% Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Lawmakers Move to Force Russian
Media to Report Foreign Funding

By Daria Litvinova

October 12,2015

2
<%

Several major publishing houses have already sold or closed their Russian operations as a direct result
of the ownership law.

Russian media will be obliged to report funding they receive from abroad to the media
watchdog Roskomnadzor, if an inter-party group of deputies get their way.

Abill to that effect was introduced to the State Duma, the lower chamber of the country's
parliament, last week by deputies from the LDPR, Communist and A Just Russia parties.

The bill states that if a media outlet accepts funding — except for money that comes
from advertising and for money from the organization's founder — or property from abroad,
it should report it to Roskomnadzor within 30 days or be fined.

The individual responsible would have to pay a 30,000- to 50,000-ruble fine ($460-S770),
while legal entities would be obliged to pay the same sum of money they had failed to declare,


https://www.themoscowtimes.com/author/daria-litvinova

the bill stipulates.

The legislative initiative is part of a broader initiative to cut off Russian media from foreign
financing, experts say.

Part of the Trend

Last year, a law was adopted limiting the stake of foreigners in Russian media outlets to 20
percent.

It comes into force on Jan. 1, 2016 and affects most of the country's publishing houses,
although they will have another year's grace period to comply with the legislation.

"This [new initiative] is a small amendment [to the basic media law], it targets those media

outlets that the ownership law hasn't covered, and those not covered by the 'foreign agents'

law" that targets NGOs accepting foreign funding, said Yekaterina Schulmann, an expert

in legislative processes at the Russian Presidential Academy of National Economy and Public
Administration.

It's not revolutionary, and is unlikely to contribute to the changes the market is being forced
to undergo because of the ownership law, Schulmann told The Moscow Times in a phone
interview, adding that it has good chances of being passed during the autumn session of the
Duma.

"One of the authors of the bill [Vadim Dengin, an LDPR deputy and first deputy head of the
State Duma committee for information policy] has already introduced amendments

to [media] law [including the media ownership law] that he previously worked on in

the committee, and this doesn't contradict the trend,'" Schulmann said.

The fact that the ruling United Russia party is not among the authors of the document doesn't
interfere with the bill's chances of being passed, she added.

"The main idea is that the bill is an addition to [last year's] ownership law. It's even supposed
to come into force on Jan. 1 — the same day as the ownership law," she told The Moscow
Times.

Dengin was unavailable to comment on the bill last week.
Symbolic Power

The initiative won't change much; it's simply designed to send a signal to the media, said Ivan
Zasoursky, a professor at Moscow State University's journalism faculty.

"It's an attempt to put a sign out there: a very simple sign [saying] 'if you're planning to take
foreign money, be prepared to have a talk about it with certain people, or better still — think
twice,'" Zasoursky told The Moscow Times in a phone interview.

"If we're talking about political control over foreign funding in the press, that has already
been achieved. There are restrictions targeting NGOs and there are restrictions that apply
to media outlets which are serious enough and difficult to bypass," he said.



At the same time, there are currently a lot of loopholes in the bill, Zasoursky said.

"What if you're a blogger equated to media [under Russian law] — will you have to report
foreign funding to Roskomnadzor? Or you're selling goods on the website [of your media
outlet] to Amazon — will that be considered foreign funding? Or what if some Syrians
subscribe to the Dozhd [opposition-leaning] TV channel [that sells subscriptions] and pay
for it, is that foreign funding?" he said.

Nevertheless, the bill is a success as a political act, the expert said. "Its propaganda goals have
been achieved,'" Zasoursky concluded.

Several major publishing houses have already sold or closed their Russian operations as
a direct result of the ownership law.

The U.S. Hearst Corporation, which had a major stake in the Russian publisher of glossy
magazines like Elle and Marie Claire, sold part of its share to its local partner this summer.

Switzerland's Edipresse and Germany's Axel Springer said in September they would withdraw
from the Russian market over the law.

Denmark's Egmont Media Group announced it would transfer its Russian magazine business
to a local company.

Further Crackdown?

In August, the Communications and Press Ministry suggested forbidding NGOs labeled as
"foreign agents'' from launching and registering media outlets.

The proposal stipulated that nongovernmental organizations registered as ''foreign
agents'' — a label with strong connotations of espionage in Russia that is applied

to organizations which receive funding from abroad and are engaged in loosely defined
political activity — cannot be founders of media outlets.

There are some 20 existing media outlets that are owned by NGOs registered as '"foreign
agents."

For example, elections watchdog Golos runs the newspaper Grazhdansky Golos (Civic Voice),
while Memorial, an NGO that advocates the rehabilitation of victims of Soviet-era repression,
runs Kavkazsky Uzel (Caucasus Knot), one of the most prominent media outlets in the North
Caucasus.

That proposal is still under consideration.

Contact the author at d.litvinova@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/10/12/lawmakers-move-to-force-russian-media-to-report-forei
gn-funding-a50224


mailto:d.litvinova@imedia.ru

