', Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Suck It Up, Foreign Agent

A Moscow appellate court sends a Russian nonprofit group packing,
after state-owned TV called its founder a spy.

By Kevin Rothrock

March 10,2017

Nadezhda Kutepova Nadezhda Kutepova / Facebook

When suing the Russian news media for defamation, it helps to be a billion-dollar state-

owned oil company, instead of a blacklisted nonprofit group. That’s the lesson Nadezhda
Kutepova learned this week, after an appellate court in Moscow upheld a rejection of her

organization’s lawsuit against a major news company.

In the late 1990s, Kutepova founded Planeta Nadezhd (Hope Planet) in Ozyorsk, a town built
around the Mayak nuclear power plant. The Russian government classifies this settlement as
a strategic site and it’s accordingly closed to visitors.

In 1957, one of the storage facilities in Ozyorsk exploded and radioactive materials poisoned


https://www.themoscowtimes.com/author/kevin-rothrock

the area around it, including the River Techa. Planeta Nadezhd spent years lobbying to get
medical treatment and benefits for locals affected by the accident.

For its trouble, Planeta Nadezhd was rewarded in April 2015 by being blacklisted as a “foreign
agent” by Russia’s Justice Ministry, on the grounds that the organization accepted foreign
funding and carried out political activities. A month later, it was fined 300,000 rubles
($5,000) for failing to register with the government’s list of foreign agents.

Related article: TV Witch Hunt Drives Human Rights Activist Out of Russia

Kutepova’s problems multiplied when a state-owned national television network then singled
her out in a report, calling her an American spy.

"Planeta Nadezhd uses American funds to conduct industrial espionage," an anchor on
Rossiya-1told millions of TV viewers. Over the coming months, more reports aired about
Kutepova and her nonprofit group, including footage of her home and an interview with a
former agent in the Federal Security Service, who warned that “her actions are a [national
security] threat.”

Fearing she would be charged with espionage and treason, and heeding the advice of her
attorney, Kutepova and her four children fled to Paris, where they were granted political
asylum.

In February 2016, lawyers from “Komanda 29” took Planeta Nadezhd’s case to a court in
Moscow, demanding that VGTRK, the state-owned holding company for Rossiya-1, retract its
espionage allegations. The judge ultimately ruled in favor of VGTRK, finding that the
allegations were broadcast merely as correspondents’ personal opinions.

The Moscow appellate court upheld this verdict on Friday, March 10.

Remarkably, a Russian court came to the opposite conclusion in a recent defamation suit
brought by Rosneft against the independent news outlet RBC, which is being forced to retract
an article published in April 2016 reporting that the company’s CEO asked Vladimir Putin to
block Rosneft’s minority shareholders from buying more shares.

Related article: When Losing a Libel Case in Russia Is a Victory for Independent Press

Despite RBC’s insistence that its sources can verify the story, a court has ordered the news
agency to delete it from its website and issue a public apology.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2017/03/10/suck-it-up-foreign-agent-a57397


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/tv-witch-hunt-drives-human-rights-activist-out-of-russia
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/a-hollow-victory-why-losing-a-libel-case-in-russia-can-be-a-blessing

