The

30 YEARS

“ Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Blocks 1,000 News Stories on
Major Bank's Leader

April 05,2019

Andrei Kostin Kremlin.ru

Russian regulators have blocked more than 1,000 online news stories ruled by a court as
defamatory toward the head of a major bank, leading lawyers to decry the mass censorship as
“legal nihilism.”

The state-owned VIB Bank went to court last year seeking to stop the circulation of stories
harmful to its business reputation. A St. Petersburg court issued several rulings to delete
scores of articles mentioning Andrei Kostin, the head of VTB.

Related article: Vulgar Putin Graffiti ‘Censored’ From Internet — Reports

Russia’s federal communications watchdog blocked 1,000 stories based on some of these
rulings, the Vedomosti business daily reported Friday, citing Roskomsvoboda, a Moscow-
based group that campaigns against online restrictions.


https://thebell.io/roskomnadzor-massovo-zablokiroval-stati-o-kostine/?utm_source=push&utm_medium=push&utm_campaign=kostin
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/11/russian-news-on-vulgar-putin-graffiti-censored-from-internet
https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2019/04/04/798385-roskomnadzor-vtb#%2Fgalleries%2F140737494410832%2Fnormal%2Flast

The lack of a defendant or a specific defamatory passage — as well as the past rulings’
application toward new removals — reflects the court’s unprecedented “legal nihilism,” said
media law expert Fyodor Kravchenko.

“The court must re-evaluate each text from scratch, and the author should have the right to
prove to the court that the provided information is correct,” Vedomosti quoted him as saying.

The St. Petersburg arbitration court banned the reproduction and redistribution of the
offending VTB material within Russia, the publication reported.

Russia’s recently created Baza investigative news outlet became the latest victim of the court
rulings this week after a Russian tech giant’s personalized content platform deleted Baza’s
report on Kostin.

Pavel Chikov, head of the Agora international rights group, called the mass bans “censorship
of the RuNet in the interests of specific people.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/04/05/russia-censors-1000-news-stories-on-major-banks-lead
er-a65109



