. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian TV Channel Dozhd Suspended in
Ukraine

By Katie Marie Davies

January 12,2017

Denis Abramov / Vedomosti

Independent Russian television channel Dozhd has been suspended inBUkraine.

Ukraine's National Council on Television and Radio BroadcastingBvoted unanimously to
remove Dozhd from the airwaves, ruling that theBchannel's broadcasts broke Ukrainian law.

Council member Sergei Kostinsky claimed that Dozhd's programs'Equestioned the
sovereignty of Ukraine's borders.

“[The channel] regularly shows maps which present Crimea asBRussian territory,” Kostinsky
said. “DozhdBreporters also travel to Crimea [from Russia] in violation ofBUkrainian law.”

Dozhd had also previously been cautioned by Kiev for airing advertisements which promoted
Russian companies. The channel ultimately agreed to run an ad-free version of its regular


https://www.themoscowtimes.com/author/katie-marie-davies

programming inBUKraine.

While the advert-free version of the channel is now on the air, “DozhdBRUkraine” has not
been “formally submitted” to the council forBconsideration. Its ruling only affects Dozhd in
its previous form, asHit is shown on Russian television.

The council has given cable television providers one month toBreplace Russian Dozhd with
“another channel.”

Related article: Putin Congratulates State Media After Europe Passes Resolution Against
Russian ‘Hybrid War’

Dozhd Editor-in-Chief Roman Badanin said that the channel would lose access to half a
million Ukrainian households as a result of the decision.

He also said that any map shown on the channel was strictly in accordance with Russian law,
which names Crimea as part of Russia.

In Russia, a criminal charge of “inciting separatism” carries a maximum jail sentence of five
years.

"It seems that the Ukrainian authorities have decided [to close the channel] on a technicality.
Our audience has no doubts on the objectivity of our coverage on the Russian-Ukrainian
conflict,” Badanin told The Moscow Times.

“We hope that our Ukrainian viewers will continue to be able to watch Dozhd via our website,
app, or other distribution channels.”

Dozhd's General Director Nataliya Sindeeva told The Moscow Times that she regretted the
decision, but maintained that the National Council of Ukraine had been notified of Dozhd's
new channel without direct Russian advertising. She also said that the channel had not
received any official notice of non-compliance from Ukrainian authorities.

In an ironic twist for the liberal news outlet, government officials have so far rushed to defend
Dozhd.

Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova took to social media to denounce Kiev's
decision.

Embed:

"I hope that the authorities in Kiev have not sunk to such censorship,” Zakharova wrote on
Facebook. “If this information is true, we will inform the OSCE [the Organization for Security
and Co-operation in Europe.]"

The Dozhd network remains one of the last remaining independent television channels in
Russia.


https://www.themoscowtimes.com/2026/03/11/putin-congratulates-state-media-after-european-parliament-passes-resolution-against-russian-hybrid-war
https://www.themoscowtimes.com/2026/03/11/putin-congratulates-state-media-after-european-parliament-passes-resolution-against-russian-hybrid-war

Pro-Kremlin groups have previously accused the channel of breaking anti-terror laws, and
the outlet was investigated for media law, licensing and labor violations in December 2015.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/01/12/russian-tv-channel-dozhd-suspended-in-ukraine-a5679
6



