
Russian State Channel Apologizes for
Passing Belarussian as a Ukrainian
Opponent of Maidan
December 07, 2018

1 Channel

Russia’s Channel One has apologized for airing a fake interview with a man who claimed be a
Ukrainian participant of the 2014 Maidan revolution, a day after a blogger identified the man
as a Belarussian with no ties to the protest movement.

Late last month, the state-run television channel aired a program dedicated to the five year
anniversary of the Maidan Revolution in Ukraine. The program cited a man who said he had
participated in the events and was now disappointed with the new Ukrainian government that
the revolution had brought to power. But on Thursday, the man was outed by a prominent
Russian blogger as a Belarussian national with no apparent ties to the revolution.

Embed:

https://t.co/JK05UCxOO0


Channel One’s press service apologized for the mistake on Friday in a statement carried by the
state-run TASS news agency

The channel said that a group of stringers it had hired to film the segment had replaced the
interview with the Maidan participant with a substitute due to the poor quality of the original
footage.

The substitute interview reportedly featured the stringers’ friend who had recreated the
interview answers given by the Ukrainian national.

The channel said they regretted the incident and promised to publish the original interview
once they got hold of it.

Russian state-run media have previously come under fire for airing fake news reports. In
2016, a French television show exposed a Russian news report about Eurosceptics in France as
having used falsifications and misquotes.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2018/12/07/russian-state-channel-apologizes-for-passing-belarussi
an-as-ukrainian-opponent-maidan-a63757

https://meduza.io/news/2018/12/07/pervyy-kanal-prines-izvineniya-za-syuzhet-s-podstavnym-uchastnikom-evromaydana
https://themoscowtimes.com/articles/french-tv-exposes-fake-russian-news-report-52970

