The .5, Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Facebook Temporarily Suspends ‘RT’
Ahead of Trump's Inauguration, and
Moscow Is Pissed

The TV network that's definitely not controlled by the Kremlin
temporarily lost some rights on social media

By Kevin Rothrock and Katie Marie Davies

January 19, 2017

WELCOME. L WELCOME

77

Zurab Dzhavakhadze / TASS

The Kremlin-funded news outlet RT, formerly known as “Russia Today,” temporarily lost its
right to share content on Facebook, following a confusing copyright dispute. According to
statements by RT representatives, the channel would be restricted to text-only posts until
Saturday, Jan. 21, at 10:55 p.m., Moscow time — meaning the station would not be able to
share or stream video content during the Friday inauguration of Donald Trump in
Washington.


https://www.themoscowtimes.com/author/kevin-rothrock
https://www.themoscowtimes.com/author/katie-marie-davies

RT's representatives and officials in Moscow were quick to accuse the U.S. government of
having a hand in the Facebook suspension, arguing that the American establishment is
working against RT's “alternative” coverage of U.S. politics.

Facebook reportedly restricted RT's sharing rights after mistakenly flagging a copyright
violation in RT's live-stream of President Obama's final press conference on Wednesday. The
event was streamed by the Associated Press news agency, withBwhich RT has a paid
subscription in order to rebroadcast its material.

According to a screenshot of Facebook's warning, shared online by RT staff, the network
claimed the video content belongs to the Current Time televisionBchannel, which is part of
Radio Liberty, a broadcasting organization funded by the U.S. government.

RT's chief editor, Margarita Simonyan, is convinced that Washington had a hand in the
Facebook snafu. “I’m not surprised. IfBthe Department of State could block oxygen to us,
they would doRit,”

she told RIABNovosti.

Earlier this month, the U.S. intelligence community released a declassified report detailing the
Kremlin's effort to meddle in American politics. Much of that report consisted of an annex
dedicated to the work of RT, which Washington presented as a key component of Moscow's
propaganda. Following these accusations, RT has insisted that it is not owned and operated by
the Russian government, citing its formal status as ‘“an autonomous non-profit
organization” — a technical loophole the media company uses to skirt laws on foreign agents
in countries like the United States.

Despite RT's supposed independence from the Russian government, Facebook's decision to
limit the network's sharing rights prompted a swift response from Moscow. Maria Zakharova,
the spokesperson for Russia's Foreign Ministry, blamed the incident on the “familiar
problem” of discrimination in the media against Russia, calling it “censorship as an
instrument of competitive battle.”

Russian state censors have also threatened “countermeasures,” if not against Facebook then
against unspecified U.S. news organizations.

Alexander Zharov, the head of Roskomnadzor (the Kremlin's censor), said, ""Many American
media outlets work in Moscow, including TVBchannels. They have the same rights and
opportunitiesBas Russian outlets. Yet, if American social networks continue to placeBthis
unprecedented pressure on RT, we will be forced to takeBcountermeasures."

Current Time denies that it filed any complaint with Facebook. OneBreporter

at the Prague-

basedBchannel

told The Moscow TimesHEthat Facebook's

algorithmsBoften fail to take

broadcast agreements between different mediaBoutlets into account when blocking
“suspect” material.

“It's just an unfortunate problem across Facebook,” the reporter said.



The Facebook suspension came as Dataminr, the Twitter-based news-breaking service,
suddenly terminated its contract with RT, reportedly explaining the decision as the result of
“how we work with government agencies.”

Twitter recently denied the CIA access to Dataminr services, as well, citing fears that the
agency could illegally track and gather data on individualBusers. Some experts then alleged
that the Kremlin could use theBservice for similar means through RT's subscription.

“We’re veryBdisappointed,” RT'sBHead of Social Media Ivor Crotty said. “DataminrEhas a
monopoly on analyzing the Twitter ‘firehose’ [the full flowBof all Tweets in real time] and
we’ve been using it successfullyBacross the RT group for a year. It's an unfortunate symptom
of theBfear and loathing gripping the United States and I hope it alleviatesBsoon.”

After about 20 hours, Facebook lifted the suspension, according to reports by the TV channel.
“Facebook has restored RT's ability to post content to its page on the social network,
following an as yet unexplained blackout,” the network said in an article on its website.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/01/19/kremlins-rt-blocked-from-facebook-in-copyright-dispute
-a56871



