M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Inoculated Against Russian Propaganda

By Daria Litvinova

December 04, 2015

-.“.'
e

Amid government tightening its grip over media, some Russian journalists have turned propaganda into
their subject of exploration — and exposure.

Immediately following the harrowing terrorist attacks in Paris on Nov. 13, Russian pro-
Kremlin media adjusted their rhetoric, abandoning their previous anti-Western and anti-U.S.
vitriol even before the Kremlin spoke of a broad military alliance.

"Alistener called Komsomolskaya Pravda radio station ... and said that Americans are not our
enemies, that it is politicians and officials who poisoned the well, but people feel good [about
Americans]. ... The presenter is also very friendly, and the whole program is devoted

to [explaining that] Americans are not the enemies," Andrei Arkhangelsky, culture editor

at the prominent Ogoniok weekly magazine, wrote on his Facebook page on Nov. 16. The post
received thousands of likes and hundreds of shares.

Listening to the radio and monitoring the official political line has been Arkhangelsky's hobby
since 2014. He tunes into Moscow FM stations daily, untangling the web of propaganda
and describing its development on his Facebook page and in columns for the independent


https://www.themoscowtimes.com/author/daria-litvinova

Slon news website.

FM stations are always first to pick up on trends. '"Radio — no matter how strongly pro-
Kremlin it is — is about live broadcast. It's about spontaneous reactions, naturalness,
directness, emotions," he told The Moscow Times.

The Russian political and social agenda has become integrally linked with the chorus of
television channels, newspapers, radio stations and social media commentators. While
the propaganda industry requires governmental expenditure, resources and management,
the Russian government requires propaganda for subsistence — it no longer simply
influences public opinion but cannot be extricated from the national narrative.

Its expanding influence has provoked resistance from journalists, who explore and expose
exaggerations, manipulations and blunt lies that fill the air on every relatively important
subject. They do this as a hobby, separate from their regular jobs in prominent news outlets.

Public activism in Russia comes in waves, the early 2010s were the time of election observers
and street politicians — and now television commentators and media observers have taken up
their work.

To Understand Society through Radio Language

Arina Svetlitsa

Andrei Arkhangelsky, 41

Culture editor for the Ogonyok weekly magazine. Began listening to radio stations — such as
Ekho Moskvy, Business FM, Vesti, Russian News Service and Govorit Moskva — and writing
about them in 2014. Is interested in the media language and journalist psychology.

Arkhangelsky, 41, has been listening to Russian radio for almost a year — stations such as
Ekho Moskvy, Business FM, Vesti, Russian News Service and Govorit Moskva.

His columns and Facebook page examine how shades of radio language differ in various
situations. ""I'm very much interested in the media language, I study it as a cultural



phenomenon. This language ... draws a portrait of society," he said.

The tone of pro-Kremlin radio stations has changed significantly in the past couple years, he
said. Even a year ago some stations could afford talking about opposition firebrand Alexei
Navalny, for example, and give his lawyers airtime, but after things started crumbling

in Ukraine, the tune changed into a simplistic opposition of "good guys' versus '""enemies."

Meanwhile, there is no solid ground under current propaganda, he believes — it is all based
on the idea of supporting and justifying anything the authorities do. ""Current propaganda
changes enemies almost every month. And listeners change their point of view as easily —
I've observed it on numerous occasions,' Arkhangelsky said.

His daily and thorough Facebook observations show that the first time Western countries
were excluded from the media's list of enemies was on the eve of Russia launching air strikes
in Syria in late September.

"Today, the airwaves of state radio stations had a year's worth of good and neutral
[information about] America. This amount of positive information about the United States
in one day can be called an anomaly," Arkhangelsky wrote on Facebook on Sept. 29, the day
before Russia began its air campaign alongside the international coalition headed by the
United States.

A week later Arkhangelsky had concluded that there was no solid official agenda thus far,
and state media remained divided between the opposing narratives.

"The official agenda is stuck between 'America 1' and 'America 2' — between the all-time evil
and the insecure partner. It's a strange, hesitating tone, and it's not clear which [narrative]
will dominate. The propaganda is at a crossroads, it is still deciding how to talk about
America," he wrote on Oct. 7.

According to Arkhangelsky — who said he was also very much interested in journalistic
psychology — those who engage in the crusades that state media launch are ordinary people.
"Geopolitics are a lot like childhood, when you feel on top of the world and there's no need
for compromises,' he said.

"The past 25 years haven't changed those 40-50 years old people — they just decided not

to grow up. And those who are 20-25 now ... were looking for something to believe in, and for
them the Soviet Union became that something — a dream of a lost paradise, the time when
'everyone was afraid and respected us,'" Arkhangelsky added.

To Immunize the Audience



Arina Svetlitsa

Alexei Kovalyov, 34

Journalist, translator. Used to work for the state-owned RIA Novosti news agency, left it
shortly after it was liquidated in 2013. Started a blog that soon turned into the Noodleremover
web project with more than 200,000 monthly visits.

"Nowadays production of false information [in the media] in Russia is almost an industry. It's
not a case of casual inaccuracies or distorted perceptions, it's a deliberate process of creating
fakes, and it's only gaining speed,' said Alexei Kovalyov, whose website devoted to exposing
lies and inaccuracies in pro-Kremlin reports has recently recorded 211,000 visits a month.

Kovalyov, 34, launched NoodleRemover.news — its name originates from a Russian idiom "to
put noodles over one's ears,' meaning to lie — in early October and started regularly
exposing state-owned and pro-Kremlin media for manipulating their readers.

He himself used to work at a state-owned media outlet — the RIA Novosti news agency — but
was dismissed, as were many other agency employees, following its liquidation at the end

of 2013, when Rossiya Segodnya was launched in its stead under the rule of West-bashing
television host Dmitry Kiselyov and Margarita Simonyan, the editor-in-chief of RT.

In the spring of 2014, as Simonyan's team began work in earnest, Kovalyov noticed that
the agency changed its tone, embracing RT's manner of reportage.

According to Kovalyov, RT and RIA Novosti used similar know-hows, publishing stories with
headlines like "96 percent of readers of an American newspaper voted for [Russian President
Vladimir] Putin'" — a claim based on an online poll on a small website where most voters were
Russians — and citing experts that were not experts.

"For example, there was this expert on fighting terrorism, Scott Bennett, that both RT

and Sputnik (RIA Novosti's project targeting audiences abroad) used. He was saying that Putin
was the best thing that had happened to Russia. But the only thing the English-language
Google knows about [Bennett] is that he spent three years is prison in the United States

for pretending to be in the military," Kovalyov said.


https://noodleremover.news/?gi=b506e9f96002

Kovalyov began by posting on Facebook, but it proved inconvenient for including screenshots
and links, so he started a blog on Medium.com — a popular platform among media
professionals.

"My post [on Medium] about RT's real traffic got 60,000 hits," he said, in reference to a post
about RT overstating its popularity in Western countries. The post is cited by many
opposition-leaning outlets, including the blog of opposition leader Navalny.

The post challenged RT's claims of drawing millions of British and U.S. viewers. The RT
reports on its own viewership had cited research carried out by a U.S. Agency, but the agency's
website contained no record in support of RT's claims, Kovalyov claimed.

With every post receiving 20,000-30,000 hits, Kovalyov started a more ambitious project
called NoodleRemover. ''I want people to learn to see these things, to make them immune
and skeptical enough" to not trust state television channels blindly as they do now, Kovalyov
said.

Kovalyov currently works as a reporter and a translator, but has plans to develop
NoodleRemover in his free time.

In the future NoodleRemover might become a crowd-sourcing project, where people can
share fake or clearly manipulative reports, as well as taking courses on media literacy. ""There
is no such thing in Russia, but they teach that in Western countries, and also on the [online
platform] Coursera," Kovalyov said.

When asked about the channel's attitude to someone exposing their content on a daily basis,
RT spokespeople told The Moscow Times they were "happy Alexei Kovalyov has found a new
occupation — having a blog about bad people that dismissed him. We will be even happier

to find out that he's being paid for it," the comment read.

Delving Deep Within the Web

Arina Svetlitsa

Ilya Klishin, 28



Editor-in-chief of the Dozhd television channel's website. Found himself interested in pro-
Kremlin trolls in 2011, when a series of mass street protests, organized on social networks,
sparked in Moscow. Has his own sources who share their experiences and important
documents with him.

It was in late 2011, recalls Ilya Klishin, editor-in-chief of Dozhd television's website and an
expert on social networks, when, after a series of mass protests in Moscow, pro-Kremlin
trolls flooded the Internet.

Klishin, 28, launched the famous Facebook page for the first protest in 2011. Tens of thousand
of people signed up to gather on Bolotnaya Ploshchad to protest the results of the State Duma
elections.

"They were real people. But when we opened a page for the second rally on [Prospect]
Sakharova, we found out the Kremlin deployed bots to this page — they had Indian
and Pakistani names and wrote [their pro-Kremlin comments] in perfect Russian," he said.

Consequently, Klishin became interested in pro-government social media activities,
and began exploring and writing about it for various media outlets: Vedomosti business daily,
Slon news website and others.

People began reaching out to him, sharing stories and documents as proof that the Internet
has an entire system of pro-government commentators.

Klishin went through 7,000 tweets in 2012, analyzing how an artificially promoted hashtag —
#tukhlymarsh (rotten march), that referred to an opposition rally in Moscow — gained
momentum on Twitter by real people trolling the Internet, not automated bots.

According to Klishin, the Russian government contracts so-called advertising and PR
agencies, through which people are employed as pro-Kremlin Internet activists.

"It's not like there are government officials posting comments on Facebook and building up
hashtags on Twitter. There are companies with people on payroll that work in shifts
and spend days in their offices writing right comments in the Internet," he said.

When the Kremlin was expanding its Internet activities abroad in 2014, Klishin was one of the
first to take note.

"It was then when prominent Western outlets, including The Guardian and The Huffington
Post, raised the alarm about Russian trolls coming. But the panic was premature. Only now,
with the topic of Ukraine slowly dying down, the main soft power of the Kremlin can launch
in full gear," Klishin wrote.

Right now the system works quite effectively — it has been established and functions
smoothly without major changes, the journalist told The Moscow Times.

Klishin said he would continue tracking and exposing the government's media minions, but
numerous investigations by the Russian media into governmental spending on Internet trolls
has failed to spark any major scandal or public outrage. "I think society is not ready, it's too



apathetic right now," he told The Moscow Times.

Rossia Segodnya International
Information Agency
— oy —
[ 390 )

F o \I
| $35 r— 527
N L
2015 2016

Source: Vedomosti

Government Funding for State-Owned Russian Media Outlets

Little Hope for Success

Klishin's sentiment was echoed by Vasily Gatov, Russian media analyst and visiting fellow
at the USC Annenberg Center on Communication Leadership and Policy in California.

"Exposing lies is an important, but not a groundbreaking element of any counter propaganda
work. New goals and values that would replace the ones that are [being imposed and]
currently dominate in society, are,' he told The Moscow Times.

Currently there are no such values in Russian society, Gatov said, that's why exposing
propaganda is not effective and mostly influences a small audience — or sometimes benefits
the very propaganda it seeks to discredit.

One of the purposes of propaganda is to depreciate the very concept of truth.

Russian television nowadays performs an important job — it legitimizes lies, says political
analyst Vladimir Gelman. ""When the television lies and doesn't even try to hide it, it sends

a signal to people that there is no truth — there are simply different kinds of lies, and the one
shown on television is the right one," he told The Moscow Times.

Yet Kovalyov of the NoodleRemover project remains optimistic.

That a blog maintained by a single citizen provoked such a positive response bodes well
for the future. "I was surprised at first, but apparently I'm not the only one who needs all
this," the journalist told The Moscow Times.

Contact the author at d.litvinova@imedia.ru



mailto:d.litvinova@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/12/04/inoculated-against-russian-propaganda-a51029



