
The Kremlin Reportedly Commissioned a
Report on Russian State TV, and the
Results Were Oof
By Kevin Rothrock

February 28, 2017

Vladimir Putin and Sergei Kiriyenko Kremlin Press Service

The Putin administration commissioned an independent expert analysis of Russian network
television, according to the news site Znak.com. The study was reportedly prepared in
particular for Sergei Kiriyenko, the president’s first deputy chief of staff. Znak.com says a
private company was hired to “make sense of the reality depicted on television,” and
determine how well this presentation “facilitates Russia’s modernization.”

The study has not yet been made available to the public, but Znak.com correspondent
Yekaterina Vinokurova says she was allowed to read an early copy.

Vinokurova says the report examines news programs (including Dmitry Kiselyov’s “Vesti
nedeli” on Rossiya-1, “Chelovek i zakon” on Pervyi Kanal, “Voyennaya taina” on Ren-TV,

https://www.themoscowtimes.com/author/kevin-rothrock
https://www.znak.com/2017-02-28/dlya_sergeya_kirienko_podgotovili_issledovanie_o_rossiyskom_televidenii


and “Postkriptum” on TVTs), talk shows (such as “Tsentralnoye televideniye” on NTV,
“Pravo golosa” on TVSt, and “Poyedinok” on Rossiya-1), and current affairs programs (like
“Liniya zashchity” on TVTs and “Spetsialnyi korrespondent” on Rossiya-1).

Related article: Russian State TV Praises Trump for Avoiding ‘Democracy’ in Inauguration
Speech

The results of the study, according to Znak.com, are highly critical of many contemporary
trends on Russian television. While researchers found that news broadcasts on Pervyi Kanal
and Rossiya-1 were relatively balanced and objective, the same could not be said about the
shows hosted by political pundits. These programs, the study reportedly concluded, devote
much of their attention to foreign news, presented in strongly emotional terms and fixated on
confrontation between Russia and the U.S., the West, and Ukraine — often in overtly military
terms.

Znak.com says the study identifies Dmitry Kiselyov and Vladimir Solovyev as two archetypes
of Russian TV news, with the former relying on “classic propaganda methods,” while the
latter is more inclined to use “dramatic tropes borrowed from street theater,” where one
guest embodies the good patriot, and another guest (often a foreigner or a disgraced figure
from the 1990s) plays the antagonist’s role.

The study supposedly found that both talk shows and news programs typically depict Vladimir
Putin as a national hero, while Prime Minister Dmitry Medvedev’s reputation for gaffes has
attained a certain folkloric status.

Related article: Trying to Fill a Trump-Sized Hole, Russian Propagandists Turn on Each Other

Experts supposedly found that Russian television presents the subject of modernization in
largely one-dimensional terms, overemphasizing technology.

“National television creates a single picture of socio-political reality, the central ideas of
which are the assertion of Russia’s sovereignty in a hostile foreign environment, state
paternalism, patriotic values, and using foreign threats to justify economic and social
problems,” the report’s authors concluded, according to Znak.com. The study apparently says
that Russian national television largely ignores the country’s domestic political agenda, as
well as the interests of social organizations and individual citizens.

According to Znak.com, researchers warn that Russian television’s tendency to “inflate
negative and disturbing narratives” poses the risk of “escalating emotional tensions”
nationally.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/02/28/kremlin-reportedly-commissions-report-on-russian-stat
e-tv-and-the-results-were-oof-a57298

https://www.themoscowtimes.com/2025/07/24/russian-state-tv-praises-trump-for-avoiding-democracy-in-inauguration-speech
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/24/russian-state-tv-praises-trump-for-avoiding-democracy-in-inauguration-speech
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/24/trying-to-fill-a-trump-sized-hole-russian-propagandists-turn-on-each-other

