The

30 YEARS

%¢!_Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

RBC Showed Us the Road, Only to Be
Steamrolled by the State (Op-Ed)

By Natalya Sindeyeva

May 18,2016

L

N =

) Y

[l

Galina Gubchenko
Natalya
Sindeyeva

It is no longer any real secret that the ruling regime knows how to crack down on
“undesirable” elements. At Dozhd television, when we followed developments at over at RBC
Media, we naturally rejoiced at our colleagues’ journalistic triumphs. But we also worried for
them, because we understood the situation could not continue forever.

Our station went through something similar two years ago, when authorities used trumped-
up charges to deny us the right to broadcast on cable networks. RBC Media was subject to


https://www.themoscowtimes.com/author/natalya-sindeyeva

searches, new criminal charges and, ultimately, its editor-in-chief was dismissed. Although

the methods they used against us and RBC were different, the situations were similar and the
mechanism was exactly the same: Once that huge steamroller of state-sponsored oppression
gets going, there is no stopping it.

RBC holds a special place among Russia’s independent media. In just 2 1/2 years, its
journalists managed to breathe new life into a struggling media company. They turned a
lifeless organization with a vacuous newspaper, weak website, bland television programming
and a bad reputation for running paid articles into Russia’s largest and most influential
source of independent information.

With an admittedly large staff and resources, RBC was able to spend the necessary time and

money to hire the people it wanted. No other independent media outlet has such capabilities
— not Dozhd television, not Slon.ru and not Vedomosti newspaper. But one must also know
how to use such resources, and RBC did so effectively and professionally. RBC demonstrated
that Russia has real journalism and that journalists can be successful in their profession.

Significantly, RBC also managed to increase both its income and audience size during an
economic crisis and a time of reduced advertising revenues. All media outlets in Russia are
either state owned and funded or privately owned, which are mostly unprofitable and subsist
on shareholder funding. RBC managers and journalists demonstrated that a private news
agency can actually increase revenues during a crisis. I always felt a good-natured envy that
RBC was able to do that.

The situation for Russian media has changed dramatically in the last few years, and the
crackdown on Dozhd was not the first of its kind. This trend began in 2011 when the owner of
the Kommersant newspaper interfered in editorial policy over the mass protests on Bolotnaya
Ploshchad and fired staff members. Next, the editor-in-chief was dismissed at Lenta.ru, the
largest independent Russian-language news website.

The situation only worsened after that — Russian legislators introduced laws limiting foreign
ownership of media in Russia, and then advertising was banned on private cable channels.
New political and economic limitations are constantly being placed on all Russian media
outlets with editorial boards that operate independently of the government.

Dozhd and its media colleagues have problems with advertising. Advertisers are wary about
placing ads with independent media and must constantly devise ways to keep the station
afloat. We simply do not have the same budget for in-depth investigative work that RBC had
at its disposal.

And we encounter other problems. For example, as an independent television channel, Dozhd
strives to present different points of view on any given topic. However, the government has
instituted an unspoken ban on officials giving interviews on our programs. This pressure
makes the material we do present one-sided — we cannot offer an opposing point of view
because nobody will give us one. RBC somehow managed to maintain communication with a
number of government newsmakers.

That is all likely to change now, and it will be a huge loss for Russia’s information landscape.
Even when combined, all the remaining independent media outlets are smaller than RBC and



cannot replace it. They lack the resources and audience. Consequently, a huge number of
people will be deprived of an alternative point of view on major news stories.

Disrupting that balance is dangerous. Russian society has grown accustomed to the
authorities pressuring and censoring the media. Society has forgotten that the primary
mission of any journalist is to report on corruption and abuses of power — something that
RBC never tired of doing. It has become commonplace to learn that a government official has
told an editor-in-chief what to write — despite the fact that Russian law expressly prohibits
such actions.

The authorities have made RBC a lesson for the independent media outlets still left in Russia,
effectively telling them: “Don’t make us angry or you’ll regret it.” Regardless, Dozhd will
stick to its independent editorial policy, just as it did two years ago.

Natalya Sindeyeva is Founder and General Director of the Dohzd Television.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2016/05/18/rbc-showed-us-the-road-only-to-be-steamrolled-by-the-
state-op-ed-a52929



