
When Losing a Libel Case in Russia Is a
Victory for Independent Press
It says something about the state of independent journalism in
Russia when losing a defamation case represents progress.

By Elizaveta Osetinskaya

December 15, 2016

Last Monday, a group of Russian journalists gathered in a Moscow bar to celebrate
an important court decision. The case had been brought against them and RBC, the largest
private digital media house in Russia (and my employer until May 2016) by Igor Sechin, the
CEO of state oil giant Rosneft, and one of the most powerful men in Russia. 

The journalists had lost the case, but there was enough in the detail of the judge’s decision
to offer cause for some optimism for Russia’s somewhat despairing independent media
community. What this meant was that the bankruptcy of one of the last independent media
outlets in Russia had, at the very least, been postponed.

The article that RBC was being sued over said that Sechin had asked the Kremlin to obstruct its

https://www.themoscowtimes.com/author/elizaveta-osetinskaya


stakeholder and competitor, British Petroleum. The judge acknowledged the article was
damaging, but decreased the damage claims 8,000 fold—from over $50 million to a symbolic
$6500.

Sechin is well known for assertively challenging the property rights of his rivals.
In an interview given to RBC, Mikhail Khodorkovsky, the one-time owner of oil giant Yukos,
claimed he had “reliable information” that Sechin was behind the 2003-2004 attack
on Yukos, which resulted in its bankruptcy. Khodorkovsky’s Yukos then became part
of Rosneft, where Sechin now works as CEO. 

In 2014, another private oil company, Bashneft, was taken away from its shareholders
to eventually become part of Rosneft. Just few weeks ago, economic minister Alexey Ulyukaev,
who publicly disagreed with making Bashneft part of the state-owned oil empire, and then
calling that process “privatization,” was arrested in a development that shocked the entire
Russian political establishment. The minister, who is accused of taking a $2 million bribe
from Rosneft, was arrested in a sting operation inside Rosneft’s offices. 

Read more: Putin Ally Tries to Silence Coverage, Ends up Attracting More

Sechin has now turned his attention to another group: Russia’s independent media. In 2004,
he launched and won a lawsuit against Forbes Russia, blaming journalists for damaging his
reputation because they estimated his annual income to be $50 million. This year, he went
to court against Novaya Gazeta, who linked Sechin to an exclusive, Dutch-made yacht. Then
he sued the Vedomosti newspaper for publishing a story about the building of a fancy country
house.

The court has supported Sechin’s claims without exception. But the RBC case was expected
to be different. Not least because the requested damages (about $50 million) exceeded any
previous claims in Russian history, and was equal to half of the media company’s gross
income. 

My biggest fear was that the lawsuit against RBC had a rather different goal in mind: to punish
the company shareholder Mikhail Prokhorov for allowing reporters to break taboos and cross
“red lines.” During my term at RBC in 2014-2016, the publication developed a reputation for
unprecedented investigations into sensitive issues, such as the presence of Russian troops
in East Ukraine, the fortunes of the Russian Orthodox Church, the President’s family business
and, finally, the Panama papers leaks.

Prokhorov did not appear in the editorial room and did not stop us from reporting. But
in Russia there are few incentives to protect freedom of speech. I was not alone in worrying
that the court decision might end RBC as a company and/or take it away from current
shareholders. Considering previous experiences with the oil industry, that outcome would not
be something new for the plaintiff. It would have meant the end of any objective reporting
in the country. 

Read more: BP ‘Complicit’ in Destruction of Russia's Free Press, Says Embattled Media Firm
RBC

From my new home in California, I stayed up until about 2am to hear the court’s decision

https://themoscowtimes.com/news/court-rules-media-company-must-pay-over-6000-in-damages-to-rosneft-56505
https://themoscowtimes.com/articles/sechin-vs-novaya-gazeta-55710
https://themoscowtimes.com/articles/bp-complicit-in-destruction-of-russias-free-press-says-embattled-media-firm-rbc-56436
https://themoscowtimes.com/articles/bp-complicit-in-destruction-of-russias-free-press-says-embattled-media-firm-rbc-56436


(I took up a JSK Knight Fellowship at Stanford University following my resignation.). When
it came through, I asked myself why independent media survived in that hostile environment.
I came to the conclusion that there was no conspiracy. I assumed that the judge simply did not
want to create a precedent by exceeding the normal amount of damages awarded in such
cases. He fined the journalists the same amount as 99 percent as his colleagues had done for
many years. 

Even in Russia, no one has bankrupted an established media outlet over a single publication.
This is how Putin’s system of stability works: no one wants to take responsibility. To take RBC
away from Prokhorov would have been to assume huge responsibility, and someone in the
system has to make this decision. 

Now is not the time to relax. The court decision exposed the plaintiff as over-reactive, but
Sechin may take a different view. 

He is known to be a persistent fighter as he pushes his rivals through court appeals.

Elizaveta Osetinskaya is Former Managing Editor of RBC media holding

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/12/15/a-hollow-victory-why-losing-a-libel-case-in-russia-can-b
e-a-blessing-a56540


