M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Court Rules RBC Must Pay Over $6,000
in Damages to Rosneft in Landmark
Media Case

December 12,2016

S T '..”_!--m——-—

. i l”“ L] ‘1_‘ Bblx pesanimai

|

o

Alexander Shcherbak / TASS

The Moscow Arbitration Court ruled on Monday that the RBC media company must pay 390
thousand rubles ($6,375) in damages to Rosneft. It must also publish a retraction of an article
it wrote on the state-controlled oil company's director, Igor Sechin.

Rosneft took RBC to court for libelRafter its newspaper reported in April that Sechin, a
closeBassociate of President Vladimir Putin, had asked the RussianBgovernment to protect
his company from its minority shareholder, theB®BP o0il company.

At the time of the article'sBpublication, Russia was trying to privatize a 19.5 percent share of
Rosneft. According to RBC, Sechin asked theBauthorities to require the potential buyers of the
stake not to cooperate with BP, to prevent the British oil giant from acquiring more control
over the company. RBC's reporting was based upon anonymous sources.


https://meduza.io/news/2016/12/12/sud-obyazal-rbk-vyplatit-390-tysyach-rubley-po-isku-rosnefti-goskompaniya-trebovala-tri-milliarda?utm_source=website&utm_medium=push&utm_campaign=breaking

Rosneft alleged that the report harmed the company's reputation and demanded roughly S$49
million in damages. The claim threatened toBbankrupt both RBC and the individual
journalists who had written theBcontroversial article.

The loss of RBC, known for hard-hittingRinvestigations into Russia's political and business
elite, would alsoBbe a major blow to press freedom in Russia.

Rosneft was widely expected to win the case, as Sechin had reportedly never lost a lawsuit
before. Nevertheless, the outcome can be considered a compromise, with the damages
awarded to Rosneft significantly lower than demanded.

This means RBC will be able to continue its reporting, although some argue the widely
publicized case has set a precedent forBcompanies to take journalists to court over damages
allegedlyBincurred from their reporting.

RBC has ten days to fulfill the court'sBruling and pay the 390 thousand rubles. One of the
journalistsBinvolved in the case, Timofei Dzyadko, has stated that he will appealBthe court's
decision. RBC has not yet formally commented on theBruling.

In the last several months, Rosneft CEOBSechin has successfully sued independent
newspapers Novaya Gazeta andBVedomosti over articles he claimed had breached his privacy.

Read more: RBC says BP is complicit in the destruction of Russia's free press.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/12/12/court-rules-media-company-must-pay-over-6000-in-da
mages-to-rosneft-a56505


https://themoscowtimes.com/articles/bp-complicit-in-destruction-of-russias-free-press-says-embattled-media-firm-rbc-56436

