
Russian State Media Merger Rumor
Prompts Industry Mudslinging
By Daria Litvinova

September 06, 2015

RIA Novosti published a story about a possible merger of Ekho Moskvy and Snob.

Russian state-run news agency RIA Novosti and Ekho Moskvy, the opposition-leaning radio
station, got into a public mudslinging match last week as they exchanged unsubstantiated
rumors about each other merging with other media outlets.

The saga began on Thursday, when Alexei Venediktov, the prominent editor-in-chief of Ekho
Moskvy, announced on Twitter that Margarita Simonyan, editor-in-chief of the state-run
Rossiya Segodnya holding that owns RIA Novosti, was set to leave Rossiya Segodnya and head
the NTV sensationalist TV channel.

Her resignation, he wrote, "opens an opportunity for Rossiya Segodnya … to merge with TASS
[another state-run news agency] under [TASS head] Sergei Mikhailov."

Simonyan immediately denied the claim, also on Twitter. "You tweeted nonsense about me,"

https://www.themoscowtimes.com/author/daria-litvinova


she wrote, addressing Venediktov. "I'm not going to NTV," she added.

The next day Snob, an opposition-leaning magazine, cited an unidentified source at Rossiya
Segodnya as saying the agencies were indeed merging.

It will take one or two months to complete the merger, the source told Snob, and employees
at the media holding are already aware of it. The Snob report also cited both Simonyan and an
unidentified employee of TASS as denying there would be a merger or that there was even any
discussion of one.

Later that day, RIA Novosti published a story about a possible merger of Ekho Moskvy
and Snob. The story was also based on information attributed to an "unidentified source"
and claimed the outlets were planning to combine their websites and social media accounts.

In response, both Ekho Moskvy and Snob representatives denied they were merging. In a twist
that prompted further speculation that RIA had simply been retaliating to the Snob report,
a disclaimer was later added to the RIA report that read: "While writing this story, the Ria.ru
editorial board adhered to journalistic standards set by @aavst [Venediktov's Twitter handle]
and Snob.ru. We promise never to use them again in our work."

It would not be the first time employees at RIA have found out about dramatic changes at their
place of work from other media. In December 2013, the RIA Novosti news agency was
liquidated by presidential decree and turned into Rossiya Segodnya, which came as a shock
to many employees when the news was announced by other media outlets. RIA Novosti
remains the name of the holding's Russian-language news service.

Contact the author at d.litvinova@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/09/06/russian-state-media-merger-rumor-prompts-industry-m
udslinging-a49374

mailto:d.litvinova@imedia.ru

