
The World According to Russian State
TV: America's ‘Stinking’ Democracy
With unfair elections and ‘barbaric’ militarism, the U.S. reclaims its
spot as the Kremlin's greatest adversary

By The Moscow Times

November 07, 2016

Vesti Nedeli / YouTube / Modified by The Moscow Times

Welcome to our weekly analysis of the main talking points broadcast on Russian television's
Sunday news programs. The two flagship shows — Voskresnoye
Vremya (The Times on
Sunday) and Vesti Nedeli (Weekly News) — draw tens of millions of viewers every weekend.

Russia's Sunday news audience spent more than a third of its evening hearing about the
United States, with stories focused mostly on the U.S. presidential election, framed as the
story of sinister and corrupt Hillary Clinton standing in the way of the modest underdog,
billionaire Donald Trump. America's military presence in the Middle East didn't go unnoticed,

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


either; state TV channels reminded viewers at home that Washington has pursued barbaric,
failed policies in war-torn areas throughout the region.

Corrupt Hillary to Win Unfair U.S. Elections

This
Sunday, Russia's state television shows once again came down hard on Hillary
Clinton.
The country's flagship news show, Vesti Nedeli
(“Weekly News”), hosted by the Kremlin's
so-called “chief propagandist,” Dmitry Kiselyov, was generous enough to devote 27 minutes
— out of a total 92 minutes of airtime — to exposing Clinton and America's “stinking”
democracy.

“First,
it has been the dirtiest election campaign in the history of the United
States.
Everything turned out to stink so hideously that what the United States calls
‘democracy’ now prompts nothing but
disgust,” Kiselyov said. “Secondly, the new president
of the
United States will be a lame duck from day one. The threat of impeachment
will hang
over whomever takes the White House.”

In
the course of the race, Trump “inflicted wounds on Hillary Clinton
that no politician can
survive,” the presenter said.

Only a few minutes of rather muted coverage were devoted to Trump himself. Kiselyov
mentioned that Trump had threatened to sue Clinton after the election was over, and that one
of his campaign promises was not to interfere in other countries' affairs or “dethrone
regimes,” an accusation that the Kremlin has repeatedly leveled at U.S authorities. After that,
Kiselyov turned to Clinton.

Not only has Clinton had a “paid meeting” with bankers, she promised to "have their backs,"
the presenter claimed. She also told them that “politics is like making sausages,” the anchor
said with outrage. Only 38 percent of Americans trust Clinton, he said, which means "even her
allies understand how two-faced she is," at least according to Kiselyov's logic. 

For more about how the Russian media has covered Hillary Clinton and Donald Trump,
see: Anti-Clinton, But Not Wedded to Trump

The presenter also maintained that Clinton's leaked emails make her subject to FBI
investigation, meaning that treason charges are not out of the question, Kiselyov said. This
supposedly makes Hillary “furious.” “It looked like the annoyance of a pickpocket who was unhappy
about the fact that he had been caught,” the anchor said, adding that the Clinton
Foundation received donations from Qatar, “and who knows who else.” 

“Clinton is at the top of a corruption pyramid,” Kiselyov told his audience, also warning that
her aide Huma Abedin has ties to the Muslim Brotherhood extremist organization. Clinton's
relationship with Abedin, moreover, “might be more than a professional one,” Kiselyov's TV
show said ambiguously, allowing viewers' minds to wander.

Channel One's Voskresnoye Vremya (“The Times on Sunday”) devoted only a little less time
to the elections and Clinton: just 22 out of 108 minutes of its total air time. It took pretty
much the same approach as Vesti Nedeli, painting Clinton as the race's main villain. The
program, too, mentioned a contribution from Qatar, Huma Abedin's ties to the Muslim

https://themoscowtimes.com/articles/in-run-up-to-us-vote-russian-state-media-trashed-clinton-but-avoided-endorsing-trump-56001


Brotherhood (with a quote from Trump, accusing Clinton of contributing to creating the
Islamic State terrorist organization), and, obviously, Clinton's emails.

“It may become a huge problem for her, if she becomes the president tomorrow,” host Valery
Fadeyev said. “An inauguration that slowly turns into an impeachment — who's to say it
won't happen?” a reporter in a segment devoted to Clinton added. “Congress [could] accuse
Clinton of treason, or — in another option — of accidental treason.”

Unlike Vesti Nedeli, Voskresnoye Vremya said almost nothing about about the U.S. electoral
system and how it contributes to the overall unfairness of the 2016 elections. The show only
quoted Trump's statements about potential rigging and concluded that elections in the U.S.,
together with its famous concept of democracy, are a sham.

The show bashed Clinton, saying she was put forward as a candidate by “the American
establishment,” referring to the “billionaires and multi-billionaires who continue to pump
money” into the foundations and organizations connected to the Clinton family.

Both Vesti Nedeli and Voskresnoye Vremya cited Julian Assange, the notorious founder of
Wikileaks who is rumored to have ties to the Kremlin, as a trustworthy expert on Clinton's
email leaks.

Think this week's news was incredible? Check out what Russian television said last week: U.S.
Elections According to Russian State TV

U.S. Hackers: Cyber-Terrorism or Hysteria?

Unsurprisingly, both shows devoted several minutes to the recent NBC report claiming the
U.S. government hackers are prepared to attack the targets in Russia. Both shows
quoted Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova, who responded to the report
by accusing Washington of “cyberterrorism.”

Kiselyov agreed with her definition, but argued that Moscow couldn't care less. “Naturally,
the Kremlin decided not to get involved in this nonsense,” he said. Fadeyev from Voskresnoye
Vremya used a different term: “cyber-hysteria.”

“[In the course of the U.S. election campaign] everyone has actively speculated about Russian
hackers that were hacking everything and staging hoaxes about Clinton. Here's a final touch
to this cyber-hysteria: an anonymous law enforcement official told a TV channel that the U.S.
now has a secret cyber-weapon,” Fadeyev said. “This is how a PR campaign could lead to
actual aggressive moves.”

Russia as Good Cop in the Middle East

Neither show missed the opportunity to remind viewers how much better Russia is at helping
out war-torn countries, and both programs featured in-depth reports about Moscow's
humanitarian efforts in Aleppo.

Vesti Nedeli pointed out that cooperation with the U.S. in Syria has proved ineffective. “Until
recently, [Russia's Defense Minister Sergei] Shoigu believed that constructive cooperation
with the West was possible in Syria. Now, he is deeply disappointed. [...] He is becoming more

https://themoscowtimes.com/articles/us-elections-according-to-russian-state-tv-55848
https://themoscowtimes.com/articles/us-elections-according-to-russian-state-tv-55848


confident that the West is fighting Russia in Syria, and not the terrorists,” Kiselyov said.

Voskresnoye Vremya echoed the sentiment, with Fadeyev saying, “Russia tried to create a
coalition [with Washington]. We tried to talk the Americans into it, and it would have avoided
so many casualties. But the Americans are not up for cooperation.”

Both channels aired lots of footage from Syrian hospitals, showing injured children, bloody
wounds, and even dead bodies, emphasizing the seriousness of the situation on the ground.
Voskresnoye Vremya included a long segment about the American-led operation in the Iraqi
city of Mosul, pointing at barbaric – and allegedly ineffective – methods the U.S. military is
reportedly using in the region.

American political interests are more important than human lives, Fadeyev concluded, more
or less summarizing the evening's main message: the United States is evil, and it will remain
the Kremlin's adversary for the foreseeable future.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/11/07/the-world-according-to-russian-state-tv-stinking-americ
an-democracy-a56033


