The

30 YEARS

“ Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

CTC Media Sells Russian Television
Stations to Billionaire Usmanov

By Anastasia Bazenkova

September 25, 2015

CTC is not the first foreign company forced to pull back from Russia by the media ownership law.

Russian billionaire Alisher Usmanov and his business partner Ivan Tavrin will take control of
four television stations after a law restricting foreign participation in Russian media forced
their owner to sell on the cheap.

Russia’s largest non-state broadcaster, CTC Media, announced on Friday it would sell a
majority stake in the operator of its free-to-air television channels for $200 million plus $55
million from the operating company’s cash reserves.

The agreement follows legislation passed last year that limits foreign ownership of Russian
media companies to 20 percent from Feb. 1, 2017. The media law came in the wake of Russia’s
annexation of Crimea and was widely seen as a tool to increase Kremlin control over the
media.


https://www.themoscowtimes.com/author/anastasia-bazenkova

By forcing CTC Media, a U.S.-based company founded by an American in 1989, to dilute its
stake, the law created a bargain opportunity for a buyer: Before the legislation was mooted
last year, CTC Media’s shares traded around $10 on New York’s NASDAQ stock exchange. On
Friday they were at around $1.9, valuing the company at $295 million.

The agreement announced on Friday will transfer a 75 percent share of CTC Media’s operating
business to UTH, a media holding owned by Usmanov and his longtime business partner
Tavrin. A later share issue will boost UTH’s stake to 80 percent, according to a statement on
the company’s website. The deal is expected to close in December.

CTC Media — which controls Russian entertainment television channels CTC, Domashny,
Peretz and CTC Love, as well as Channel 31 in Kazakhstan — was founded in 1989 by U.S.
entrepreneur Peter Gerwe, who fended off a hostile takeover attempt from former oligarch
Vladimir Gusinsky to build a media empire that reported revenues of $711 million last year.

The channels will boost the media holdings of Usmanov, who already controls Russia’s most
popular social media website, VKontakte, and a clutch of newspapers, magazines and a radio
station through the Kommersant publishing house. UTH owns television station Channel U
and a 49 percent stake in The Disney Channel in Russia.

Like all of Russia’s business magnates, Usmanov — worth more than $13 billion according to
Forbes magazine — has strong ties to the Kremlin.

Werner Klatten, a board member at CTC Media, was quoted in Friday’s statement as saying
the law forcing the sale of CTC’s operating assets was “unfortunate,” but that “we believe
that UTH will be a good new owner of the business.”

Sweden’s Modern Times Group, which owns 38 percent of CTC Media, has already approved
the deal, the statement said.

Another minority shareholder, Telcrest, will not take part in the sale. The company, which has
a 25 percent stake in CTC Media, is backed by Bank Rossiya and billionaire Yury Kovalchuk —
both of whom were targeted by U.S. sanctions imposed last year over the Ukraine crisis.

CTC is not the first foreign company forced to pull back from Russia by the media ownership
law. Axel Springer, the German publisher of Forbes and OK! in Russia, and Edipresse, the
Swiss firm that issued the magazines Mother and Baby, Landscape Design, and Atelier in
Russia, announced this month they would leave the market.

Contact the authors at a.bazenkova@imedia.ru and p.hobson@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/09/25/ctc-media-sells-russian-television-stations-to-billionaire
-usmanov-a49836


mailto:a.bazenkova@imedia.ru
mailto:p.hobson@imedia.ru

