
Three Top Managers Leave Russia's RBC
Media
By Anya Ardayeva

May 13, 2016

Russia's independent media scene suffered a major blow on Friday as the country's biggest
independent media holding, RosBusinessConsulting (RBC), lost several senior managers.
There are concerns that the reason behind the move is pressure from the authorities — and
the self-censorship of its owner.

Three top managers at the media holding resigned on Friday. According to information
obtained by The Moscow Times, editor-in-chief of the RBC newspaper, Maxim Solus, was
fired by Mikhail Prokhorov, the billionaire owner of the holding.

RBC's chief editor Yelizaveta Osetinskaya and chief editor of rbc.ru Roman Badanin then
announced that they would resign.

RBC's general director Nikolai Molybog was quoted in a press release as saying, “We couldn't
come to an agreement in regard to certain important questions and made a decision to
separate.”

https://www.themoscowtimes.com/author/anya-ardayeva


Molybog thanked the three managers for their contribution to the company. The resignations
are the latest in a series of events interpreted by many observers as pressure on RBC's
editorial policy.

It began with Russia's Federal Security Service (FSB) raiding Prokhorov's ONEXIM Group’s
Moscow premises in mid-April on suspicion of tax evasion.

A number of analysts told The Moscow Times off the record that the raids came as a result of
the Kremlin's displeasure with RBC's extended coverage of the Panama Papers leak. RBC
previously reported on businessmen connected to President Vladimir Putin and on the career
of his daughter.

This week, a criminal case was launched by Russia's Interior Ministry against RBC on
suspicion of alleged fraud.

The plaintiff, former RBC shareholder Alexander Panov was quoted by Russian media as
saying that police will investigate RBC's general director Nikolai Molybog, his deputy
Yekaterina Kruglova, financial director Igor Selivanov, deputy director Alexander Kononenko,
and other top managers at the company.

Police estimated the alleged damage at one million rubles ($15,400), Kommersant reported,
citing the police.

“Prokhorov's nerves are frazzled,” a source at the holding told The Moscow Times on
condition of anonymity. The source said that the main reason behind Friday's departures
could have been RBC's article on May 11 about ongoing plans for a large oyster farm located
next to a building known as “Vladimir Putin's palace” — a 17,700-square-meter mansion in
Russia's Black Sea resort of Gelendzhik.

The in-depth report mentioned that the palace and the farm are registered to the same
individual.

Mikhail Prokhorov bought 51 percent of the shares in RBC for $80 million in 2009 after the
holding went into debt following the 2008 global financial crisis.

Slon reported that 13 other RBC employees have also announced their resignations on Friday.

Contact the author at newsreporter@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/05/13/three-top-managers-leave-russias-rbc-media-a52876

mailto:newsreporter@imedia.ru

