
Why Russia’s Leading Papers Joined
Forces In Solidarity With Arrested
Journalist
The Moscow Times spoke with the editors of Vedomosti, RBC and
Kommersant about their historic headline.

By Pjotr Sauer

June 10, 2019

The Kommersant, RBC and Vedomosti newspapers published the same front page.

Three of Russia’s leading newspapers coordinated with each other to publish almost identical
front pages Monday in solidarity with arrested investigative journalist Ivan Golunov. The
move is unprecedented in Russia.

Vedomosti, RBC and Kommersant’s front page headlines all read “I/We Are Ivan Golunov,”
and the accompanying stories asked for a detailed investigation into the actions of the police
officers involved in Golunov’s detention and said the charges might have been retribution for
his professional activities.

https://www.themoscowtimes.com/author/pjotr-sauer


“I believe it was essential for any civilized paper to do this and show solidarity with Ivan,
whose charges are clearly very questionable,” the CEO of business daily Vedomosti Gleb
Prozorov told The Moscow Times hours after the paper was printed.

Golunov was charged over the weekend with drug trafficking and put under house arrest for
the next two months. His lawyer said the drugs were planted and there were reports that the
journalist was beaten during his arrest.

“This was a completely spontaneous decision made on the weekend by the three editors-in-
chief, who have known each other for a long time, so it was pretty easy to coordinate,” RBC’s
editor-in-chief Igor Trosnikov told The Moscow Times.

“This whole criminal case is ridiculous and it was likely linked to Golunov’s work. For us, it
was also important to show that the problem is bigger than just this particular arrest. In
Russia, more than 100,000 people a year are jailed on drug charges, which are often falsified.
Now it has happened to a famous journalist, Vanya, but it could be anyone tomorrow. Hence
the title —  we all could be Ivan Golunov.”

Related article: 3 Russian Papers Publish Identical Front Pages in Support of Arrested
Journalist

Trosnikov’s sentiments were echoed by Kommersant and Vedomosti’s editors-in-chief,
Vladimir Zelonkin and Ilya Bulavinov, who said that they felt that it was crucial for them to
print this paper.

Golunov was taken to hospital on Saturday, but later released after a doctor determined that
he had not suffered a head injury, Interfax reported. Golunov’s employer, Riga-based Russian
news website Meduza said multiple doctors who examined him before his hospitalization said
he had a concussion, possible broken ribs, and bruises. On Sunday, the Russian Ministry of
Health’s toxicologist said that no drugs were found in Golunov’s urine.

On Monday, Kremlin’s spokesperson Dmitry Peskov said it was possible that mistakes were
made during Golunov’s arrest, saying that “errors can never be ruled out.”

The editors of Kommersant and RBC declined to comment on whether they had informed the
papers’ owners prior to publishing Monday’s paper. Both of the outlets are controlled by
Kremlin-friendly oligarchs and have in the past come under censorship pressure.

Last month, Kommersant’s entire politics desk quit in solidarity with two veteran journalists
at the newspaper who said they had been forced to step down over a story they were working
on.

Related article: Why the Arrest of an Investigative Journalist Should Worry Everyone

Prozorov said he was made aware of the upcoming publication at Vedomosti, but said he
would not have been able to censor it, “even if I had wanted to.”

“The Vedomosti desk told me that it was going to be published. My job as CEO was to talk to

https://www.themoscowtimes.com/2026/04/17/3-russian-papers-publish-identical-front-pages-in-support-of-arrested-journalist
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/17/3-russian-papers-publish-identical-front-pages-in-support-of-arrested-journalist
https://www.mk.ru/social/2019/06/09/eksperty-v-biomaterialakh-golunova-net-sledov-narkotikov.html
https://www.themoscowtimes.com/2019/06/10/kremlin-says-errors-are-possible-in-golunov-case-a65945
https://www.themoscowtimes.com/2019/05/21/200-russian-journalists-protest-clampdown-free-speech-after-kommersant-firings-a65664
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/17/why-the-arrest-of-an-investigative-journalist-should-worry-everyone


our advertisers and warn them that this was happening,” he said.

The three newspaper editors said they have not yet received responses from the Russian
authorities, but that feedback from readers has been overwhelmingly positive.

“Our readers, who are usually focused on business and finance, have been very positive. We
have been receiving a lot of praise from them,” Trosnikov said.

On Monday, Russian social media was flooded with images of readers collecting the three
paper copies as well as stories of the copies being sold-out throughout Moscow.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/06/10/why-russias-leading-papers-joined-forces-in-solidarity-
with-arrested-journalist-a65950


