' Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Kremlin Critic Vows to Find Killers of
Russian TV Crew in Central African
Republic

August 02,2018

Flowers left by the House of Journalists in memory of Orhan Dzhemal, Alexander Rastorguyev and Kirill
Radchenko Moscow News Agency

Russian tycoon Mikhail Khodorkovsky said he would try to find those responsible for the
murder of three journalists working for his online news organization in Central African
Republic who he said had been reporting on Russian mercenaries.

Orhan Dzhemal, Alexander Rastorguyev and Kirill Radchenko were working for TsUR, which
is financed by Kremlin critic Khodorkovsky, when they were ambushed on Monday.

"I will make efforts to identify those responsible,' Khodorkovsky, who now lives outside
Russia, wrote on social media, giving no further details on what he intended to do.

A United Nations peacekeeping mission in Central African Republic is helping national


https://www.themoscowtimes.com/author/reuters

authorities investigate the case, UN spokesman Farhan Haq told reporters in New York. He
said UN peacekeepers had found the bodies and an abandoned vehicle.

"The bodies were transferred to a UN hospital in Sibut and were then transferred to a local
hospital in Bangui by national authorities. The circumstances of the incident have not yet
been established," said Haq, adding that UN police traveled to Sibut on Wednesday.

Central African Republic has been ravaged by violence since a 2013 rebellion overthrew then-
President Francois Bozize.

But the zone where the men were ambushed is patrolled by armed forces in collaboration with
a UN mission and has not been the site of serious recent incidents, the mission said.

Related article: Russian Journalists Killed in Central African Republic Ambush, Reports

Major Séraphin Embondza, a military spokesman for the UN mission, told a news conference
in Bangui: "I don't recall ever hearing anything about an incident of this nature on the road in
question."

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova, however, wrote on Facebook it was
her understanding from local authorities the three reporters had "ignored warnings that they
were leaving the zone controlled by local law enforcement".

TSuR's deputy chief editor Anastasiya Gorshkova was quoted by Russia's TV Rain as saying
the group arrived in Bangui on Saturday on an assignment to report on Wagner Group, a
Russian group of private military contractors.

Local and international media have reported Wagner has operated in Central African Republic
since Russia this year delivered light arms to its security forces and said it deployed 175
military and civilian instructors to train them.

Reuters has been unable to verify those reports.

Wagner is a secretive organisation that, people with ties to the group have told Reuters,
carried out clandestine combat missions on the Kremlin's behalf in eastern Ukraine and Syria.

Russian authorities deny the group's contractors are carrying out their orders. Reuters has
been unable to contact the group.

Related article: Russia Blocks Khodorkovsky's Open Russia Website

Reporters Without Borders (RSF), a journalism advocacy group, said given the volatility of the
country, it was plausible that the journalists had been victims of a financially motivated attack
— although other motives were possible.

"We know there is a strong Russian presence in Central Africa and to what extent this
investigation on Russian mercenaries, an investigation which was being led by these three
Russian journalists, could have been causing problems, it's a question which can be asked,"


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/07/russian-journalists-killed-central-africa-republic-ambush-reports
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/07/russia-bans-khodorkovskys-open-russia-website

said Arnaud Froger, an RSF member in charge of Africa.
""At this time, no lead should be ignored including that of a targeted hit," Froger said.

Gorshkova was quoted as saying the reporters traveled on Sunday to a site where Wagner was
thought to be based, but were turned away because they lacked Defense Ministry
accreditation.

They were due on Monday to drive one and a half days along a poor road dotted with
checkpoints to meet their fixer who was based in Bambari 400 kilometers (250 miles) away,
she was quoted as saying.

The group had $8,500 in cash with them and expensive equipment including two video
cameras, she was quoted as saying.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2018/08/02/kremlin-critic-vows-to-find-killers-of-russian-tv-crew-in-
central-african-republic-a62421



