5S¢ Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Welcome to The Machine: Inside the
Secretive World of RT

As RT faces fresh allegations of peddling propaganda, The Moscow
Times gained an insider view.

By Matthew Bodner, Matthew Kupfer and Bradley Jardine

June 01,2017

WECOME. ~ LWELCOME.

Current and former employees of RT describe an atmosphere of fear and secrecy within the state-
backed news organization. Zurab Dzhavakhadz / TASS

Russian President Vladimir Putin looked uncomfortable. During a joint press conference with
newly elected French President Emmanuel Macron in Versailles—a location chosen to
emphasize the dawn of a new era of French-Russian relations—a reporter from Russia’s
state-funded news organization RT pitched a hardball question: Why did Macron prevent
Russian journalists from taking part in his press pool?

Macron was nonchalant in his response. “Russia Today and [sister publication] Sputnik did
not behave as media organizations and journalists,” he said. Rather than act as journalists,


https://www.themoscowtimes.com/author/matthew-bodner-matthew-kupfer-and-bradley-jardine
https://medium.com/dfrlab/blowing-the-whistle-on-sputnik-493e0bc26e99

the state-funded Russian outlets had acted as ‘“agencies of influence and propaganda, lying
propaganda—no more, no less,” during his presidential campaign.

RT has been quick to respond to the allegations. Editor-in-Chief Margarita Simonyan claims
the channel was trying to bring “balance” to the French media environment, which was
heavily pro-Macron. And Robert Bridge, one of RT’s most recognizable writers, published a
piece slamming Macron’s comments as a ‘“severe blow” to journalism.

In fact, Macron’s appraisal of RT is far from unique. It reflects a growing consensus in
Western official and academic circles over the nature of the organization and its supposed
leading role in supporting “anti-establishment” political discourse.

But just how influential and functional is RT in reality? The Moscow Times took an inside look
into the workings of this notoriously secretive organization.

Related article: France-Russia: An Improbable Reset That Quickly Turned Sour

Long shadow

Founded in 2005 as Russia Today, the network was intended to give Western audiences the
“Russian perspective.” In 2009, the network rebranded as RT. In the words of Simonyan, as
told to the Kommersant newspaper, this was done “so as not to scare the audience.”

The renaming broadly coincided with a shift in focus —from promoting Russian news
narratives to undermining Western ones. No expense was spared in positioning the channel as
an alternative to mainstream media. In 2009, an advertising campaign created by
international PR firm McCann Erickson contrasted former U.S. President Barack Obama and
then-Iranian President Mahmoud Ahmadinejad with the question: “Who poses the greatest
nuclear threat?”

RT says it aims its English-language broadcasts at educated viewers ‘“who want to Question
More.” On its website, the channel claims to “cover stories overlooked by the mainstream
media,” providing “alternative perspectives” on current affairs.

Critics, however, point to a record of bias.

“RT trades on media ignorance,” Ben Nimmo of the Atlantic Council think tank’s Digital
Forensic Lab told The Moscow Times in written comments. “[RT] claims to be impartial, but
it’s had more programs found guilty of partiality [by the U.K.'s Ofcom media regulator] than
any other broadcaster in the U.K. since 2014.”

Across the Atlantic, RT gained the attention of officials in Washington. In January, the former
U.S. director of national intelligence released a report on Russia’s alleged hack of the 2016 U.S.
election. The 14-page document dedicated six pages to detailing RT’s operations and
connections to the Kremlin.

The high-level attention suggests that RT is a media powerhouse. But several former RT
employees suggested otherwise, referring to “disorganization” within the newsroom, to the


https://www.rt.com/op-edge/authors/robert-bridge/
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/12/france-russia-an-improbable-reset-that-quickly-turned-sour
https://www.theguardian.com/world/2009/dec/18/russia-today-propaganda-ad-blitz
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf

extent that it has even had an impact on RT delivering its message. Many of its current
journalists and producers are young and inexperienced, the sources said—and RT appeared to
be targeting this group when recruiting new foreign staff.

Related article: The Secrets of Russia’s Propaganda War, Revealed

Pressure cooker

Problems within RT have remained unreported largely because employees are nervous about
talking with journalists. The Moscow Times approached a large number of current and former
staff members. Most of them declined to comment in any capacity, citing non-disclosure
agreements. Almost all of them described a sense of fear and paranoia when it comes to
discussing RT outside of work.

Several sources reported that they had been asked to sign non-disparagement agreements. RT
asked, and by some accounts pressured, reporters to sign the document in 2014 amid the
crisis in Ukraine.

The Moscow Times has seen a document purporting to be such a non-disparagement
agreement. It stipulates that employees will face a $50,000 fine, without proof of loss, in the
event that the signatory disparages RT at any time. A source said the document had come
about following the downing of Malaysia Airlines Flight MH17 over eastern Ukraine, and the
resignation of British reporter Sara Firth.

The Moscow Times conferred with one lawyer who questioned the legal force of such a
document. Two current RT employees said they have never heard of such a document.

Those who did agree to speak painted a picture of an unusually stressful working
environment. One source described the editorial office as “a pressure cooker, full of constant
stress and yelling.” The rate of staff attrition is by many accounts high. RT places great
emphasis on social media metrics, which, a source argued, drove “serious” journalists away.

The focus on social media metrics and audience is not, of course, something unique to RT.
What distinguishes RT from other news organizations, however, is an unusually strict
editorial line. According to a former employee, this line is rarely stated explicitly. Instead,
according to the source, it is enforced in varied ways depending on the employee’s nationality
and political sympathies.

Foreigners hired by RT will often be “cookie cutter” leftists, ideologically driven against the
West, sources said. Reporters falling into this category take jobs with RT believing they will be
given a platform to challenge establishment narratives in their home countries. Such
journalists often lacked political introspection and in-depth knowledge of Russia. Several
sources echoed this assessment.

When reporters stray off course, they are nudged back in line. The number one critique of
reporters who fail to properly emphasize the agreed line was that “this is not our angle,” a
former RT employee said— “that phrase ‘our angle’ came up constantly.” When asked about


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/12/welcome-to-russian-psychological-warfare-operations-101
https://www.vice.com/sv/article/sara-firth-russia-today-boeing-mh17-interview-345
https://www.vice.com/sv/article/sara-firth-russia-today-boeing-mh17-interview-345

this policy, the two current RT employees denied that the “angle” is anything but secret. Staff
members are in no doubt their job is to promote “Russia’s point of view” and to “give
platform” to views “unwelcome in the mainstream media.”

When foreign staff protested RT's coverage of Ukraine, sources say the management’s
solution was simple. They took them off Ukraine-related coverage and handed the
assignments to Russian staff. RT continued to demonstrate tone-deafness during the French
presidential election, displaying a clear bias against the likely victor Macron.

Embed:

.@RT_com's @M_ Simonyan: 'We weren't either pro- or anti-Macron'. All
Macron headlines on https://t.co/LKjuhGOxY0 in order of appearance:
pic.twitter.com/QE6HSent]O

— Alexey Kovalev (@Alexey___ Kovalev) May 31, 2017

According to our sources, most of the Russian staff are apathetic or apolitical, with no prior
experience in journalism. Often they are linguists by training, or the “children of Russian
diplomats” with fluent English. Besides leftist Westerners, who view RT as a platform to push
anti-establishment views, RT has also recruited long-time apolitical expats “looking to leave
English-teaching jobs.” There are also, of course, some foreigners who could be described as
“true believers” in RT’s pro-Russia mission.

Sources were clear that the staff is granted some autonomy in how RT delivers its message. At
the same time, several former employees reported that there are “untouchable” stories that
come “from above.” Low-level writers and editors were usually not privy to the process of
how these stories were ordered and created. The current RT employees said editors can
“debate” and influence what goes out, but ultimately the decision is taken by managers.

Two former RT employees also independently reported how senior managers would ask
subordinates to write op-eds with predetermined editorial lines—regardless of whether the
author agreed with it.

“They did not view your opinion as important, you were merely an instrument through which
to communicate a message,” one source said.

This is, perhaps, the fundamental difference between RT and the Western press it claims to
challenge. The top down dictation of an editorial line is unheard of in other international
broadcasters, such as the BBC. But Simonyan insists the Western media is just as bad. In
defending RT’s coverage of the French election, Simonyan said that “according to Macron’s
logic, all Western media should be expelled from Russia.” In her opinion, the entire Western
press is “absolutely always” disparaging Putin, campaigning for the political opposition, and
interfering in Russian elections.


https://nobsrussia.com/2016/03/02/alexei-kovalev-why-ive-got-no-love-for-margarita-simonyan/
https://twitter.com/RT_com
https://twitter.com/M_Simonyan
https://t.co/LKjuhGOxY0
https://t.co/QE6HSentJO
https://twitter.com/Alexey__Kovalev/status/869897752947425280

Questioning more

Most of the sources said that the conflict in Ukraine, and specifically the annexation of
Crimea, marked a pronounced shift in RT’s approach.

“When the channel was first created, it was presented as an effort to present news from a
Russian perspective,” says Professor Ann Cooper, who ran an RT monitoring project at
Columbia University. “Now the point seems to be much more about promoting conspiracy
theories.”

Today, some of RT’s most outlandish content features UFOs, 9/11 truthers and Hollywood
celebrities like Steven Seagal and Pamela Anderson serving as “experts.” Anderson appeared
on RT in February to defend embattled Wikileaks editor Julian Assange from rape charges.

Since 2014, several prominent RT journalists have quit for ideological reasons and spoken
publicly about their decisions. The day after the Crimea annexation, anchor Liz Wahl

announced her resignation during her live broadcast. “[PJersonally, I can’t be part of a
network funded by the Russian government that whitewashes the actions of Putin,” she said.

Two of the current RT employees The Moscow Times spoke to say they believe the network is
professionalizing. Although RT maintains its focus on “alternative” views, they say the RT
now works harder to vet experts in order to filter out those with extreme views. “Within the
framework of state-funded media, we try to do our best to do balanced reporting,” they told
The Moscow Times.

“We care a lot about their credibility,” they added. “We often invite commentators with
alternative views who are not welcome on mainstream stations. Some are quite renowned,
such as [Slovenian philosopher] Slavoj Zizek.”

Embed:

We have hit peak Russia Today with this ""op-edge" on the MSM notion that... the
earth is round. Question more!!! https://t.co/dictEta206
pic.twitter.com/T5QUdDABpk

— max seddon (@maxseddon) May 26, 2017

Russia tomorrow

And, to a degree, that’s true. RT does attract commentators with legitimate credentials. More
often, however, legitimate experts and commentators stay away from a channel often viewed
with distrust. Network producers “worked very f---ing hard” to get good guests, but often
were limited in choice, a former employee said.

“The presenters and the producers knew some of the people were whack jobs, but they


https://www.youtube.com/watch?v=6NjIU8Xvk8E
https://www.youtube.com/watch?v=6NjIU8Xvk8E
https://t.co/dictEta2O6
https://t.co/T5QUdDABpk
https://twitter.com/maxseddon/status/868111134003519488

couldn’t get better people,” the source added.

RT’s expert problem appears to persist to this day. In the wake of the May 22 bombing in
Manchester, England, the channel invited several so-called experts to comment on the terror
attack. The commentators included two obscure Western journalists and a serial apologist for
Syrian President Bashar Assad. They all blamed the attack on Western foreign policy in the
Middle East.

RT’s inefficiencies hinder the organization’s ability to deliver on its mission statement,
several sources say. Such accounts stand in stark contrast with the channel’s official claims of
runaway international success. While RT enjoys a prominent social media presence and is
broadcast around the world, its influence is usually overstated. A 2015 investigation by the
Daily Beast news site found that, of RT’s 100 most watched videos over the previous five
years, footage of extreme weather, accidents and crime received 81 percent of all views. Much
of that content wasn’t even original but rather purchased by RT for distribution.

Since 2015, several dissenting voices within the organization have left, after realizing that
efforts to change the channel’s behavior were futile: “RT is unreformable,” a former
employee said.

“Our attempt to change RT, to make it more professional and objective, would likely have just
made it a more effective propaganda medium,” the source said. “I am glad that a combination
of apathy, a lack of professionalism and a dearth of real talent keep RT from being more
effective than it currently is.”

RT did not respond to a request to comment on this article.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/06/01/welcome-to-the-machine-inside-the-secretive-world-of-r
t-a58132


https://www.rt.com/op-edge/389402-attack-suicide-manchester-terrorist/
https://www.rt.com/op-edge/389402-attack-suicide-manchester-terrorist/

