30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

(. Moscow Times

No 'Clear Evidence' of Kremlin
Propaganda in Germany - Reports

By Katie Marie Davies

February 07,2017

The German flag on the Reichstag building is reflected in the windows of another building of the German
parliamentary complex in Berlin. Ferdinand Ostrop / AP

German intelligence agencies have found no clear evidence ofBa Kremlin-led propaganda
drive targeting the country’s voters.

Avyear-long investigation found no direct proof that RussianBmedia outlets were running a
deliberate disinformation campaign, an unnamedBsource told the Stiddeutsche Zeitung

newspaper.

The source maintained that while officials still hadn’t “foundBthe smoking gun,” they had
found certain warning signs. ‘We would have liked toBhave raised the yellow card,” the
source said.

The Chancellor’s Office is reportedly set to continue theBinvestigation.


https://www.themoscowtimes.com/author/katie-marie-davies
http://www.sueddeutsche.de/politik/geheimdienste-bnd-keine-beweise-fuer-desinformations-kampagne-putins-1.3365839
http://www.sueddeutsche.de/politik/geheimdienste-bnd-keine-beweise-fuer-desinformations-kampagne-putins-1.3365839

Germany’s Federal Intelligence Service has produced aB50-page report on their findings so
far, working alongside the country’s OfficeBfor the Protection of the Constitution.

The report still may not be published in a bid to preserveBalready tense German-Russian ties,
the newspaper wrote.

Related article: Ukraine, Not Russia, Hacked the U.S. Elections, Kremlin Propaganda Reveals

Hans-Georg Maassen, the head of the Constitution Protection Service, first accused Moscow
of trying to manipulate the German public before this year’s parliamentary elections in
November 2016.

He claimed that Kremlin-funded television channels were liable to invent stories to influence
public opinion. Russian state television’s Channel One found itself under scrutiny in Germany
last year when it was exposed as having invented a story on the rape of a 13-year-old girl.

Channel One journalists reported that a girl called Liza had been raped by migrants of
“Middle-Eastern appearance” and that the German police had covered up the crime. The
report was proven as false both by German police and independent bloggers.

Related article: Kremlin Pledges Action of EU's Freedom of Speech 'Clampdown'

The European Parliament has also raised fears that Russia could be waging a propaganda war
using its media influence.

In a non-legislative resolution passed on Nov. 23, the parliament condemned Russia's state
media as “disinformation and propaganda” designed to “increase Russia's influence and
weaken the EU.”

The motion passed by 304 votes to 179, with 208 abstentions.

The move saw RT’s budget boosted by the Kremlin by an extra $19 million over the next two
years.

President Vladimir Putin claimed that Europe hoped to silence “alternative viewpoints” by
criticizing the channels. '"We are observing a certain, quite obvious, degradation of how
democracy is understood in Western society," the president said.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/02/07/no-clear-evidence-of-kremlin-propaganda-in-germany-r
eports-a57062


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/21/ukraine-not-russia-hacked-the-us-elections-kremlin-propaganda-reveals
https://themoscowtimes.com/news/russian-tv-report-on-alleged-berlin-rape-criticized-in-germany-51501
https://themoscowtimes.com/news/russian-tv-report-on-alleged-berlin-rape-criticized-in-germany-51501
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/21/kremlin-pledges-action-of-eus-freedom-of-speech-clampdown
https://themoscowtimes.com/news/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-56375
https://themoscowtimes.com/news/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-56375

