30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The &

" Moscow Times

Russian News Outlet RBC Confirms Sale
Amid Fears of Kremlin Censorship
Crackdown

April 13,2017

AENOBOE
UHOOPMALIMOHHOE
MPOCTPAHCTBO

A man walks towards the RBC media group office building in Moscow. Maxim Zmeyev / Reuters

Negations are underway to sell Russia's independent RBC media outlet, company sources
have confirmed.

RBC journalists were told on Wednesday that the outlet's current owner, business tycoon
Mikhail Prokhorov, will sell the holding.

Potential buyers include oligarch Grigory Berezkin, Russia's Vedomosti newspaper reported.
Berezkin, who already owns the Komsomolskaya Pravda and Metro newspapers, is rumored to
offer up to S50 million to add RBC to his business empire.

If Berezkin secures the deal, then Alexei Abakumov, a former employee of the Russian state
broadcast group, stands as a prime candidate to manage the holding. Abakumov is also the
candidate of choice for Russia's presidential administration, a source close to RBC told



http://www.rbc.ru/politics/12/04/2017/58edf87a9a7947b642aeffce?from=main
https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/04/12/685321-aktsii-rbk

Vedomosti.

Related article: RBC Showed Us the Road, Only to Be Steamrolled by the State (Op-Ed)

The news has ignited speculation that Prokhorov could have been forced to sell RBC due to
Kremlin pressure.

Three of the outlet's top editors left the publication in May 2016 amid allegations that the
outlet's investigative reporting on the Panama Papers scandal had angered government
officials.

In an interview with the Financial Times newspaper, former chief editor Yelizaveta
Osetinskaya compared RBC's work to ""'waving a red rag" at the Kremlin.

Reporting that drew Kremlin ire include articles on the wealth of President Vladimir Putin's
alleged family members and a Black Sea mansion dubbed “Putin's Palace."

RBC also incurred the wrath of oligarch and Putin ally Igor Sechin, who sued the outlet for
libel in 2016.

The media company was forced to pay 390 thousand rubles ($6,375) in damages to Rosneft
after alleging that Sechin had asked the Russian government to protect his company from its
minority shareholder, the BP oil company.

Related article: When Losing a Libel Case in Russia Is a Victory for Independent Press

The Kremlin has denied interfering in the RBC sale, or putting pressure on Prokhorov.

"[The government[ has no right to interfere in media policy," said Presidential Spokesperson
Dmitry Peskov on Wednesday. ''Any sale is a private matter for the owner."

RBC's monthly audience was an estimated 24.6 million people as of late 2016, according to
data from research company Mediascope.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/04/13/leading-independent-russian-media-outlet-confirms-sal
e-ab/714


https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/04/12/685321-aktsii-rbk
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/02/rbc-showed-us-the-road-only-to-be-steamrolled-by-the-state-op-ed
https://themoscowtimes.com/articles/former-editor-of-russias-rbc-says-political-pressure-behind-dismissals-52941
https://themoscowtimes.com/articles/former-editor-of-russias-rbc-says-political-pressure-behind-dismissals-52941
https://themoscowtimes.com/news/court-rules-media-company-must-pay-over-6000-in-damages-to-rosneft-56505
https://themoscowtimes.com/news/court-rules-media-company-must-pay-over-6000-in-damages-to-rosneft-56505
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/02/a-hollow-victory-why-losing-a-libel-case-in-russia-can-be-a-blessing

