. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Can't Sell Its Syria Propaganda —
Analysts

By Daria Litvinova

October 04, 2015

Almost as soon as the first reports of Russian air strikes in Syria hit the press, President
Vladimir Putin accused the West of launching a new assault in an information war against
Russia.

As the warplanes began to attack, Western journalists questioned Moscow's motives, offering
evidence that Moscow was striking not only the Islamic State, but other armed groups in Syria
fighting Russia's ally, President Bashar Assad. Reports also emerged of civilian deaths

in Russian bombing raids.

But on Thursday, a day after the strikes began, Putin waved off what he called "information
attacks."

"The first reports of civilian casualties appeared before our planes took off," Putin said,
according to the TASS news agency.


https://www.themoscowtimes.com/author/daria-litvinova

His words were quickly picked up by Russian media.

"Russia Laughs Off 'Pseudo-Sensations' About 'Bombed' Civilians in Syria," read a headline
on Sputnik International, an English-language news website run by the state-owned Rossiya
Segodnya media company. Meanwhile, claims that Russia was targeting anyone but terrorists
were refuted.

Russia has state-controlled media to push its message both inside and outside the country.
But while there is no doubt that most Russians will readily agree with whatever Putin

and these powerful media tell them, analysts said that to convince foreigners would be

an uphill battle. The philosophy of Russian propaganda to the outside world has been to attack
and undermine Western news organizations and Western leaders, not to deliver Russia's
message.

One of the Kremlin's most powerful tools is RT, a state-funded television station that
broadcasts in multiple languages and regions. But the channel ""has been working according
to its main model, which can be described as 'everybody lies and there is no truth,'" said
Vasily Gatov, a Russian media analyst and visiting fellow at the USC Annenberg Center

on Communication Leadership and Policy in California.

This technique '""has not been useful, and is unlikely to be useful in the future," he told
The Moscow Times in written comments.

The Kremlin does not have enough resources to convince Western society to believe its
narrative, analysts said. Instead, the country's media will maximize efforts to persuade
Russians that Putin's intervention in Syria is a necessary "sacred war' — the same scheme
that was used during the Ukraine conflict last year.

Western Narrative

Soon after Russian warplanes began flying sorties on Wednesday, Western journalists began
to report evidence of civilian deaths and attacks in territory not controlled by the Islamic
State, or ISIS.

"The U.S. believes Russia has launched its first air strikes in Syria just hours after

the country's parliament approved Vladimir Putin's request for military intervention. ...
[A]ctivists in Homs and Hama provinces have posted images and video online claiming
to show Russian planes bombing groups of non-ISIS rebels who are fighting Bashar al-
Assad's forces," British newspaper The Independent reported Wednesday.

"Russian air strike in Syria Targeted CIA-Backed Rebels, U.S. Officials Say, ' read a headline
in The Wall Street Journal, an American newspaper, the same day. ''One area hit was [a]
location primarily held by rebels receiving funding, arms, [and] training from CIA and allies,"
said the article's subheading.

The Guardian wrote that ''Syrian activists, civilians and rebels asserted that Russian strikes
had targeted moderate forces who were opposed to the regime of president Bashar Assad,

a Kremlin ally. The president of an opposition group said that at least 36 civilians, including
women and children, were killed in strikes in Homs."



CNN, the U.S. news network, said in an article on its website, "An international coalition is
urging Russia to immediately cease attacks on the Syrian opposition and civilians and focus
instead on fighting the ISIS terrorist group."

Russian Narrative

The Russian propaganda machine responded. State television channels devoted hours of air
time to Russian operations in Syria. Pro-Kremlin bloggers and Internet trolls on the payroll
of the authorities immediately exposed numerous "lies" by foreign journalists. Even

the Defense Ministry posted several videos of air strikes aiming at the right enemy.

Vesti, a state-run television channel, reported: "Several hours after the first Russian planes
took off, media began to distribute statements about air strikes hitting civilians and saying
the terrorists [hit] were in fact so-called Syrian opposition squads. Russian military officials
called these reports 'pseudo-sensations' [that were] prepared in advance."

RT's website published an op-ed column by Neil Clark, a British journalist. ''No sooner had
Russian planes taken off to bomb ISIS terrorists and their associates in Syria, claims made
by the West's anti-Russia lobby started to flood in — only to be repeated in much of the
Western mainstream media," Clark wrote. The column concluded that an information war
against Russia had been launched.

When asked whether RT had a strategy in this proclaimed information war, the channel's
press service said, "RT correspondents are actually on the ground in Damascus and Latakia.
Meanwhile, we see Western outlets quoting casualty numbers using videos of alleged Russian
strikes while admitting that they cannot establish their veracity."

"Hysterical anti-Russian campaigning is disheartening, but no longer surprising," the press
service said in written comments.

No Chance at Convincing the West

There is no coordinated effort to attack Russia in Western media, said Gatov.

Western news organizations may be suspicious of Moscow's actions in Syria, but they do not
have "the coordination that Russian media have shown, 'working' the topic as if
on command," according to Gatov.

"For the U.S. and some European media, the issue of Syria has been important for a long time,
and they follow every event there much more thoroughly than Russian media," he said.

As for the Russian propaganda outlets trying to shift public opinion in the West, Gatov said
their influence was too weak to change anything.

"RT's influence on the audience in the English-speaking world is not strong," he said.
"Sputnik [International] also has its audience, but it is marginal in terms of its importance
and political views."

Research into the global influence of Russia's foreign news services supports Gatov's claims.



"According to an investigation carried out by [state-run news agency] RIA Novosti in 2013,
the RT television channel ... is significantly overstating its popularity and is not worth

the money the state assigns to it from the budget (which is around 14 billion [rubles, $212
million] in 2015, according to RT)," Alexei Kovalyov, a former RIA Novosti employee, wrote
in his blog on Medium.com, citing an article from the U.S. Daily Beast news website.

The Kremlin simply has no resources powerful enough to persuade the West, agreed Nikolai
Svanidze, a prominent journalist and member of the presidential Human Rights Council.

"There's RT, but that's it. RT does quite a thorough job, but it's not enough to successfully
advocate [Russia's point of view] in Western countries that have huge numbers of powerful
media outlets," he told The Moscow Times in a telephone interview.

Russia's propaganda machine has always been aimed first and foremost at the Russian
audience, Svanidze said, and the methods it is now using were designed and tested during
the Ukrainian conflict.

"We are fighting for all the good in the world against the U.S., which represents all the bad
in the world — that's how an average Russian sees the situation," he said.

But unlike in Ukraine, where Russia acted without support from any other nation, the Kremlin
has allies and working relationships in Syria. News reports say Moscow has set up a joint
information center with Syria, Iraq and Iran in Baghdad to help coordinate action against

the Islamic State, and Russia has established a communications channel with the U.S.

to prevent "incidents' between the two countries' warplanes in Syria, according to the BBC.

Dmitry Oreshkin, an independent political analyst, said the Kremlin was playing two sides —

trying to decrease international tension and somehow solve the situation quietly by showing

the will to collaborate with other governments, but at the same time escalating mass hysteria
about the conflict inside Russia.

"It is hard to explain,' Oreshkin told The Moscow Times in a phone interview. '"The reason is
either an ideological division inside the elite, or just a complex game, in which they try to look
law abiding and nice to the West, while inside the country cultivating a more brutal image."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/10/04/russia-cant-sell-its-syria-propaganda-analysts-a50047


http://Medium.com

