
Russian Newspapers Warn Readers of
'Lies' on State Channel NTV
By The Moscow Times

June 08, 2016

More than 100 regional newspapers across Russia are to print reader warnings against “false
news” on state-run federal channel NTV, Russian television channel Dozhd reported Tuesday.

Valery Bezpyatykh, head of the Alliance of Independent Regional Publishers (AIRP), told the
channel that the warnings begin on June 8. Many of the newspapers taking part are members
of AIRP, an organization which describes its work as “developing [the regional press] as a
necessary institution of civil society.”

The newspapers will print warnings next to NTV’s logo in their TV Guide sections. The
disclaimers will tell readers that the channel spreads “distorted information or propaganda
under the guise of journalistic materials,” Dozhd reported.

The move follows a program aired by NTV in March which claimed that the U.S. State
Department has been secretly funding regional opposition media outlets, Bezpyatykh told
Dozhd.

https://www.themoscowtimes.com/author/the-moscow-times


One of the regional papers implicated in the program, the Yakutsk Vecherny newspaper based
in the eastern region of Sakha, printed a similar warning against the station in late May.

NTV has previously come under fire for alleged distorted reporting. Russian opposition deputy
Dmitry Gudkov sued the channel for libel in November 2015 after they aired a report alleging
that he had praised sanctions against Moscow as useful for the opposition to German embassy
staff.

The channel is one of the most widely-watched in Russia, along with the Rossia 1 channel and
Channel One. The majority of Russians consider television to be the most trustworthy news
source, a report by independent pollster the Levada Center revealed in October 2015.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/06/08/russian-newspapers-warn-readers-of-lies-on-state-chan
nel-ntv-a53204


