
BP ‘Complicit’ in Destruction of Russia's
Free Press, Says Embattled Media Firm
RBC
RBC says only BP can save it from Rosneft’s wrath and total
destruction.

By Eva Hartog

December 06, 2016

Head of Russian state oil firm Rosneft Igor Sechin (C), BP Group Chief Executive Robert Dudley (R) and
moderator Nobuo Tanaka attend a session of the St. Petersburg International Economic Forum 2016 in
St. Petersburg, Russia, June 16, 2016. Valery Sharifulin / Reuters

Russia's largest independent media company is appealing to oil giant BP to break its silence
on a lawsuit that threatens to bankrupt it and further limit free press in Russia.

RBC, famous for its hard-hitting investigations into Russia's political and business elite, is
facing the largest damages claim against a media company in Russian history for an article

https://www.themoscowtimes.com/author/eva-hartog


that claimed Rosneft, the country's largest state-controlled oil firm, sought to manipulate the
privatization of its shares.

The article published in April said Rosneft’s powerful chief executive, Igor Sechin, had asked
the government to ensure participants in a planned privatization this year would be prevented
from cooperating with Rosneft's existing minority owner, BP, through shareholder
agreements.

Such agreements between BP, which already owns 19.75 percent of Rosneft, and any new
owners could have increased BP's influence over the company and eroded the position of
Sechin, a close ally of President Vladimir Putin and one of Russia's most powerful men.

In an online statement in reaction to the article, Rosneft branded the RBC report “false” and
based on “the unfounded fantasies of journalists and their so-called sources." Roughly a
month later, it launched a libel lawsuit against the RBC media holding — which includes a
national television station, newspaper and one of the country's most visited news websites —
and the three journalists who authored the report. It claims the article increased the risk of a
contractual break with BP and lowered the company’s value, and estimated the damage at
roughly $49 million.

If granted by the court at a hearing scheduled for Dec.12, the claim would bankrupt RBC and
the individual journalists involved, all of whom would be liable for the full amount, says
Yevgeny Reznik, a lawyer for RBC.

Read more on this: Putin's Ally Attempts to Silence Coverage, Ends up Attracting More

RBC stands by its report, and says the claim is an attack on the press that would allow
individuals and companies close to the government to pursue media outlets for their coverage
without having to prove actual damage.

Its lawyers say there is little evidence to suggest financial damage to Rosneft or a fallout with
BP. In fact, the oil company's share price has risen by around 15 percent since April, and it
announced a new joint venture with BP in June.

“Rosneft’s only argument is about the possible, future risks in connection to BP," says
Reznik. "But after the article’s publication, those risks did not only not materialize, but their
cooperation became even closer.”

RBC has meanwhile struggled to find anyone willing to challenge Rosneft's assessment of the
damages.

“For a month we approached leading organizations, universities, and experts to give us their
own analysis, but through unofficial channels they let us know they are not interested in
working on this case,” says Timofei Shcherbakov, head of RBC’s legal team.

RBC also petitioned to involve BP as a third party in the trial, but the judge rejected the move
following objections from Rosneft, which claimed BP’s interests were not involved.

That has left some in the company frustrated at what they claim is an illogical and unfair case.
“This is a totally Kafkaesque case; the damages being claimed don’t exist, we cannot find

https://themoscowtimes.com/articles/how-russias-rosneft-sued-rbc-for-49-million-55665
https://themoscowtimes.com/articles/how-russias-rosneft-sued-rbc-for-49-million-55665
https://themoscowtimes.com/articles/sechin-vs-novaya-gazeta-55710


experts to testify in our favor, they seem scared, and the party that can easily defuse this case,
BP, is absent,” says Derk Sauer, vice president of Onexim Group, RBC's parent company.
“That’s fighting a legal battle with your hands tied to your back.”

Asked for a reaction, BP’s deputy press head Scott Dean said in written comments that BP
would not comment on the court case since it is “not part” of it. “Having said that, we remain
committed to further development of cooperation with Rosneft both as shareholder and via
joint ventures,” he wrote.

The lawsuit comes amid mounting pressure on RBC. Earlier this year, the offices of Onexim
Group, a company controlled by billionaire Mikhail Prokhorov, were raided by law
enforcement. Many linked the raids to RBC's coverage of the "Panama Papers" and the
finances of Putin's inner circle. Soon afterward, several top editors at RBC were fired.

Sechin, meanwhile, has recently successfully sued independent newspapers Novaya Gazeta
and Vedomosti over articles he claimed had breached his privacy. He has never lost a case.

“BP is staying quiet, they're thinking: this is a hornet's nest, we don't want to get involved,”
says Sauer. “But that makes BP complicit in the problems we are facing now.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/12/06/bp-complicit-in-destruction-of-russias-free-press-says-
embattled-media-firm-rbc-a56436


