INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian Officials, State Media Meet
Explosive Troika Laundromat' Report
With a Shrug

March 06, 2019

Ruben Vardanyan, Troika Dialog Director Yekaterina Kuzmina / RBC / TASS

An investigation into a Russian money laundering network that funneled billions of dollars
abroad sent shockwaves through Europe this week but was largely ignored by Russian officials
and state media.

The report released by the Organized Crime and Corruption Project (OCCRP) Monday said that
a network of over 70 offshore companies had moved $4.6 billion from Russia to Europe and
the United States via a defunct Lithuanian lender in 2006-2013.

Related article: The Troika Laundromat Shows How Not to Combat Money Laundering

The “Troika Laundromat” report named at least half a dozen major Western banks that had
been recipients of the money, sending their shares tumbling and sparking internal


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/16/the-troika-laundromat-shows-how-not-to-combat-money-laundering
http://amp.gs/4Y1R

investigations. Other figures and companies mentioned in the report include Sergei Roldugin,
a friend of Russian President Vladimir Putin; Ruben Vardanyan, a philanthropist and social
entrepreneur; Prince Charles; Chelsea Football Club; and shell companies allegedly used in a
scheme uncovered by the late auditor Sergei Magnitsky.

When asked to comment on the laundering scheme, Putin’s spokesman Dmitry Peskov said it
was not an issue on the Kremlin’s agenda.

“We have fiscal departments and financial intelligence [agencies] that have all the needed
powers to monitor the financial activities of the institutions in this sector of the economy,”
Peskov was cited as saying by the RBC news website Tuesday.

Related article: Russian Media Spotlights Foreigners in Paradise Papers

Meanwhile, Russian state-run television largely ignored the report in its coverage.

Weeks after trumpeting Russia’s investigation into money laundering in Moldova ahead of
elections there, Rossia-24 channel’s news coverage fell silent over the Troika Laundromat
report.

The Kremlin-funded RT’s English- and Russian-language websites also sidestepped the
OCCRP report entirely, as did the state-run RIA Novosti news agency.

The state-run TASS news agency filed a story out of London on Tuesday evening naming
Prince Charles’ fundraising vehicle as having received a total of $200,000 from shell
companies in 2009-2011.

Meanwhile, Interfax published an in-depth report following Peskov’s muted comments on
the investigation.

The Russian business community’s ambiguity toward the findings “speaks more eloquently
about the situation in the country than the investigation itself,” the Vedomosti business daily
wrote in an editorial.

“No one is willing to come out and defend Troika outright,” Vedomosti wrote, referring to
Russia’s Troika Dialog investment bank at the center of the money laundering scheme.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/03/06/russian-officials-media-meet-explosive-troika-laundro
mat-report-with-shrug-a64713


https://www.themoscowtimes.com/2017/10/16/danske-bank-under-investigation-for-russian-fraud-a59276
https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5c7e53e59a7947dcddab6f59?from=newsfeed
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/16/russian-media-focuses-on0foreigners-implicated-in-paradise-papers
https://www.youtube.com/watch?v=ZlOZe1FT3OA
https://www.youtube.com/user/Russia24TV/videos
https://www.rt.com/search?q=OCCRP&type=
https://russian.rt.com/search?q=occrp
https://ria.ru/search/?query=occrp
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/6188562
https://www.theguardian.com/world/2019/mar/04/banking-leak-exposes-russian-network-link-to-prince-charles-troika-laundromat
https://www.interfax.ru/business/653079
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2019/03/05/795759-troiki?utm_campaign=vedomosti_public&utm_content=795759-troiki&utm_medium=social&utm_source=telegram_ved

