red. In terms of
audience size, the Tsargrad TV network, founded in 2015, can be compared to the media
outlets associated with Yevgeny Prigozhin, the tycoon close to Putin who has been linked to
the troll factory in St. Petersburg. While Prigozhin’s media projects have an estimated total
audience of 5.5 million, monitoring service Yandex.Radar gave Tsargrad TV an audience of
over 7 million. Tsargrad’s press service said the network got 11 million unique website views
every month.

If he desired, Malofeyev could pursue a similar strategy to Prigozhin, carving out a media
empire with dozens of different outlets, blogs and social media pages. For example,
Malofeyev’s Double-Headed Eagle Society owns a small online publication, Segodnya. In turn,
Segodnya’s registration certificate is controlled by Rin, which itself controls another dozen
media outlets.

From publicly available documents, it is unclear how Malofeyev keeps his assets afloat. He
refused to give a direct answer to the question of where his money comes from, saying simply
that he earned enough when he was involved in business. A portion of Malofeyev’s capital is
invested by professional fund managers, according to his spokesperson.

The riddle of the missing bitcoin

The collapse of crypto-currency exchange BTC-e in 2017 made headlines around the world.
One of its founders, Russian citizen Alexander Vinnik, 40, was arrested in Greece and has been
accused by the U.S. of creating an illegal crypto-exchange. Vinnik was in charge of the
exchange’s finances while his partner from the Siberian city of Novosibirsk, Alexei
Bilyuchenko, known by the nickname ‘admin’, was responsible for the tech side. BTC-e
became popular because it didn’t subject its users to a verification process before they could
start trading. Inevitably, it attracted a motley crowd of money-launderers and fraudsters.

Related article: Russia’s Party System Is Falling Apart

After Vinnik’s arrest, one of BTC-e’s biggest clients, Belorussian Dmitry Vasilev, offered his
help to Bilyuchenko to relaunch the exchange under the name Wex. Then, last summer, the


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1foF8QQaDJkMmIBC8INU4PhafaCjv1IxuQxflYjmJJMY/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZbgfIs7fd3X49tPr19U4_vPW4Fa6rikS7ok_mEE28iQ/edit?usp=sharing
https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/russias-party-system-is-falling-apart

exchange’s work was frozen and Vasiliev announced he was selling the platform to a
Ukrainian businessman, Dmitry Khavchenko, who fought with Russian-backed rebels in
Donbas under the nickname Moryachok (‘little sailor’). Media outlet RBC

has linked Moryachok to Borodai, the former head of the DNR — and an ex-employee of
Malofeyev.

Malofeyev doesn’t deny being friends with Borodai, but questions about crypto-currency
upset him. “I even forbid my employees from buying crypto-[currencies], so they don’t lose
money,” he told The Bell.

In an article published last week, the BBC Russian Service made astonishing allegations about
what happened to BTC-e’s money. According to audio recordings of a person who sounds like
Malofeyev and testimony given by Bilyuchenko in a criminal investigation, Malofeyev acted as
a go-between for Bilyuchenko and people who said they were close to the powerful Federal
Security Service (FSB). The BBC alleged that, after the collapse of BTC-e, Bilyuchenko met
Malofeyev in a meeting brokered by Timofei Musatov, lawyer of arrested BTC-e founder
Alexander Vinnik. Bilyuchenko said he eventually passed on the encryption keys — and,
therefore, all the crypto-currency on Wex (about $450 million) — to FSB officers.

Musatov didn’t respond to a request for comment. “Malofeyev and his companies had nothing
and have nothing to do with Wex,” said Malofeyev’s spokesperson.

According to data from crypto-companies Blockchain and Litcoin, the money allegedly
snapped up by the FSB amounts to 30,000 bitcoins and 700,000 litecoins withdrawn on May
16. A group of former Wex clients is hoping now hoping that several ongoing criminal
investigations in Russia will help solve the mystery of where the money ended up.

Dreaming of Russia’s future

In the main hall of Moscow’s grand Cathedral of Christ the Savior last month, Malofeyev was
sitting next to Patriarch Kirill, the head of the Russian Orthodox Church, for the opening of
the XXIII World Russian People’s Council, an organization with close ties to the Kremlin.
Putin has taken part in its meetings, and the influential deputy head of the presidential
administration, Sergei Kirienko, is a member of the presidium. Malofeyev’s longtime
acquaintance Shchyogolev (now the presidential envoy to the Central Federal District) was
among the guests.

Malofeyev told attendees that the World Russian People’s Council should perform the
function of a medieval parliament, and described his role as “to oversee the expert work,
[and] develop international and human rights as focus areas.” At this year’s conference, one
of the main topics of discussion was Russia’s demographic problem.

At the same event in 2020, a series of proposals for Russian development programs will be
presented — and Malofeyev is currently working on one of these with Sergei Glazyev, a
former Putin aide known for his maverick anti-liberal ideas; and Leonid Reshetnikov, a
retired spy and ex-head of the Russian Institute of Strategic Research (RISI). “The strategy
will be a response to the fantastic creativity of our liberal colleagues,” said Malofeyev, clearly
referring to ex-finance minister Alexei Kudrin’s so-called Strategy 2024. Malofeyev calls his
own document ‘Russian Dream 2050’ — and he refused to discuss it with The Bell.


https://www.rbc.ru/magazine/2018/07/5b3b9ed99a79475f83b4f168
https://www.bbc.com/russian/features-50420738
https://www.blockchain.com/
https://litecoin.com/

In the meantime, Malofeyev will continue his work with the Double-Headed Eagle Society.
While he said 90 branches of the group operate across Russia, financial statements indicate
their activities are modest. Their biggest outlay last year was 3.8 million rubles on educational
activities — slightly less than what was spent on salaries. In Moscow, the Double-Headed
Eagle Society is registered at an address shared with RISI.

An October meeting of the organization was attended by 200 people, including Malofeyev’s
son Kirill, a famous cyber-sport player; a group of Cossacks; priests; and men dressed in
camouflage accompanying Borodai. Addressing the gathering, Malofeyev criticized both
liberals and the ruling United Russia party, making fun of those United Russia candidates who
hid their party affiliation in September’s local elections. He attacked “mesmerizing liberal
ideas” that lead to degradation and extinction, and called for scrutiny of the authorities.

“One must criticize the current government. You know that I am the owner of the television
channel Tsargrad. And we criticize those in power,” Malofeyev told delegates. “But one
should not criticize Vladimir Putin, that is absolutely forbidden.”

This article was published by The Bell.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/11/25/russias-orthodox-tycoon-is-bankrolling-a-monarchist-m
ovement-but-where-does-he-get-his-money-a68301



