The 2

30 YEARS

Crippled by the Kremlin, Russia’s State
Media No Longer Competes

Following nationwide protests last Sunday, Russia’s state-controlled
media badly fumbles its coverage.

By Alexey Kovalev

March 29, 2017

People shout anti-government slogans in front of police during a protest downtown Moscow, March 26,
2017. AP Photo / Alexander Zemlianichenko

Last Sunday, protests on a scale not seen since 2012 shook Moscow, St. Petersburg, and about
90 other Russian cities and towns — even in areas traditionally thought of as Putin’s
stronghold, where his approval and his party’s ratings are in the high 90s.

Several thousand people — no less than 8,000 in Moscow alone — came out to protest
government corruption, despite warnings that they could be arrested. For these
demonstrators, the personification of government corruption has become Prime Minister
Dmitry Medvedev, the country’s unassuming former president, whom firebrand opposition


https://www.themoscowtimes.com/author/alexey-kovalev

leader Alexei Navalny targeted earlier this month in a damning investigation.

You might say that 60,000 Russians protesting across a country populated by 144 million
people is just a drop in the ocean. Nevertheless, these were the largest political
demonstrations in more than five years. Attendance was especially impressive, if you consider
the fact that many of these protests — including the rally in Moscow — were banned by local
authorities. In many cases, employers, schools, and police actively discouraged people from
attending the demonstrations, and sometimes even threatened them with violence,
expulsion, or unemployment.

Sunday’s protests certainly deserved more attention than they got from the Russian state
media, which instead reported on such trivialities as an American “freedom-loving cow” that
ran from police officers in a “dramatic chase.”

Related article: Hear No Evil, See No Evil, Report No Evil

Admittedly, there was one Russian state-owned media outlet, RT, that did indeed cover the
demonstrations in Moscow, but RT is a foreign-language propaganda network, and its
coverage isn’t intended for domestic audiences. Predictably, the TV station tried to cast the
protesters as little more than “opposition activists” who brought guns to the rally and injured
a police officer.

You’ll be shocked to learn that the victim is the same riot cop who was supposedly injured at a
protest in 2012, and later awarded a free apartment for his selfless service.

One hell of a gag order

For the most part, however, Russia’s state media — especially the national television
networks, which wield powerful influence over public opinion — remained silent about
Sunday’s nationwide demonstrations for three days straight.

In an interview with the independent TV channel Dozhd (one of the few stations that has
reported on the rallies), prominent television critic Arina Borodina explained that a gag order
of such magnitude could only have come from the very top, namely the Putin administration.

It’s long been an open secret that Putin’s close circle directly — and quite unconstitutionally
— intervenes in the media. Leaked emails show that the current deputy chief of Putin’s staff,
Alexei Gromov, pitched not only story ideas and angles, but submitted entire articles for
publication in loyalist outlets, which obliged unquestioningly.

Still, even in this atmosphere, the 2011 and 2012 protests were covered extensively by the state
media.

Related article: The Secrets of Russia’s Propaganda War, Revealed

Borodina told Dozhd that this week’s radio silence was unprecedented. What would a typical
Russian TV viewer think, she asked, if they were shown Pushkin Square in Moscow — one of
the city’s instantly recognizable landmarks — suddenly filled with thousands of protesters?


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/05/hear-no-evil-see-no-evil-report-no-evil
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/05/welcome-to-russian-psychological-warfare-operations-101

How could it be happening, if Putin’s popular support is so overwhelming and the so-called
“opposition” is just a bunch of Western-funded marginal troublemakers?

This startling imagery couldn’t be explained without upending the state media’s traditional
narrative, and that’s almost certainly why the Kremlin ordered its reporters to shut up, while
hoping the public’s outrage would wither quietly, as it has before.

But it didn’t, and the public’s demand for news about the protests has been undeniable,
allowing Russia’s few remaining independent media outlets to attract a week’s worth of
traffic by covering in detail the demonstrations, the arrests, and the subsequent courtroom
drama.

Good luck with all that silence

One of these independent news sites, Latvian-based Meduza, had almost a million unique
visitors the day after Sunday’s protests — more than double the traffic of a typically busy
news day. Ilya Krasilshik, Meduza’s publisher, told The Moscow Times that his website owed
its success to a combination of unexpected interest in the demonstrations and an almost
complete lack of competition among other news outlets. “Most outlets were either
unprepared to cover the protests or were prevented from doing so,” Krasilshik said.

Also filling the reporting void was another enormously enthusiastic group: Russian video
bloggers. Scores of teenagers and very young adults who have made names for themselves on
YouTube eating lemons and playing video games suddenly turned political. These folks, fluent
in memes and Internet subculture, are playing on a level where the state’s wrinkled
propagandists can’t even hope to compete.

Related article: Trying to Fill a Trump-Sized Hole, Russian Propagandists Turn on Each Other

Russia’s most popular TV news show, “News of the Week,” hosted by Dmitry Kiselyov,
typically draws about 300,000 views per episode on YouTube. Compare that to the 1.5 million
views video blogger “SOBOLEV” attracted in one day with a clip explaining Sunday’s protests
to his 2.5 million followers (almost four times the number of YouTube users subscribed to the
entire Rossiya channel).

By the end of day two, even some state media outlets realized that ignoring Sunday’s
demonstrations was no longer viable. For example, the morning show on the state-owned
radio station Vesti FM and Rossiya’s political talk show “This Evening With Vladimir
Solovyov” broke their silence, finally discussing the protests in completely predictable
propagandistic terms.

Every host and guest went out of their way to blame the protesters for taking part in an
“unsanctioned” rally and “exploiting” Russia’s kids. They pointed out the West’s hypocrisy
in condemning the heavy-handed police response, claiming that U.S. police would have “shot
them on the spot.”


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/05/trying-to-fill-a-trump-sized-hole-russian-propagandists-turn-on-each-other

Return of the Uncle Sam the Bogeyman

Yes, the Wicked West has returned as Russian television’s bogeyman, and the country’s very
sovereignty is again at stake. In particular, one guest on Solovyov’s show warned that the U.S.
is using corruption “as a ruse” to foment unrest in Moscow — just as Washington did in Kiev.

As a new protest movement finds legs in Russia, the nation’s state media seems intent on
keeping the news focus on Ukraine’s civic unrest, presumably trying to convey the message
that political opposition risks the collapse witnessed in Kiev in 2014.

A day after Sunday’s demonstrations, a guest on “Studio One,” a flagship talk show on the
state-owned TV network Channel One, complained that there are more pressing matters to
discuss on Russian television than Ukraine’s continued protests. The entire studio audience
literally shouted him down.

“We will discuss Ukraine every single day because it’s an example,” explained Artyom
Sheinin, the show’s brutish, gung-ho ex-military host. “And we will bring it up until
loudmouths like you understand where you are leading the country with your talk about
‘corruption.””

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/03/29/crippled-by-the-kremlin-russias-state-media-cant-even-
compete-anymore-a57577



