
'Look, There's Jackie Chan': Russian
Media Responds to Panama Allegations
By Anastasia Bazenkova

April 04, 2016

The website of the Mossack Fonseca law firm.

The release of leaked data from Panamanian law firm Mossack Fonseca has been greeted with
a varied, but largely muted response by Russian media.

The revelations are the result of a year-long investigation by the International Consortium of
Investigative Journalists (ICIJ) and the German newspaper Süddeutsche Zeitung on the basis
of more than 11 million leaked documents. The records implicate 72 current or former heads
of state, including Iceland's Prime Minister Sigmundur Gunnlaugsson and Ukraine's
President Petro Poroshenko.

In particular, 12 Russian individuals have been implicated. They include Putin's close friend,
musician Sergei Roldugin, who has been accused of being the frontman for the president's
own financial empire.

https://www.themoscowtimes.com/author/anastasia-bazenkova


Here is a selection of responses from the Russian media sphere:

Kremlin Press Office

Presidential spokesman Dmitry Peskov, himself implicated in the investigation, noted that
the investigation was aimed at "destabilizing the situation in Russia." Speaking at a press
briefing, Peskov said that while the president was not directly featured in any aspect of the
investigation, the "information attacks" targeted him ahead of upcoming elections.

Peskov compared the publication of the investigation to coverage of "Russian success" in
Syria. "The situation in Palmyra was an obvious success, but was hushed up," he said.
"Potentially positive news stories had to be interrupted with something."

United Russia

Peskov was not the only loyalist to take to the airwaves. Irina Yarovaya, a prominent deputy of
the Pro-Putin United Russia parliament faction, said Russian citizens were targeted in the
attack. "The multiple information attacks on Russia's president, the false, deceitful stories
are like multiple injections of venom, sprayed in the hope that one would work," the politician
said.

State-Media Silence

State media outlets have been careful, defensive, and mostly totally silent — state television
channels generally ignored the subject.

The TASS news agency noted that "authors of the publication themselves acknowledged there
is no mention of the president's name in any of the documents."

Russia Today, the Kremlin-funded English language media resource toed a similar line. "A
huge leak of more than 11.5 million documents from a Panama-based law firm saw the British
media jump to accuse President Vladimir Putin of corruption, despite the Russian president
not being named in any of the papers," they wrote.

The pro-Kremlin, privately owned Ren-TV chose to highlight the offshore revelations of
Jackie Chan rather than those related to Putin.

The Godfather

Independent media and bloggers came to different conclusions.

The independent Vedomosti newspaper focused on the personality of Sergei Roldugin,
musician and godfather of Putin's daughter, who, according to the ICIJ-OCCRP investigation
was a key player in a shadowy $2 billion offshore network. "One more millionaire friend of
Putin has been found out," the Vedomosti newspaper wrote on Sunday evening.

The Kommersant newspaper said the released documents were "less impressive" than
another ICIJ investigation from 2013, as "no direct evidence of Russia's corruption deals have
been published."



"The published data does not specifically link the operations of Roldugin with any politician's
operations," Kommersant said. The published investigation will hit the offshore industry, but
is unlikely to change business practices.

"The Panama Papers demonstrate that the problem of corruption doesn't lie in the possibility
of covering up information about the illegal transactions or freedom of speech issues, but the
problems of democratic institutions, which are not able to create a truly effective anti-
corruption mechanisms — even in large transparent jurisdictions," Kommersant said.

Writing on Facebook, Ilya Shumanov, director of the Kaliningrad branch of Transparency
International Russia, suggested that the individuals mentioned in the ICIJ-OCCRP report may
even find themselves included in the next round of sanctions against Russia.

The head of anti-corruption organization Transparency International, Yelena Panfilova urged
readers to understand the revelations not only as offshore dealings, but corruption. "It's very
simple," she wrote. "The 2000 UN Convention on Organized Crime and Money laundering,
ratified and signed by Russia, clearly states that any money movements by politically exposed
persons and individuals affiliated with them — parents, kids, spouses, business partners, etc.
— should be checked for potential corruption.”

Russian bloggers were mostly disappointed by the leak, with some arguing that details about
massive government corruption revealed little new information.

Contact the author at a.bazenkova@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/04/04/look-theres-jackie-chan-russian-media-responds-to-pan
ama-allegations-a52381

mailto:a.bazenkova@imedia.ru

