' Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Arr)lerican Unintelligence on Russia (Op-
ed

Washington's long-awaited, deeply disappointing assessment of
alleged meddling by the Kremlin

By Kevin Rothrock

January 07,2017

Pixabay, edited by The Moscow Times

U.S. officials released a declassified intelligence report on Friday repeating the monumental
accusations against the Kremlin that have been circulating in the American media for months.

The New York Times called the document “a damning and surprisingly detailed account of
Russia’s efforts to undermine the American electoral system.” The Washington Post wrote
that it’s a “remarkably blunt assessment” and “an extraordinary postmortem of a Russian
assault on a pillar of American democracy.” According to The Wall Street Journal, U.S.
intelligence agencies have supplied the public with “surprisingly detailed findings.”


https://www.themoscowtimes.com/author/kevin-rothrock
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf
http://www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russia-hack-report.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/intelligence-chiefs-expected-in-new-york-to-brief-trump-on-russian-hacking/2017/01/06/5f591416-d41a-11e6-9cb0-54ab630851e8_story.html?hpid=hp_hp-banner-main_trumpbriefing-309pm%3Ahomepage%2Fstory&utm_term=.5f5d5d61b90a
http://www.wsj.com/articles/donald-trump-continues-attacks-on-intelligence-agencies-ahead-of-classified-briefing-on-russia-1483728966

These assessments by three of America’s most influential newspapers are themselves
surprising and remarkable, in light of the fact that the U.S. intelligence community revealed
nothing new on Friday, repeating conclusions already publicized by the White House and
officials like U.S. National Intelligence Director James Clapper.

The report itself states clearly that “the full supporting information on key elements of
[Russia’s] influence campaign” was redacted from the declassified version, meaning that
ordinary people like you and me who want to know the specifics of the evidence against Russia
are better off reading studies published by cybersecurity companies like ThreatConnect and
CrowdStrike, where you’ll find loads of technical data, as well as little motivational tidbits like
“If you encounter a BEAR [hacker], you’re doing something right. Don’t back down.”

The most remarkable thing about the government’s assessment released on Friday is that
more than a quarter of the report is merely an annex dedicated to the colossal significance of
the RT (Russia Today) television network. These seven pages written by the U.S. intelligence
community comprise what is perhaps the greatest and most generous Christmas gift in the
history of Russian Orthodoxy, which celebrates the birth of Christ on Saturday, Jan. 7.

Thanks to the C.I.A., F.B.1,, and N.S.A., Russia Today can count on continued, likely expanded,
Kremlin funding.

American intelligence agencies justify their exegesis of RT on the grounds that “some of
[their] judgments about Kremlin preferences and intent are drawn from the behavior of
Kremlin loyal political figures, state media, and pro-Kremlin social media actors.”

It’s not insane to look to Russian propaganda outlets and Internet trolls, in order to speculate
about the Kremlin’s preferences and plans, but there is much that’s unnerving about just how
Washington reads the tea leaves of the Russian media. If these are the outlines of the U.S.
government’s guesswork on Russia, that’s scary.

For instance, the report (not the annex) stresses that Dmitry Kiselyov, the Kremlin’s so-
called “chief propagandist,” has treated Donald Trump sympathetically on his television
show, while disparaging the U.S. democratic process. Kiselyov’s broadcasts — which air in
Russian, for domestic viewers — are cited as an example of “messaging to Russian
audiences” that presumably reveals the Kremlin’s preferences and intentions.

This latter hypothesis is an especially tough sell: how does a television show in Russian for
Russians indicate the Kremlin’s intention to meddle in the U.S. democratic system? Every
time officials in Washington criticize the failures of Russia’s political system, should
intelligence officers in Moscow record this as an admission of intent to undermine Russia?

Related article: Russia's State Media: Anti-Clinton, But Not Wedded to Trump

The U.S. intelligence community says the Kremlin’s influence campaign was “multifaceted,”
which is why the report also discusses the role played by Russian “Internet trolls,” focusing
on the Internet Research Agency based in St. Petersburg. Without naming him, the
assessment apparently acknowledges reporting on this group by American journalist Adrian
Chen, whose down-the-rabbit-hole article, “The Agency,” came out in The New York Times


https://www.threatconnect.com/blog/russia-hacks-bellingcat-mh17-investigation/
https://www.crowdstrike.com/blog/bears-midst-intrusion-democratic-national-committee/
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/20/in-run-up-to-us-vote-russian-state-media-trashed-clinton-but-avoided-endorsing-trump
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html

in June 2015.

But Chen’s work on the infamous “troll factory” came just as the agency’s heyday was

ending, as the war in eastern Ukraine became a frozen conflict. Almost two years before “The
Agency” was published, the Russian newspaper Novaya Gazeta wrote about the organization.
Avyear later, before Chen’s story, Max Seddon also wrote a long piece, published on BuzzFeed.

In 2016, the Internet Research Agency’s two biggest feats were getting attacked by Molotov
cocktails in October by Ukrainian activists, and being falsely accused by The Washington Post
of masterminding the “#TrumpWon” post-debate Twitter hashtag in September.

Using St. Petersburg’s troll factory as evidence of Kremlin intentions, moreover, offers only
tenuous insights. The premise of this thinking is that Evgeny Prigozhin, the supposed owner
of the factory, is taking cues from Vladimir Putin, given their long personal history and
Prigozhin’s close business ties with the Russian state. Prigozhin is infamous, however, for
diverting bits of his massive wealth to futile projects to disrupt and infiltrate the Russian
opposition. He clearly believes that this kind of work keeps him in the good graces of the
Kremlin, but attributing his efforts to direct orders from Putin is a stretch.

The U.S. intelligence community stretches common sense in other sections of its report, as
well, notably when it calls nationalist politician and aging national clown Vladimir
Zhirinovsky a “pro-Kremlin proxy.” Washington is apparently concerned that he opened a
bottle of champagne and toasted Donald Trump’s victory in November. Zhirinovsky is the
same man who traveled to Baghdad in 2003, ahead of the U.S. invasion, and delivered a
drunken tirade against President Bush, threatening to sink the United States under the
oceans, using secret Russian gravitational weapons.

By far a more disturbing aspect of the declassified report, however, is that the U.S. intelligence
community seems to accept RT’s own self-aggrandizing assessment of its global influence.
The assessment even cites an unpublished Nielsen study supposedly claiming that RT rapidly
expanded its audience in several American cities.

Also, when reviewing RT’s popularity on YouTube, the report completely ignores critics who
say it owes its success to buying and redistributing licensed content about largely apolitical
news events.

Go ahead and peek at RT’s YouTube channel right now; the most popular videos are disaster
footage — crashing meteorites, “golden voice” homeless men, and earthquakes.

And then there is the U.S. government’s concern about what RT actually broadcasts. In
addition to the network’s suspicious ties to Wikileaks and its animosity toward Hillary
Clinton, the intelligence assessment sounds the alarm over RT news reports about the Occupy
Wall Street movement, and segments highlighting “a lack of democracy” in America,
excessive surveillance, police brutality, and other injustices. Not only are these perfectly
legitimate subjects for journalism, but these are also the mainstay themes of American
reporting on Russia.

After so many leaks and rumors, it is a relief finally to have the U.S. intelligence community’s
assessment in writing. Now we know what the accusations are, and we have a vague idea


https://www.novayagazeta.ru/articles/2013/09/07/56253-gde-zhivut-trolli-i-kto-ih-kormit
https://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america?utm_term=.trPZGnwOP5#.mvomwWP0qD
http://www.fontanka.ru/2016/10/27/204/
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/09/27/that-viral-image-showing-trumpwon-starting-in-russia-is-probably-fake/?utm_term=.9f61d680f382
https://meduza.io/en/feature/2015/09/24/so-this-is-putin-s-propaganda-tv
https://www.youtube.com/user/RussiaToday/videos?flow=grid&view=0&sort=p

about why Washington believes what it does.

Unfortunately, America’s case against the Kremlin suffers from some major flaws that should
be acknowledged, even by individuals who argue reasonably that the Russian government
likely used hackers to attack and undermine democratic institutions in the U.S.

Moscow’s “influence campaign” is undoubtedly “multifaceted,” but that’s no reason to
embrace the tall tales propagandists tell about themselves, and it’s not an excuse to confuse
reporting on social justice with foreign aggression.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2017/01/07/american-unintelligence-on-russia-op-ed-a56746



