. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

France Investigates Possible Russian
Influence on Yellow Vest Riots

By Bloomberg

December 10,2018

Benoit Tessier / Reuters

France opened a probe into possible Russian interference behind the country’s Yellow Vest
protests, after reports that social-media accounts linked to Moscow have increasingly
targeted the movement.

According to the Alliance for Securing Democracy, about 600 Twitter accounts known to
promote Kremlin views have begun focusing on France, boosting their use of the hashtag
#giletsjaunes, the French name for the Yellow Vest movement. French security services are
looking at the situation, Foreign Minister Jean-Yves Le Drian said Sunday in a radio interview
with RTL.

Russia has been criticized for using social media to influence elections in the U.S. and
elsewhere. Attempts to use fake news reports and cyberattacks to undercut the 2017 campaign
of French President Emmanuel Macron failed, but Russian-linked sites have pushed


https://www.themoscowtimes.com/author/bloomberg

questionable reports of a mutiny among police, and of officers’ support for the protests.

“An investigation is now underway,” Le Drian said. “I will not make comments before the
investigation has brought conclusions.”

The Twitter accounts monitored by the alliance usually feature U.S. or British news. But the
French protests “have been at or near the top” of their activity for at least a week, according
to Bret Schafer, the alliance’s Washington-based social media analyst. “That’s a pretty strong
indication that there is interest in amplifying the conflict” for audiences outside France.

Related article: France's Macron Lifts Ban on Access for Russia Today Channel

The Alliance for Securing Democracy is a unit of the German Marshall Fund of the U.S., which
monitors pro-Kremlin activity.

The assertion of police dissatisfaction — which doesn’t appear to be supported by

facts — resembles other Kremlin-backed disinformation campaigns that have tried to
engender mistrust in Western governments and show that liberal democracies are in decline,
Schafer says.

Russian state media

Much of the tweeted material comes from Russian state media outlets including the Sputnik
news website, the RT television network, and Ruptly, a German-based video news agency that
belongs to RT. These outlets are covering the French crisis closely; RT has said that 12 of its
journalists have been injured in the protests, far more than any other news organization.

Sputnik and RT have reported in recent days that most French police no longer support
Macron and are siding with the protesters. Their sources: representatives of two small police
unions that together won less than 4 percent of votes in nationwide union elections this
month. Sputnik and RT also have shown a video — widely shared on French social media — of
police in the southwestern town of Pau removing their helmets in what was described as a
sign of solidarity with protesters. Local police and journalists on the scene said the
description was untrue. They said some officers had briefly removed their helmets to talk with
protesters before putting them back on.

In response to questions from Bloomberg News, Sputnik later corrected its article about police
in Pau showing solidarity with protesters, to say the report '"hasn’t been backed by evidence
so far." RT said its article about police siding with protesters, based on comments by the head
of a minor police union, was justified because he had been quoted by other news outlets.

Related article: Welcome to The Machine: Inside the Secretive World of RT

Macron complained repeatedly during his 2017 campaign that Kremlin-controlled media
outlets were spreading fake news about him, because he took a tougher stance on Russia than
his chief rivals, Marine Le Pen of the far-right National Front and Francois Fillon of the
conservative Republicans. But negative stories, such as a Sputnik report claiming Macron


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/03/frances-macron-lifts-ban-on-access-for-russia-today-channel
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/03/welcome-to-the-machine-inside-the-secretive-world-of-rt

lived a “double life” and was backed by a “wealthy gay lobby,” never gained traction.

In one instance, a bogus website resembling the site of a Belgian newspaper reported that
Macron’s campaign was being bankrolled by Saudi Arabia. The source of the hoax was never
determined, but the European Union’s East Stratcom Task Force, which tracks Russian
disinformation efforts, said it bore striking similarities to an earlier incident traced to a
Russian “troll factory.”

Separately, the Macron campaign was hit with repeated email phishing attacks resembling
those used by Russia against Democratic Party organizations in the U.S. The Kremlin said it
had no involvement in any fake news or cyber attacks on Macron, describing such accusations
as “slander.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2018/12/10/france-investigates-possible-russian-influence-on-yello
w-vest-riots-a63762



