Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian Media Spotlights Foreigners in
Paradise Papers

November 06, 2017

International Consortium of Investigative Journalists

Russian state-controlled media outlets have downplayed revelations from a massive leak of
documents that showed members of President Vladimir Putin’s inner circle hiding their
wealth in offshore holdings.

The 13.4 million offshore financial documents by Bermuda-based law firm Appleby, known as
the Paradise Papers, were reviewed by 96 media partners in the International Consortium of
Investigative Journalists, the same group that published the Panama Papers in 2016.

The latest leak claims U.S. Commerce Secretary Wilbur Ross holds a stake in a shipping giant
known as Navigator that received millions of dollars from a Russian petrochemical firm
connected to several individuals with close ties to Russian President Vladimir Putin.

Russian business portal RBC was the sole news source to give the Panama Papers front-page
coverage. When several of the outlet’s top editors left the company months later, some saw


http://www.rbc.ru/newspaper/2016/04/05 https://themoscowtimes.com/news/leading-independent-russian-media-outlet-confirms-sale-57714

the move as a Kremlin crackdown on the outlet over its coverage of the leaks.

Link:
https://themoscowtimes.com/news/oligarch-buys-independent-russian-news-outlet-rbc-
58209?mc_ cid=87fcdbd442&mc_eid=363¢318067

This time, coverage of the Paradise Papers in Russia centered around Britain’s Queen
Elizabeth II, European and Latin American officials, and pop stars.

The Interfax news agency devoted only one story to the scandal, citing a BBC report about the
British Monarch’s private estate investment of £10 million ($13.1 million) in offshore funds.

State-run news agencies TASS and RIA Novosti followed with their own Queen

Elizabeth stories, but expanded the coverage to separate sections that included pieces on
German companies, U.S. Secretary of State Rex Tillerson, Brazilian and Argentine cabinet
officials, as well as pop stars.

Reports on Ross’s alleged links to Sibur went unreported by Russia’s main news outlets.

RIA Novosti noted that some 500 Belgian names were implicated in the Paradise Papers and
U2 frontman Bono invested in a Lithuanian mall through a property development company
registered in Malta and a British, pro-Brexit Conservative Party donor sheltered $450 million
overseas.

Konstantin Kosachev, a senior member of Russia’s Federation Council, the upper house of the
country’s parliament, told RIA Novosti that the leak describes “standard and legitimate
commercial activities” couched in “emotions and muddy phraseology that seem like a
conspiracy against the foundations of Western democracy.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/11/06/russian-media-focuses-on0foreigners-implicated-in-par
adise-papers-a59483


https://themoscowtimes.com/news/oligarch-buys-independent-russian-news-outlet-rbc-58209?mc_cid=87fcdbd442&mc_eid=363c318067
https://themoscowtimes.com/news/oligarch-buys-independent-russian-news-outlet-rbc-58209?mc_cid=87fcdbd442&mc_eid=363c318067
https://ria.ru/economy/20171105/1508249983.html

