30 YEARS

How Telegram Channeled Russia’s
Political Intrigue

By David Kharebov

September 05, 2017

Pixabay / TMT

In January this year, Russia’s state-run television channel Rossia-24 aired a special
report featuring an anonymous political blogger. His face was concealed behind a black mask
and his voice artificially altered.

Appearing on a wall-to-wall screen in front of a guest panel, the blogger explained he wasn’t
interested in reaching a mass audience. He was publishing for a niche demographic of
political specialists and Kremlin insiders.

“We think of it as our responsibility to inform critical observers,” the blogger, who called
himself NeZygar, said. “We don’t publish in the traditional blogosphere. We publish for those
who understand and can evaluate.”

In the months leading up to the interview, NeZygar had won notoriety for publishing


https://www.themoscowtimes.com/author/david-kharebov
https://www.youtube.com/watch?v=DPb-fXzqbFQ

scandalous insider information about the inner workings of the Kremlin. The scoops were
published entirely on Telegram, an instant messaging service similar to WhatsApp or Viber.
Some of it even turned out to be true.

After the program aired, NeZygar mocked Rossia-24 on Telegram for airing an imposter.
“[I’'m] surprised,” he wrote. “I don’t give interviews. I don’t like balaclavas. I don’t know a
Pankin or a Bankin,” he said parodying the presenter’s name. “And I don’t want to.”

Whether NeZygar gave the interview or not, his cameo hurled into the spotlight a new
phenomenon revolutionizing political gossip — anonymous bloggers spilling the beans on
Telegram, the secret messaging service with Russian roots.

A Controversial Start

Telegram was launched by Russian entrepreneur Pavel Durov in 2013 when he was CEO of VK,
Russia’s largest social network. In 2014, he was forced from VK and announced soon after that
he was fleeing Russia.

Meanwhile, however, he had been working on an encrypted messaging service. It rivaled
popular messengers like WhatsApp, while promising to protect users from third party
interference.

Related article: How Telegram Became the Durov Brothers' Weapon Against Surveillance

Durov’s Telegram, which brands itself as sleek and fast, boasted 6 million active users in
January this year. Its end-to-end encryption has made it popular in countries criticized for
invasive surveillance and strict control over the internet, including Iran and Russia.

After Telegram refused to register with a state database of “disseminators of information” it
came under increasing pressure. Russia’s Federal Security Service (FSB) said in May that the
terror cell behind April’s St. Petersburg metro bombing used Telegram to mastermind their
plan.

In what could have become a protracted faceoff between Durov and the Kremlin, Telegram
announced it would comply with Roskomnadzor in June, with the caveat that they would not
share users’ personal data.

Russian Channels

Telegram’s “Channels” feature, introduced in 2015, was a new way of broadcasting messages
to a wide audience. The channels had no additional functions or frills, including “Likes” or
comments. Simplicity was key.

Soon, they became essential to Russian news outlets and public figures who broadcast news,
analysis and entertainment to millions of Telegram users. Even as government officials in
Russia move to impose greater control over the internet and messaging services, they are
reportedly among Telegram's most loyal users.


https://tlgrm.ru/channels/@russica2/279
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/25/how-telegram-became-the-durov-brothers-weapon-against-surveillance

“I'had to join Telegram, because government officials insisted on communicating on that
platform,” political scientist Yekaterina Schulmann told The Moscow Times. “Russian
officials see Telegram as safe and they actively use it for private correspondence.”

But it is the anonymous political intrigue channels, like NeZygar’s, that have the upper
echelons of Russia’s political sphere flocking to Telegram. “These channels are targeting the
political class working within Moscow’s Garden Ring — governors and their entourage,” says
political analyst Abbas Gallyamov, referring to the location of Russia’s main political
institutions, such as the Kremlin, White House and State Duma.

NeZygar

The most popular anonymous political commentator on Telegram is NeZygar (Not Zygar).
Since his cameo on state television in January, the channel’s following has jumped from
14,000 to 55,000 followers.

Named after Mikhail Zygar, a political journalist and author of “All the Kremlin’s Men,” a
best-seller based on comments from Kremlin insiders, the channel is popular for high-stakes
predictions on Russia’s political landscape.

NeZygar’s keystone prediction was the resignation of the head of Russia’s Federal Guard
Service, or FSO ,Yevgeny Murov in May 2016, which NeZygar called months in advance.

Some speculate the channel is run by Dmitry Kovalenko, the senior figure at the Renova
business group. Other candidates are popular blogger Arseny Bobrovski and, ironically,
Mikhail Zygar himself.

However stirring the predictions, NeZygar routinely misses the mark and the channel’s
description contains a disclaimer warning “all information requires additional verification.”

Metodichka

Metodichka (Russian for Rulebook) was founded in August 2016. It publishes confidential
documents, quotes and political commentary to 30,000 followers. Unlike NeZygar,
Metodichka readers can contact the channel’s curators via a separate Telegram account to
share tips or leaks.

Metodichka won notoriety in April for publicly shaming Kaliningrad governor Anton
Alikhanov. In photos published in the local press, the channel spotted what it said were neo-
Nazi badges on the governor’s coat in a scandal that seriously damaged Alikhanov’s
reputation.

The channel’s overt criticism of Prime Minister Dmitry Medvedev and its favorable take on
State Duma Chairman Vyacheslav Volodin has led to some speculate whether Volodin’s
entourage are behind the channel.


https://ura.news/articles/1036270130
http://www.mk.ru/politics/2017/01/10/vrio-gubernatora-kaliningradskoy-oblasti-alikhanov-oskandalilsya-izza-neonacistskikh-nashivok.html

Out in the Open

Other anonymous channels, Karalulny, Akitilop and Temnik, mimic NeZygar and Metodichka
but fall short both in the popularity and quality of their scoops.

Some prominent political commentators, whose channels are not anonymous, have also
chosen Telegram as their platform. Political analyst Leonid Davydov runs Davydov.Index,
named after his program on RBC TV. His Telegram channel has been advertised on billboards
and evolved into a full-fledged website.

Another prominent consultant, Yevgeny Minchenko, communicates with clients via Telegram
and curates an expert-oriented channel called “Politburo 2.0” where he discusses the balance
of power within Russia’s elite.

Related article: Channeling Anger: In Russia, Even Chat Messengers Are Politicized (Op-ed)

Minchenko told The Moscow Times he was asked to do so by friends in Russia’s political elite,
who are suspicious of U.S.-based social platforms. ”‘We don’t want to register on
Facebook,””Minchenko cited them as saying.”’We don’t want this publicity.’”

“On Facebook, you read what the algorithm shows you, what Mark Zuckerberg wants you to
read,” Minchenko added. “Telegram is convenient, you read what you’re interested in.”

Exercise caution

But the overall value of Russia’s anonymous Telegram channels shouldn’t be exaggerated,
Minchenko says. Most have actually produced relatively few insights that turned out to be
based in fact. And their following, however influential, is still relatively small.

“It’s just gossip on a new technological level,” Schulmann agrees, adding that, “If you don’t
trust everything, and don’t see every message as a revelation and ultimate truth, these
channels can be useful in a certain way — more information is always good.”

Gallyamov predicts Russia’s obsession with the Telegram channels will fade once the novelty
wears off.

“The political class is craving for the unknown, something emotionally new. It’s all the same
faces but there’s a new schtick,” he told The Moscow Times.

“But Russian politics itself is boring and over-regulated, There is no room to swing a cat.”
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2017/09/05/how-telegram-channeled-russias-political-intrigue-a586
68


https://rpcdn.ruposters.ru/newsbody/d/def78d3bb93e3692a4083e82aac642a6a5e5.jpg
http://davydov.in
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/25/channeling-anger-in-russia-even-chat-messengers-are-politicized-and-censored

