', Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Western Experts Cry Foul Over Russian
Books Published in Their Names

By Howard Amos

August 09, 2015

While Russia has strict domestic copyright laws, the country is known for piracy of international music,
film and book content.

Prominent Western experts and journalists accused a Russian publishing house Sunday
of pirating their work and printing books using their names without their permission or prior
knowledge.

Journalists Luke Harding and Edward Lucas and U.S.-based Russia expert Donald Jensen
confirmed to The Moscow Times that they did not know anything about Russian-language
books allegedly written by them and produced by Moscow publishing house Algoritm.

""Absolutely no idea about this book. I have not given permission of any kind," Lucas,

the author of several books about Russia, said in written comments when asked whether he
had penned '"How the West Lost to Putin," a book published last year by Algoritm. "It is
clearly a breach of copyright," he added.


https://www.themoscowtimes.com/author/howard-amos

All the books in question appear in Algoritm's Project Putin series, which comprises over 20
different titles examining various aspects of Russian President Vladimir Putin and his
political views.

While Russia has strict domestic copyright laws, the country is known for piracy

of international music, film and book content. The Office of the U.S. Trade Representative
placed Russia on its priority watch list in its annual report on the world's worst copyright
violators, called the Special 301 Report, issued in April.

Jensen said he was not aware of Algoritm's "Putin and the U.S.A.," printed earlier this year
under his name and available to buy in Moscow bookstores, until contacted by The Moscow
Times on Sunday.

"Wow, I have not written such a book in any language, it looks to be a compendium of my
[U.S. federal news service] Voice of America commentaries (with an inaccurate summary),"
Jensen, a fellow at the Washington-based Center for Transatlantic Relations think tank, said
by e-mail.

The director of the Algoritm publishing house, Sergei Nikolayev, admitted by telephone
Sunday that prior permission was not sought from Harding, a journalist at Britain's
The Guardian newspaper, to use his writings in a 2015 book called "Nobody Except Putin."

"If he [Harding] surfaces then we will come to some agreement and pay him a fee," said
Nikolayev.

He declined to comment on Lucas or Jensen's claims, saying he was not familiar with their
cases and had been off work for several days.

Harding said in written comments that his publisher, Guardian Faber, will decide whether
to take legal action against Algoritm once they have had time to investigate.

"The first I heard about it was a couple of weeks ago when a Russian friend said he'd spotted
my 'book' in a Moscow bookstore ... normally publishers buy rights, translate, then put out
an edition," said Harding.

On its website, Algoritm describes the book under Harding's name as '"developing the idea"
of "'"Mafia State" (the name of Harding's authorized book) — a position that, it said, "is
symptomatic of certain circles of British politicians, journalists and public figures."

Other titles in the same Algoritm collection include those apparently authored by former U.S.
Secretary of State Henry Kissinger, murdered Russian opposition politician Boris Nemtsov
and Russian political scientists Stanislav Belkovsky, Andrei Piontkovsky and Vladimir
Pribylovsky.

Piontkovsky said Sunday that he had given permission for his writings to be published
in three separate volumes for Algoritm and praised the publishing house's series on Putin.
"It's a good series and they have put out a lot of good books,'" he said by telephone.

Algoritm, founded in 1996, describes itself on its website as one of Russia's leading publishers
specializing in controversial political and social content. It has printed works by a number



of senior Russian officials including Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin and nationalist
firebrand Vladimir Zhirinovsky.

Moscow-based U.S. journalist Michael Bohm also alleged that a book titled "President Putin's
Mistake' published under his name was issued without his knowledge.

"There was no agreement," he said by telephone Sunday.

Bohm, a former Moscow Times editor, said that he was contacted by Algoritm in April about
a possible collaboration, but discussions fizzled out without anything being signed.

The material in the book is taken from his interviews and articles, Bohm said, including
articles originally published in English.

"When you translate someone's work, there's always the risk of translation
and mistranslation ... there are mistakes in there," Bohm said, adding that Algoritm had not
responded to an enquiry when he discovered the book last month.

Algoritm head Nikolayev said in an interview with radio station Ekho Moskvy on Sunday that
the publishing house had held talks with Bohm.

"I think that we will sign an agreement and everything will be fine," Nikolayev said.

Contact the author at h.amos@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/08/09/western-experts-cry-foul-over-russian-books-published-
in-their-names-a48843


mailto:h.amos@imedia.ru

