5%¢ Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian Lawmakers Accuse BBC,
Meduza, RFE/RL of Violating Election
Law

October 18,2019

Mikhail Pochuyev / TASS

A State Duma commission on foreign interference says it has found violations of election law
by six foreign and independent outlets operating in Russia, Interfax reported Friday.

Russian lawmakers created the commission after this summer’s wave of opposition protests
in Moscow. At the time, Russia had accused Germany’s Deutsche Welle news outlet, the U.S.
Embassy in Moscow and Google of meddling in Russia's internal affairs by allegedly
promoting the protests and encouraging people to attend them.

Related article: The Kremlin Sees Signs of Foreign Interference All Around

According to commission head Vasily Piskarev, the Radio Free Europe/Radio Liberty, Current
Time, Meduza, BBC Russia, MBKh-Media and Voice of America news outlets violated a so-


https://www.interfax.ru/russia/680794
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/28/the-kremlin-sees-signs-of-foreign-interference-all-around

called day of silence the day before Russia held local and regional elections on Sept. 8 with
their news coverage.

“Representatives of the department which oversees the implementation of media law
confirmed that those outlets violated the law during the election campaign and on election
day,” Interfax quoted Piskarev as saying at the commission’s meeting Thursday.

Lawmakers plan to send their findings to the Prosecutor’s Office and to state telecoms
watchdog Roskomnadzor, Interfax reported.

Artem Kozlyuk, the head of the Roskomsvoboda internet rights group, told The Moscow
Times that Roskomnadzor and the Prosecutor’s Office could use the commission’s findings to
block these outlets in Russia.

“They [Roskomnadzor] might do the same thing they did with Telegram,” Kozlyuk said.
“They will go to court. The court will take Roskomnadzor’s side and order the outlets to be
blocked. Or they can block the outlets on other grounds. For example, they could say they
found propaganda of suicide or drugs [in the publications].”

Last month the State Duma investigation said it would ask the Foreign Ministry to consider
revoking Deutsche Welle's right to work in the country for allegedly breaking laws on political
impartiality.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/10/18/russian-lawmakers-accuse-bbc-meduza-rferl-of-violatin
g-election-law-a67806


https://www.themoscowtimes.com/2019/09/27/russian-parliament-finds-broadcaster-deutsche-welle-broke-law-a67478

