Ukraine, Not Russia, Hacked the U.S.
Elections, Kremlin Propaganda Reveals

Despite some signs of buyer's remorse, Russian pundits are still
defending Trump and now looking to Europe

By Alexey Kovalev

February 06,2017

Pixabay, edited by The Moscow Times

After obsessing over Donald Trump’s presidency for the past two weeks, Russian TV
propaganda shifted its coverage noticeably this Sunday, signaling a new foreign policy agenda
in Moscow. Ukraine has returned to the headlines, and television pundits are once again
mounting a coordinated, aggressive campaign against the EU, propping up Russia’s allies and
undermining its rivals.

On every major Russian TV network, the leading story this Sunday evening was Ukraine,
where renewed hostilities in the Donbas have rekindled war-zone coverage. Dmitry Kiselyov,


https://www.themoscowtimes.com/author/alexey-kovalev

the flamboyant host of “Vesti Nedeli,” declared Ukraine “the hottest spot in Europe.” All the
atrocities committed so far in Ukraine’s “civil war,” Kiselyov said, are the work of the
Ukrainian Army and its allies in the “Nazi volunteer battalions.”

Observers from the Organization for Security and Cooperation in Europe, another favorite
bugbear on Russian television, also came in for criticism: they’re clueless foreigners who
don’t understand the locals and turn a blind eye to the blood spilled by Kiev’s armed forces,
Kiselyov told viewers.

Despite the Ukrainian military’s rising casualties, Kiselyov warned that the recent spike in
violence is playing into President Poroshenko’s hands. The more frostbitten corpses Kiev
abandons on the battlefield, the more money pours in from the West, and the more favors
Poroshenko can expect from hawks in the United States.

Related article: Russian State TV Praises Trump for Avoiding ‘Democracy’ in Inauguration
Speech

Though focus this week shifted away from Donald Trump, Ukraine’s relationship with the
White House still got major attention on Russian TV, thanks in part to Vladimir Putin, who
raised the subject last Thursday at a joint press conference in Budapest with Hungarian Prime
Minister Viktor Orban. Poroshenko, Putin said, failed to hedge his bets by investing all his
efforts in electing Hillary Clinton. Now Ukraine’s leader is struggling to come to terms with
the Trump administration, Putin said.

Inspired by the Russian president’s damning remarks, Dmitry Kiselyov naturally took the
rhetoric to the next level, declaring that it wasn’t Russia that interfered in America’s election,
but Ukraine! He then described in detail a largely inconsequential subplot to the U.S.
presidential race: the so-called “Manafort ledger,” which alleged financial ties between the
pro-Russian Party of Regions and Trump’s then campaign chairman, Paul Manafort. The leak
cost Manafort his position but barely made a dent in Trump’s ratings.

Embed:

Anyone remember the ""Manafort ledger'? According to Russian TV, it was no less
than "New Watergate'. pic.twitter.com/Q7twoPB5I0

— Alexey Kovalev (@Alexey___Kovalev) 6 deBpasisi 2017 T.

Most Americans probably don’t even remember the Manafort scandal, but Kiselyov told his
audience that it was “the New Watergate,” claiming U.S. security agencies conspired with
Ukrainian lobbyists to undermine Trump’s campaign, while Kiev’s own intelligence
community pushed the “Russian hackers” allegations into the mainstream media’s narrative.


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/20/russian-state-tv-praises-trump-for-avoiding-democracy-in-inauguration-speech
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/20/russian-state-tv-praises-trump-for-avoiding-democracy-in-inauguration-speech
https://themoscowtimes.com/news/trump-campaign-chief-resigns-amidst-allegations-of-lobbying-for-pro-russian-ukrainian-party-55048
https://t.co/Q7tw0PB5IO
https://twitter.com/Alexey__Kovalev/status/828682808021438470

Kiselyov then argued that “PropOrNot,” a shady group of anonymous experts who blacklist
media outlets supposedly in league with Russian propaganda, was modeled on “Mirotvorets”
(The Peacemaker), a notorious Ukrainian website that has “doxxed” journalists working in
Ukraine’s embattled east. To support his argument, Kiselyov enlisted the unlikely help of
Adrian Chen’s investigation, published in The New Yorker, which cast doubt on PropOrNot’s
claims of expertise and criticized the U.S. media’s initial embrace of the project.

The irony that his investigation had become ammunition for the Kremlin’s “chief
propagandist” was not lost on Chen:

Embed:

I heard you like propaganda so I put propaganda about propaganda in your
propaganda. https://t.co/vSbeboMubqg

— Adrian Chen (@AdrianChen) February 5, 2017

Russia’s Sunday television punditry wasn’t all about beating up on Ukraine, however. The
European Union got slapped around, too. Piggybacking on Putin’s recent visit to Budapest,
Russian TV praised Hungary’s leader Viktor Orban’s pivot towards Moscow.

The television coverage looked coordinated, with all major networks taking the same
approach to the same stories, vox-popping an “ordinary Hungarian man” (every channel was
careful to choose a different one) who dutifully denounced the “immoral and
counterproductive” sanctions against Russia, while praising the prospects for renewed
Russian-Hungarian business ties.

The characters who popped up on Sunday were cherry picked to tug at viewers’ heartstrings.
Vesti Nedeli used a worker at a poultry factory, while hawkish Senator Alexei Pushkov’s show
“Postscriptum” found an elderly shopper in Budapest who, speaking in charmingly broken
Russian, recalled the good old days when Socialist Hungary could export pork and goose meat
to the Soviet Union.

On all networks, this nostalgic moment was also an opportunity to criticize the EU.
Postscriptum called Hungary “a lone island of common sense in the Russophobic sea of the
EU.” With his typical aversion to subtlety, Dmitry Kiselyov aired a banner reading, in Russian,
“Is the Euro FUBAR?”

Embed:

"Euro FUBAR?", asks Russian TV. pic.twitter.com/L9IoWSmWbs

— Alexey Kovalev (@Alexey___Kovalev) 5 ¢heBpasst 2017 I.



http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda
https://t.co/vSbeb0Mubq
https://twitter.com/AdrianChen/status/828348427704627203
https://t.co/L9I0WSmWbs
https://twitter.com/Alexey__Kovalev/status/828304878648827904

Pundits characterized the European Union as an ineffective bureaucracy overflowing with
migrants and weak, bickering leaders. Kiselyov went on to describe the French presidential
elections as “the dirtiest campaign in France’s history,” and other TV hosts prominently used
the latest Wikileaks revelations to portray Marine Le Pen’s competitors in an unflattering
light. Francois Fillon is corrupt and near dropping out of the race, elevating Emmanuel
Macron to the second spot in national polls. But the young and promising Macron is a former
Rotschild bank employee, Kiselyov warned, and “an appointee of the globalist elite” and
probably a closeted homosexual — all three an anathema to the conspiracy-prone, anti-
Semitic and homophobic demographic that also happens to love Kiselyov’s television show.

Facing creeps like these, Marine Le Pen shines as a pro-Moscow, anti-NATO and anti-EU
heroine, and Russian television makes it abundantly clear that she is the Kremlin’s preferred
candidate. Channel One also dedicated significant airtime to propping up similar populist
politicians and parties elsewhere, like Hungary’s Jobbik nationalist movement and the Italian
regionalist political party Lega Nord. Valery Fadeev, who hosts “Times on Sunday,” also
slammed Germany, accusing it of cozying up to the U.S. to protect its privileged position in the
EU.

Related article: Trump Facing Down 'Coup D'Etat,' Says Russian State Media

Donald Trump took a backseat this week, but Russian television still shielded him from
attacks by “the biased media” and “that sore loser George Soros, who wages a civil war
against Trump.”

Still, though, the first signs of “Trumpgrets” are beginning to show.

Voskresnoe Vremya’s Valery Fadeev criticized Trump’s “Muslim ban” for being “badly
written and clumsily implemented” and the “first major blow to the new administration.”
Postscriptum’s Alexei Pushkov took issue with Trump’s envoy to the United Nations, Nikki
Haley, who in her very first statement to the Security Council called Crimea “a part of
Ukraine” and vowed to keep sanctions in place until the peninsula is returned to its rightful
sovereign.

Related article: Trump's UN Ambassador Condemns Russia for Ukraine 'Aggression'

In an impressive feat of rhetorical acrobatics, however, Pushkov still found a way to reconcile
Haley’s heretical notion with Moscow’s enduring admiration for Donald Trump, theorizing
that her remarks were actually penned by her predecessor, Samantha Power, Barack Obama’s
“red-headed hysterical Russia-hater.” Maybe, Pushkov wondered hopefully, Haley’s hostility
was just an homage to diplomatic continuity.

Other channels praised Trump’s “Muslim ban” and mocked its opponents, with Kiselyov
cropping Madeleine Albright’s photograph to depict the former secretary of state in a niqab,
“which would be a good fit for her,” he said.

All Russian TV channels last week also valiantly defended Donald Trump and his supporters
from “leftist troublemakers.” Kiselyov’s show came out in support of Breitbart’s Milo


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/20/trump-facing-down-a-coup-detat-says-russian-state-media
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/20/trumps-un-ambassador-condemns-russia-for-ukraine-agression

Yiannopoulos, whose appearance at UC Berkeley was cancelled after violent protests. Kiselyov
conveniently failed to mention that Yiannopoulos’ open homosexuality and occasional
crossdressing would put him at risk of a criminal conviction for “illegal gay propaganda” in
Russia.

Embed:

Next on Vesti Nedeli: defending poor Milo from "aggressive leftists'. No mention
that Milo is a walking sentence for "homosexual propaganda"
pic.twitter.com/MGvhJA2jPd

— Alexey Kovalev (@Alexey___ Kovalev) 5 deBpansg 2017 T.

Kiselyov also welcomed Trump’s tweet denouncing the “professional anarchists, thugs and
paid protesters” supposedly bent on derailing his presidency. Pushkov’s show took it one step
further and repeated, almost word for word, the allegations published in U.S. conservative
media like The Daily Caller, claiming that George Soros personally engineered the mass
protests following Trump’s inauguration last month.

Given its firm conviction that any public demonstration against the Kremlin’s interests is a
phony, staged event, it’s only natural that Russian propaganda embraces the way America’s
new president dismisses his critics. Pushkov even called Soros a “sore loser,” echoing Trump,
who obsesses over “winning.”

And there’s a greater irony when it comes to George Soros’ supposed role in America today:
Moscow has blamed Soros for all the destructive upheavals that have swept Russia’s periphery
in the past two decades — the dreaded “color revolutions” in Yugoslavia, Georgia, Ukraine,
and elsewhere. Now, Russian television pundits report gleefully, the U.S. is also getting a taste
of this poison.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/02/06/ukraine-not-russia-hacked-the-us-elections-kremlin-pro
paganda-reveals-a57059


https://t.co/MGvhJA2jPd
https://twitter.com/Alexey__Kovalev/status/828315775014469632

