
Manafort Sued by Russian Billionaire
Deripaska Over TV Deal
January 11, 2018

Oleg Deripaska (Sergei Savostyanov / TASS)

(Bloomberg)
—
 President Donald Trump’s former campaign manager Paul Manafort was
sued by a company tied to Russian billionaire Oleg Deripaska, who claims he was defrauded
after giving $18.9 million to Manafort to invest in a Ukrainian cable television venture.

The suit, filed Wednesday in New York state court by Deripaska’s Surf Horizon Ltd., claims
Manafort and his former associate, Rick Gates, used the invested funds as “their personal
piggy banks,” moving funds in and out “without any apparent business reason.”

Related article: The Russia Probe: Manafort Faces Conspiracy Charges

Deripaska previously sued in courts in Virginia and the Cayman Islands. The latest fraud case
relies in part on allegations in a U.S. money-laundering indictment against Manafort and
Gates, brought on Oct. 27 by Special Counsel Robert Mueller.

https://www.themoscowtimes.com/2026/06/17/the-russia-probe-all-the-latest-updates


Surf seeks compensatory damages of at least $1.75 million, as well as punitive damages of $25
million, for alleged “gross negligence, blatant disloyalty and rapacious self-dealing” by
Manafort and Gates.

Manafort spokesman Jason Maloni said the suit was a surprise.

"This is a commercial matter, which we thought had been addressed and resolved years
ago," Maloni said. "We will respond, if we must do so, in the appropriate manner.”

Gates attorney Shanlon Wu didn’t immediately respond to a request seeking comment.

Manafort and Gates are accused in the U.S. indictment of failing to register as agents in the
U.S. for political consulting they did for Ukraine and pro-Russian politicians. 

The indictment also accused them of conspiring to launder millions of dollars and hiding
offshore bank accounts. Manafort laundered money from overseas to buy houses, cars,
clothes, antiques and landscaping services, the U.S. said. Both men pleaded not guilty.

“The dealings of Manafort and Gates with Surf mirror the pattern of corporate dealings
alleged in the indictment,” according to the complaint.

Surf’s lawsuit provided fresh details on the failed attempt by a private-equity fund led by
Manafort to buy the Ukrainian cable network, using money that Deripaska invested in 2007
and 2008. In later litigation, Manafort and Gates withheld key details of the arrangements and
lied in sworn depositions, according to the complaint. 

Manafort and Gates formed a partnership called Pericles Emerging Market Partners LP, based
in the Cayman Islands, to invest in businesses in Eastern Europe. Their first and only deal was
a cable and Internet company based in the Ukrainian port city of Odessa called Black Sea
Cable.

Surf put in $18.9 million for the purchase, and it paid Manafort $7.35 million in management
fees, according to court records. The structure of the transaction was opaque, and money
flowed through a web of companies in tax havens such as the Caymans and Cyprus. 

Court filings haven’t made clear who ended up owning the company or what happened to the
money.

After a Surf affiliate, Adoptol Ltd., filed a legal proceeding in May 2017 in Cyprus, it obtained
partnership records. They revealed that “Manafort and Gates had withheld the true status of
the partnership investment and lied under oath in the depositions,” the complaint said.

“The records of the partnership and its related entities that were obtained in May 2017
provided proof for the first time that Manafort and Gates had defrauded Surf,” it said.

Those records showed that of the $18.9 million that Surf invested, about $500,000 went to
Manafort’s firm, Davis & Manafort, and about $425,000 went to Gates.

“This was the first time that Surf had proof that Manafort and Gates had breached their
fiduciary duty and defrauded it by self-dealing,” according to the complaint.



Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2018/01/11/manafort-sued-by-russian-billionaire-deripaska-over-tv-
deal-a60154


