M Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

30 YEARS

Russian Disinformation on YouTube
Draws Ads, Lacks Warning Labels,
Researchers Say

By Reuters

June 07,2019

I —

Pixabay

Fourteen Russia-backed YouTube channels spreading disinformation have been generating
billions of views and millions of dollars in advertising revenue, according to researchers, and
had not been labeled as state-sponsored, contrary to the world's most popular streaming
service's policy.

The channels, including news outlets NTV and Russia-24, carried false reports ranging from a
U.S. politician covering up a human organ harvesting ring to the economic collapse of
Scandinavian countries. Despite such content, viewers have flocked to the channels and U.S.
and European companies have bought ads that run alongside them.


https://www.themoscowtimes.com/author/reuters

Related article: Russian Media Ordered to Delete Protest Videos Over 'Extremist' YouTube
Comments

The previously unpublished research by Omelas, a Washington-based firm that tracks online
extremism for defense contractors, provides the most comprehensive view yet of the Russian
government’s success in attracting viewers and generating revenue from propaganda on
YouTube, which has 2 billion monthly viewers worldwide.

YouTube, owned by Alphabet Inc's Google, introduced a policy in February of 2018 to identify
channels predominantly carrying news items and are wholly or partly funded by national
governments, in order to help users make informed viewing decisions.

YouTube said on Wednesday that following inquiries from Reuters it added the state-funding
disclaimer to 13 additional Russian channels, including eight of the channels spreading
disinformation.

Twelve other Russia-sponsored channels identified by Omelas with misleading or inaccurate
news reports already had the state-funding label.

Collectively, the 26 channels drew 9 billion views from January 2017 through December 2018,
Omelas found. Another 24 Russian channels with no apparent ties to disinformation attracted
an additional 4 billion views, Omelas said.

Omelas estimated those 13 billion total views could have generated up to $58 million from
ads, including some from Western advertisers. It estimated that Russia could have received S7
million to $32 million under YouTube's standard revenue-sharing program, while YouTube
itself would have pocketed from S$S6 million to $26 million.

An accurate analysis is difficult because YouTube shares limited audience and sales data.
YouTube declined to comment on the channels' revenue. Calls and emails to the Russian
government and the country's embassies in the United States and Britain were not returned.

It is not uncommon for state broadcasters around the world to put videos on YouTube.
Russia's channels, though, have faced more scrutiny since the United States concluded that
Russian operatives attempted to disrupt the 2016 presidential election by posting fake news to
social media from fabricated personas and news organizations. Russia has denied any
wrongdoing.

"YouTube continues to enable the monetization of state propaganda, fringe conspiracies and
intentional outrage," said Ryan Fox, chief operating officer of cybersecurity firm New
Knowledge.

Money-maker for Google

YouTube said it welcomes governments in its revenue-sharing program and does not bar
disinformation.

"We don't treat state-funded media channels differently than other channels when it comes
to monetization, as long as they comply with all of our other policies," YouTube
spokeswoman Alex Krasov told Reuters. ""And we give users context for news-related content,


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/russian-media-ordered-to-delete-protest-videos-over-extremist-youtube-comments
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/russian-media-ordered-to-delete-protest-videos-over-extremist-youtube-comments

including by labeling government-funded news sources."

The Russian-sponsored YouTube channels come from government ministries and state media
networks, some dating back 13 years, according to Omelas, which based its research on a
public database from the European Union of online disinformation sources.

The channels listed by Omelas, of which NTV was the most viewed, contain nearly 770,000
videos, including singing competitions, talk shows and news clips, some more clearly biased
or inaccurate than others. A few of the channels are in English, French or other languages but
most are in Russian.

YouTube mostly generates its revenue from selling ads placed adjacent to, before or during
videos on its service. Some Western advertisers, which were unaware their ads were appearing
on Russian channels, told Reuters they were concerned about being associated with
questionable content.

Related article: Russian Government Vows to Protect Yandex Against FSB Pressure

Grammarly, an online grammar-checking service whose ads appeared on Russian channels
with deliberately misleading news, told Reuters it would never knowingly associate with
misinformation.

"We have stringent exclusion filters in place with YouTube that we believed would exclude
such channels, and we've asked YouTube to ensure this does not happen again,"
spokesperson Senka Hadzimuratovic said in a statement.

Other ads reaching viewers on Russian-funded conspiracy videos came from insurer Liberty
Mutual, the European Central Bank and software firms Adobe Inc, Yandex NV and Wix.com
Ltd, according to research by Omelas and Reuters.

The ECB, Adobe and Yandex declined to comment. Liberty Mutual and Wix did not respond to
requests for comment.

John Montgomery, a global executive vice president at ad buying company GroupM, said
advertisers can set filters to automatically avoid supporting some objectionable channels but
they are imperfect.

"Disinformation is probably the biggest challenge we’ve got on the internet today," he said.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/06/07/russian-disinformation-on-youtube-draws-ads-lacks-wa
rning-labels-researchers-say-a65922


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/russian-government-vows-to-protect-yandex-against-fsb-pressure

