
Russian TV Report on Alleged Berlin
Rape Criticized in Germany
January 19, 2016

A German lawyer has asked prosecutors in Berlin to investigate a report on Russian state
television that may have been faked about the rape of an underage girl by migrants in
Germany.

Martin Luithle told German broadcaster Deutsche Welle that the report, aired at prime time
on Jan. 16, violated German laws and was incitement to racial hatred.

It detailed the disappearance and rape of a 13-year-old Russian-speaking girl in Berlin by
Arab migrants and a supposed coverup by German police.

Its authenticity was quickly disputed by the police, who say they have found no evidence
either of abduction or rape, and by bloggers who questioned the material used in the report.

Luithle said the report was filmed as a piece of propaganda. Russian state television has
glorified in needling European countries over their tolerance, and portrays the continent as
riven with contradictions and social dysfunction.



The incident has been compared to an infamous Channel One report from eastern Ukraine in
2014, which offered an eyewitness account of the public crucifixion of a 3-year-old boy by
Ukrainian soldiers. The report was exposed as a fraud. Channel One never apologized.

While Channel One is not under German jurisdiction, Luithle said the channel’s reporter, Ivan
Blagoi, had violated the country's laws with the report. Some six million Russian speakers in
Germany have access to Channel One, according to Deutsche Welle.

Luithle said that Blagoi could face a prison term of between three months and five years.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2016/01/19/russian-tv-report-on-alleged-berlin-rape-criticized-in-ger
many-a51501


