
Russian State TV Discovered Using
Twitter Bots to Pose as Viewers
July 05, 2017

Vremya Pokazhet / YouTube

A Russian state television
channels has been exposed using bots to pose as audience
members on
social media during its flagship news shows.

Channel One talk show “Vremya
Pokazhet” launched its latest digital drive in June,
promising
viewers that their messages could be featured on screen if they
tweeted during
the show. 

But an investigation by Russia's
Vedomosti newspaper
 revealed many of the tweets which
appeared during
the show were produced by computer-run accounts referred to as bots.

Vedomosti scrutinized 40 Twitter
accounts featured on the program on Friday, June 30. The
outlet found
that most had only been created in June and exclusively messaged
the
“Vremya Pokazhet” account, either complimenting the show's hosts
or criticizing

https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/07/04/708416-pervii-kanal-internet-botov


guests.

Related article: The City of Moscow Has Its Own Propaganda Empire

Reporters also scrutinized the first
100 followers of the “Vremya Pokazhet” Twitter account,
which is
followed by approximately 9,600 users.

They found that more than half were
also likely to be bots: accounts which were registered
less than a
month ago with few followers and messages only tweeted directly at
the show.

 “Vremya Pokazhet” presenter Anatoly Kuzichev defended the show, telling Vedomosti that
many of the show's fans had made accounts specifically to contact the program. He said that
the show categorically did not use tweets generated by bots on air.

A spokesperson for Channel One told
Vedomosti that the company would look into the
situation, but
stressed that, "using bots is by no means company policy."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/07/05/russian-state-tv-discovered-using-bots-to-pose-as-view
ers-on-twitter-a58291

https://www.themoscowtimes.com/2025/07/26/the-city-of-moscow-has-its-own-propaganda-empire

