The .5, Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Putin Ally Attempts to Silence Coverage,
Ends Up Attracting More

Igor Sechin discovers the "Streisand effect."

By Eva Hartog

October 13,2016

Rosneft CEO Igor Sechin Mikhail Metzel / TASS

According to some Russian media, Igor Sechin has it all: beautiful wife, mansion,B886-meter-
long yacht.

What they didn’t realise was justBhow much the tycoon would dislike reading about it.@The
head of Russia’s largest state-controlled oil company RosneftBand one of Putin’s closest
associates, Sechin has taken to suingBa number of independent news outlets for supposedly
breachingBhis privacy.

On Monday, a Moscow district court ruled that the investigativeBmagazine Novaya Gazeta
should retract an article linkingBSechin to an exclusive Dutch-made yacht. The magazine
hadBused Instagram posts and geotagging to show the “St. PrincessB0lga” luxury vessel was


https://www.themoscowtimes.com/author/eva-hartog

being used by his wife, Olga.

The ruling came less than a month after a court ordered theRretraction of another article, this
time in the Vedomosti businessBdaily, which reported allegations that Sechin was building
aRlavish mansion near Moscow. In both cases, Sechin’s legal teamBsued, and won, for libel,
without having to prove the publishedBinformation was false. “They didn’t contradict any of
the facts,”Bsays Sergei Sokolov, Novaya Gazeta’s deputy editor. “And if theyBdidn’t
contradict it, it means it’s true.”

Novaya Gazeta claims that, as head of a state company,BSechin’s lifestyle is of public interest.
His defense argues he is not aBpublic figure and the reports breach his privacy. The court
sidedBwith Sechin.BIn the case of Vedomosti, the court even ordered the “destruction” Bof
the entire issue from the paper’s physical archive, saying the article had been written “for the
sake of the public’sRidle interest.”

“Of course we write to capture the public’s interest,” says TatyanaBLysova, Vedomosti’s
editor-in-chief. “We’re a newspaper!”

Both Vedomosti and Novaya Gazeta will appeal the rulings, they told The Moscow Times.

Last month, the lawsuits took on an unprecedented turn, afterBRosneft demanded no less
than 3.1 billion rubles ($49 million)Bin compensation from the media outlet RBC and several
of itsBjournalists. RBC had written an article claiming Sechin asked theBKremlin to obstruct
its stakeholder, and competitor, British Petroleum.BSechin’s team sued for “reputational
damages.”

If the court rules in his favor, it would mean bankruptcy forBthe publication, says Yelizaveta
Osetinskaya, RBC’s former managingBeditor. Osetinskaya resigned after several of her
colleaguesBat RBC were sacked shortly after prominent investigationsBinto Putin’s inner
circle. She argues that since BP continuesEto be a shareholder in Rosneft, the claim does not
stand up toBRscrutiny. The lawsuit seems to be designed to “punish RBC’sBindependent
editorial policy and send a clear signal to others," she told The Moscow Times in written
comments from the United States, where she now lives.

Russia’s independent journalism scene has long been subjectBto pressure. In the past decade,
journalists have been harassed orBeven killed. Critical media outlets have often seen staff
reshufflesBor been forced to sell to more Kremlin-friendly buyers. Sechin’sBsuing frenzy
might be interpreted as falling into a new strategy ofBusing the courts to mum investigative
reports.

Immunity from scrutiny, previously reserved for PutinBand his relatives, also seems to be
extending to a wider circle ofEtop Russian officials. “We are moving toward a situation of
untouchableBclaimants,” says media law expert Fyodor Kravchenko.BJournalists will now
think twice before writing about Sechin orBRosneft. “No one wants to take part in that kind of
lottery,” heBsays.

Ironically, Sechin’s attempts to wipe the news slate clean hasBbackfired, in a classic case of
the Streisand effect whereby a hardhandedBattempt to push certain information out of view
has theBopposite effect. As Russian outlets have covered the court cases,Bthey have



reiterated the initial claims and in many cases providedBlinks to the original articles online.

Readership of the offending Vedomosti article increased 42BEpercent after Sechin’s claim,
statistics seen by The Moscow TimesBshowed. Traffic to Novaya Gazeta also increased, says
editor Sokolov.B“It was only an incentive for everyone who hadn’t read the article,Bto do
so,” he says.

Type in the oil tycoon’s surname in Google and the search engineBprompts: Wife. Yacht.
Salary. Sechin can sue but the public’sE“idle” interest in those three topics is unlikely to go
away.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2016/10/13/sechin-vs-novaya-gazeta-a55710



