%', Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Independent Journalists in Russia Will
Have to Live Without Their Western Role
Models (Op-ed)

The Western media's controversial reporting is affecting
independent journalism in Russia

By Oleg Kashin

November 15, 2017

US official: Russia 'hacked' 21
in election d’ 21 US states

findings from report on

damning
gjug‘s?;:u election interference

Where's . o
e ou
Of the US ejectj

REUTERS =

trage oy S —
er =
on? Russia's hacy

The New ll“fﬂ"‘_‘f‘_”_‘-—

07 T DY,

.cam \ -—-\_____‘~‘
e g‘i:;'kgmm | Facebook says 126 million Americans may

[nfluence the EIecti® I haye seen Russia-linked political posts

Trump attorney reacheq mli
out to Kremlin to
pursue Moscow Trump Tower project

Election Hackers Altered Voter Rolls. Stole

MT

The Western press has discovered that structures close to the Kremlin bought shares in
Facebook and Twitter — obviously with far-reaching political designs.

I might be wrong, but it seems that this news would have caused a sensation here only five
years ago. At the very least, Russians would have given it serious discussion in the same way
they debated Alexander Mamut’s purchase of LiveJournal at that time.


https://www.themoscowtimes.com/author/oleg-kashin

This is especially true now, years later, because the political upshot of that deal is the
indisputable loss of free expression that LiveJournal has suffered under Mamut’s ownership,
as well as its descent into just one more unremarkable part of his unfailingly Kremlin-loyal
media empire.

When Mamut bought LiveJournal, only the most outspoken members of the opposition raised
the alarm that the Kremlin was buying up the blogosphere. But it is clear now that they were
right, and we would be learning a lesson from that now if only the Western press had accused
the Kremlin of buying up Russia’s social networks five years ago.

Five years ago, Russians would have at least taken it seriously. Now, that’s impossible.

This is not just because it is impossible to link Yuri Milner — the Russian billionaire with
investments in Facebook, Twitter and other leading Internet resources — to those “structures
close to the Kremlin.”

Related article: Kremlin's Positive-News Drive ‘Idiotic,’ Political Scientist Savs

Milner has lived and worked in the public eye for many years, and even the most radical
conspiracy theorists or the most skilled anti-corruption whistleblowers have not been able to
link his name to those who really do channel senior officials’ ill-gotten gains through their
private accounts.

Neither is it because credit at the state-owned Russian bank VTB and the root word
“Gazprom” in Alisher Usmanov’s company name Gazprominvestholding in and of
themselves cannot serve as proof of anything political.

Nor is it about the knowledge that the Kremlin of 2009 and 2011 — when Milner bought his
tech shares — was the Kremlin of then-President and now Prime Minister Dmitry Medvedev.
Medvedev was dedicated to a “reset” in relations with the U.S. and all manner of trendy
youth-related pursuits, including electronic gadgets, social networks and the like.

That Kremlin did not influence Twitter and Facebook. Rather, Twitter and Facebook
influenced the youthful Russian president, who, at the mention of social networks, was less a
Dr. Evil and more an exuberant teenager.

And it’s not about how Russian businessmen investing in Western companies, at least since
Roman Abramovich bought the Chelsea Football Club, were seen in Russia not as a part of
Kremlin expansionism, but just the opposite — as seeking a way to protect their money from
the Kremlin’s prying fingers.

In fact, almost every senior Russian official, including Vladimir Putin, complained throughout
the 2000s about Russia’s irresponsible rich who refused to invest their wealth in Russia.

All this is important, of course, but it pales in comparison with the main reason why the
current accusations against Milner are so absurd.

Unfortunately, it is difficult to find the right words to describe this problem without sounding
like RT’s Margarita Simonyan and others of her ilk who have long complained — as part of the


https://www.themoscowtimes.com/2026/07/04/political-scientist-calls-kremlin-positive-news-drive-idiotic

government’s propaganda and counter-propaganda efforts — that Western mainstream
media are all wrong about Russia.

The main problem with accusations against Milner lies with his accusers.

Related article: What You Need to Know About RT’s Pending Foreign Agent Registration

The individuals and media outlets who claim the Kremlin is behind Milner’s actions are the
same ones that have already shown, very convincingly, that they write nothing but nonsense
about Russia.

The image of Russia that Western, and especially U.S. media, have concocted over the past 18
months is so distorted as to shock even the most vehement anti-Putin Russian reader.

Individually, such stories might not have produced such an impression. But they now flood us
in a wave of accusations — about the Moscow region “power broker” and lawyer Natalia
Veselnitskaya acting as a Putin agent, the hole in the wall through which urine samples were
passed in the anti-doping scandal revealed by Dr. Rodchenkov, the singer Emin Agalarov
acting on the Kremlin’s behalf, and the Russian ads — trivial in their volume compared to the
volume of information on social networks — that allegedly influenced U.S. voters, and much
more.

Against that backdrop, the suggestion that Milner is working for the Kremlin automatically
sounds like a joke warranting no response except for a laugh of derision.

Or more precisely, tears of despair. Because, for conscientious Russians, what is happening in
this country is a serious tragedy that has nothing to do with Milner or other Russian villains
pilloried by Western investigative journalism, much less with the domestic U.S. political
struggle that is, strictly speaking, none of our business anyway.

It drives home the fact that, compared to the U.S., Russia is a small, young, and backward
country. Russia’s post-Soviet political culture is not even 30 years old, and years of
authoritarianism have steamrolled what little there is of it flat into the ground. Someday
someone will have to build it all anew.

The same is true of Russia’s media culture. Rising from the ruins of Soviet propaganda, it has
fallen victim to so many external influences and internal mutations that its current condition
defies positive description.

Russian media is now going through something even worse than a crisis, and someday
someone will have to turn that around too. Russia is in no position to scold the U.S. for what is
happening there. The situation here is no better.

You didn’t even have to watch CNN or read The New York Times to see these outlets as the
standard for journalistic professionalism, integrity, and influence.

Every time state-controlled television or government propaganda hit a new low, it was
reassuring to know that the Western media giants would never allow themselves to sink to
such depths.


https://www.themoscowtimes.com/2026/07/04/what-you-need-to-know-about-rt-pending-foreign-agent-registration

The belief in an almost heavenly CNN kept post-Soviet Russian journalists going. It gave them
a goal toward which they could strive, or at least served as a key marker in their professional
coordinate system.

The notion that the employees of Russia’s propagandistic media outlets are burnt-out cynics
who have betrayed their values for the sake of monthly mortgage payments is naive. Anyone
who has spoken to such people knows that they suffer from a different type of cynicism —
namely, the belief that it is the same everywhere. We serve Russia, the CNN serves U.S.
interests and the BBC is fully state-owned.

Of course, those working for Russia’s independent media always laughed at such an assertion.
They are not laughing anymore.

In the past 18 months it has been the Western press that, with its high standards, has given us
too many of their own versions of Russian state TV’s ludicrous report that Ukrainian
nationalists had crucified a Russian boy for readers to ignore.

And, whereas no one believed that nonsense about the crucifixion, the Russian conspiracy
theories now bandied about by the Western media are made all the more terrible by the fact
that you might know it is nonsense, but that that knowledge means nothing in light of the
reputation of these newspapers and channels. And that these media outlets couldn't care less
if a handful of Russian viewers and readers no longer believed them.

It's true that Russian media are too small, provincial, and backward to have any moral

or other right to criticize their giant Western counterparts. But the picture-perfect view they
once held of the Western universe has been shattered, and rather than try to put the fallen
pieces back into place, it is time they realized that the image was only a chimera to begin with,
and hell knows what really fills the skies overhead.

This all sounds as if the U.S. no longer has any paragons of virtue left to idolize. Well, if it
hasn’t, that in itself is important news for people this side of the ocean.

At some point, quantity becomes quality, and the Western press has already published so
many inaccurate, exaggerated, and knowingly untrue things about this country that the only
Russians who seriously consider Milner a Kremlin agent are either terribly naive or cynically
hypocritical.

These labels once applied first and foremost to the gullible viewers of state-controlled
Russian television: Now they apply equally to those seeking truth about Russia in the Western
press.

It is probably too early to call this a tectonic shift, but it is worth noting as a potentially
important factor: The crisis of trust in the Western media that we “poor Russian provincials”
are experiencing will inevitably affect the public mood in this country.

Oleg Kashin is an opposition-leaning Russian journalist, formerly of Kommersant, who
writes a weekly column at Republic.ru, where a Russian-language version of this op-ed was
firstpublished. The views and opinions expressed in opinion pieces do not necessarily reflect
the position of The Moscow Times.


https://republic.ru/posts/87516

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/11/15/independent-journalists-in-russia-will-have-to-live-witho

ut-their-western-role-models-oped-a59579



