The

30 YEARS

¢, Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The Unsung Reporters Who Challenged
the Kremlin's Skripal Story

Russian journalists are reminding readers they still have some fight
left in them.

By Pjotr Sauer

October 23,2018

The editor in chief of The Insider said its Skripal investigation had won “unprecedented exposure” at
home. Roman Dobrokhotov / Screenshot RT / MT

Six months after the former spy Sergei Skripal and his daughter Yulia were found slumped on
a bench in Salisbury, the British investigative collective Bellingcat and its Russian partner The
Insider made public new details that shed light on the incident.

Their joint report published Sept. 26 provided evidence that Ruslan Boshirov, a suspect in the
poisoning, was actually Anatoly Chepiga, a colonel in Russia’s military intelligence agency,


https://www.themoscowtimes.com/author/pjotr-sauer
https://themoscowtimes.com/news/bellingcat-report-claims-to-reveal-real-identity-of-alleged-skripal-poisoner-63005

the GRU. A second report in October would identify another suspect as GRU doctor Alexander
Mishkin.

As the revelations made headlines around the world, Western media outlets including the
BBC, CNN and the Guardian rushed to profile Bellingcat, the latter of which described the
investigators headed by Eliot Higgins as “fighters on the front line against Russia’s attacks.”

Less airtime was given to the reporting by Russian journalists on the ground. Yet it was their
contribution which helped challenge the Kremlin’s narrative by confirming the initial reports
and unearthing new details.

Related article: Putin’s Swashbuckling Spies Are Hurting Him (Op-ed)

The Skripal case has served to remind readers that, against the odds, there is still an appetite
in Russia for investigative reporting. It has also begged the question of how long the Kremlin
will allow it to continue.

Among the Russian news sites, The Insider played a lead role. The investigative outfit, which
was founded in 2013 by journalist and activist Roman Dobrokhotov, has collaborated with
Bellingcat since 2017 and joined forces again to reveal the identities of the Skripal poisoning
suspects.

Even though their joint report won The Insider few mentions abroad, Dobrokhotov says there
has been “unprecedented national exposure” at home, particularly compared to previous
collaborations, including on the MH17 passenger airliner downed over eastern Ukraine in
2014.

“Listen, I really didn’t mind that Bellingcat was cited more often than we were by the
international media,” Dobrokhotov told The Moscow Times. “Our main goal was to spread
our reports in Russia and we succeeded in doing that.”

“Maybe more than half of those Russians talking about our investigations don’t know we
wrote them, but at least they’re talking about it.”

The domino effect

Following the joint report by Bellingcat and The Insider in September, other Russian
journalists quickly joined the fray. Hours after it was revealed that Boshirov was a GRU colonel
who grew up in the small Siberian town of Berezovka, journalists from the Kommersant
business daily tracked down locals there who recognized him as Chepiga.

Smaller Russian sites have also left their mark. In October, the St. Petersburg-based news site
Fontanka published flight records that identified a third suspect in the Skripal case. And
Conflict Intelligence Team, a group of bloggers who work mainly on the conflicts in Ukraine
and Syria, published in early October a photocopy of Chepiga’s driving license, the ID photo
corroborating his real identity.

Aric Toler, lead researcher at Bellingcat, says the investigations by Russian journalists have


https://themoscowtimes.com/news/bellingcat-uncovers-alexander-petrov-as-doctor-employed-by-gru-63121
https://www.theguardian.com/technology/2018/oct/13/citizen-journalists-open-source-investigation-bellingcat
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/17/putins-swashbuckling-spies-are-hurting-him
https://www.kommersant.ru/doc/3753339
https://themoscowtimes.com/news/third-russian-agent-in-skripal-reconnaissance-mission-identified-media-reports-63019
https://www.facebook.com/CITeam.org/photos/a.522854614534187/1088201024666207/?type=3&theater

been an important part of how the Skripal story has unfolded. “If these journalists went to the
villages where Chepiga and Mishkin are from and just heard crickets without anyone knowing
who these guys are, it really shoots some holes in our research.”

Related article: There's More to Russian Espionage Than the GRU (Op-ed)

For Dobrokhotov, having other Russian journalists pursue the story has diminished his fears
of a targeted Kremlin response. “When Kommersant first published their own research I was
relieved. It meant the censorship bubble was broken,” he told The Moscow Times.

Investigation cynicism

Under President Vladimir Putin, independent media has come under increased scrutiny. In
2014, new legislation limited foreign ownership of Russian news organizations, some of
which have been subject to takeovers, with Kremlin-friendly editors replacing independent
voices.

Partly as a result, investigative journalism in Russia is often met with skepticism, says
Russian columnist Oleg Kashin. “There is a common belief in Russia that investigative
journalists operate on outside orders,” he says.

Nevertheless, Dobrokhotov says the Skripal case may change that. In response to Skripal
revelations, Putin’s spokesman Dmitry Peskov said the Kremlin would no longer publicly
discuss what Peskov described as “media discussions.” Dobrokhotov believes that the
Kremlin’s silence spoke volumes: whereas previously it would go on the offensive, this time it
stayed silent, hoping the story would blow over.

“The authorities were completely taken by surprise by the number of investigations coming
out of Russia simultaneously,” he said. “Even Putin’s usual supporters are questioning the
Kremlin’s Skripal narrative. They see that our research just make more sense.”

Censorship rules

That doesn't mean media environment has fundamentally improved, however. Investigative
journalism in Russia, which ranks 148th in the 2018 Press Freedom Index, is as under as much
pressure as ever.

Last month, Pyotr Verzilov, a well-known activist and co-founder of the opposition
Mediazona news website was poisoned in Moscow. And just last week, a journalist at the
Novaya Gazeta investigative newspaper had a severed goat’s head delivered to their offices in
an apparent warning against publishing a report into state-sponsored violence.

When contacted by The Moscow Times, the Kommersant journalists who worked on the
Skripal investigation alluded to this difficult climate, saying that they were “uncomfortable
speaking about their investigation.”

According to Kashin, while websites were able to publish investigations on Skripal, the
Kremlin imposes different rules for print media. He pointed to the fact that Kommersant
didn't include its investigation on Chepiga in its print issue.


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/17/theres-more-to-russian-espionage-than-the-gru-op-ed
https://themoscowtimes.com/news/anti-kremlin-activist-was-likely-poisoned-according-to-berlin-doctor-62917

“The Kremlin expects the same high standard of censorship from print as they do from state-
run television,” Kashin says. “One possible explanation here is that Putin actually reads
Kommersant’s print edition.”

Related article: Bellingcat Uncovers 'Alexander Petrov' as Doctor Employed by GRU

Dobrokhotov acknowledged that ever since the Skripal investigations, The Insider has “come
on the Kremlin’s radar” (he worries his site could be blocked in Russia).

In a move that illustrates the Kremlin’s attitude towards embarrassing investigations, a Duma
deputy two weeks ago asked the country’s prosecutors to investigate whether The Insider
broke the country's privacy laws by releasing the GRU officers’ passport details as part of their
investigations.

However, Dobrokhotov believes the fact that many other outlets followed suit acts as a “safety
buffer.” “The Kremlin is just shell-shocked and doesn’t know what to do,” he says. “It’s
harder for them to go on and close them all.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2018/10/23/the-unsung-reporters-who-challenged-the-kremlin-skrip
al-story-a63251


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/17/bellingcat-uncovers-alexander-petrov-as-doctor-employed-by-gru

