. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian Media Feels Pressure As Space
for Independent Journalism Shrinks

July 30,2015

Ekho Moskvy chief editor Alexei Venediktov having a chat at a 2011 media awards ceremony with then-
Prime Minister Vladimir Putin.

Alexei Venediktov, one of Russia's most prominent journalists, does not go out without a
bodyguard and does not answer mobile phone calls for fear of being tracked.

He has worried about security since someone left a chopping block with an axe in it outside
his apartment in 2009 and he fled Russia for a week this year, fearing he was on a hit list.

Such precautions do not seem out of place in a country where at least 17 journalists have been
killed in the past 14 years, or for an editor whose radio station has been accused by President
Vladimir Putin of "pouring diarrhea over me day and night."

With state media waging a full-scale information war over the crisis in Ukraine, independent
media such as Ekho Moskvy, where Venediktov is the veteran editor-in-chief, are battling to
survive — and fear the noose around them is tightening.



In a series of interviews, editors of such outlets said they rarely feel direct pressure to toe the
line but the Kremlin has financial, legislative and judicial levers at its disposal, and speak of
intimidation and bullying of advertisers.

"You have to work as though each day at work could be your last ... That's what my journalists
think and that's how they work," Venediktov said in an interview at the station's busy
headquarters in a high-rise Moscow office bloc.

Suggesting Ekho Moskvy could survive only as long as Putin allowed it, he said: ""We know
that the future of Ekho Moskvy depends on one person, one person in one office."

Kremlin critics accuse Putin of intensifying a campaign to stifle dissent, clamping down on
civil society and using the media as a political weapon to maintain his grip on power and
influence public opinion — charges the Kremlin denies.

The existence of a few media organizations which criticize the authorities helps Putin deflect
criticism at home and abroad that Russia does not allow media freedoms, and gives the
opposition a way to let off steam.

Coverage even by independent media is restrained by Western standards, with direct criticism
of Putin rare, though Prime Minister Dmitry Medvedev's government is considered fair game.

Taking on Putin directly over his wealth or personal life is widely seen as out of bounds. One
newspaper, Moskovsky Korrespondent, made a splash by publishing allegations about his
love life in 2008. It closed mysteriously soon afterwards.

Indirect Pressure

One of Putin's initial acts after rising to power in 2000 was to restore Kremlin control over the
media, which was much more outspoken under President Boris Yeltsin in the free-wheeling
decade after the Soviet Union's collapse in 1991.

Most Russian media are now owned by the state or by private individuals or companies loyal
to Putin.

Such media have been on little less than a war footing since Ukraine's pro-Moscow president,
Viktor Yanukovych, was ousted in February 2014 and Russia responded by annexing the
Crimea Peninsula and giving political support — and Kiev and the West say military backing
— to a separatist uprising in east Ukraine.

Despite such tight control, Venediktov, his unruly hair and beard now grey at 59, says he only
occasionally has criticism of his coverage conveyed to him by the authorities, "sometimes
over tea, sometimes over vodka, sometimes over cognac."

Indirect pressure is much more common.

Ekho Moskvy has felt the heat from Russia's media regulator, which warned it last year over a
program about Ukraine which the body said contained information "justifying practices of
war and other crimes." A second warning would mean closure.



Venediktov says the company that controls the station and is loyal to Putin — Gazprom-
Media Holding — has been unable to oust him as editor because this would require the
support of his journalists. But he feels economic pressure from a drop in advertising and a
downsizing of his advertising department.

The fact that Venediktov is able to cling to his job and continues to criticize the authorities is
held up by Gazprom-Media Holding as evidence that it respects media freedoms.

Kremlin spokesman Dmitry Peskov underlines this by saying that the station's editorial line
has '"never been an obstacle for normal business-like communication' between Putin and
Ekho Moskvy, including with Venediktov.

Yevgenia Albats, editor-in-chief of the New Times magazine, says she is surprised when
asked why she thinks Putin allows some independent media to exist.

"Russia is not a totalitarian state," she says, even though the Kremlin has many ways to
squeeze outlets that criticize it.

"If you are loyal [to the Kremlin] you get ads. If you are not loyal, you don't get ads,'"" Albats
said.

She said New Times was raided by police three years ago, she once found a listening device in
her home and added in an interview in her office that she had no doubt "we have a couple of
other people in on this conversation."

The magazine's recent stories include an investigation into how Russia reached the decision
to annex Crimea from Ukraine last year and concluded the plan was drawn up by four people.
It also wrote about problems suffered by gays at a time when this was widely seen as taboo for
Russian media.

The New Times gets by — just — on sponsorship, sales and subscriptions.

"It [the situation for independent media] is getting worse, much worse, I guess since the
beginning of the Ukraine conflict," she said.

"It's harder to get information, it's harder to get to decision makers, it's harder because
people are afraid to give you interviews, afraid to be mentioned in the magazine."

Broadcasting From an Apartment

Dozhd, which made its name as an independent cable and Internet outlet during opposition
protests in the winter of 2011-12, suffered a big financial blow when cable operators in one fell
swoop canceled their contracts last year.

Dozhd also found it was no longer a desirable tenant for landlords and was forced to move
office several times. For a while it resorted to broadcasting from an employee's flat but has
now found a studio in a trendy business and shopping center.

After a year of almost constant worry, the channel's general director, Natalya Sindeyeva,
embodies its slogan as the "optimistic channel."



"For me it's alright now because we are operating," she said. "'If you speak about the wider
context, it's difficult, not only politically but economically."

Dozhd hit problems after running a poll last year asking whether Leningrad, now St.
Petersburg, should have given up to Nazi German forces during World War II rather than
refuse to surrender. Hundreds of thousands of people were killed in the siege and Putin's
spokesman said the poll had "crossed a line."

Set up in 2010, the network had been vulnerable after giving a voice to Kremlin critics.

Sindeyeva said the channel has managed to survive by going behind a pay wall and switching
to a subscription basis.

Dozhd has about 70,000 subscribers, editor Mikhail Zygar said, paying around 4,800 rubles
(S80) ayear. It can reach about 12 million people a month on television and the Internet.

Other leading independent media are threatened by a law that will limit foreign ownership of
Russian media to 20 percent, introduced to '"defend national sovereignty."

Among newspapers under threat is Vedomosti, a business daily with a print run of 75,000 that
often criticizes the government.

Finnish company Sanoma sold its one-third stake in Vedomosti — along with ownership of
The Moscow Times — in May to a Russian businessman, Demyan Kudryavtsev.

The Financial Times Group and Wall Street Journal owner News Corp own similar stakes in
Vedomosti, and say they are reviewing the implications of the legislation on foreign
ownership.

Patriot Games

Announcing the seizure of Crimea on March 18 last year, Putin warned against "action by a
fifth column, this disparate bunch of 'national traitors'' — a phrase that has widely been seen
as including any media speaking out against the annexation.

Putin has little less than a media army at his disposal. As in Soviet days, some news outlets
have a direct phone line to the Kremlin, media sources say, and top editors take part in regular
meetings with Kremlin officials to discuss content.

Dmitry Muratov, editor of the investigative newspaper Novaya Gazeta, said most Russian
media have simply become "instruments of mass propaganda and manipulation."

His newspaper, part-owned by former Soviet leader Mikhail Gorbachev, said in March it may
have to stop its print edition because of a lack of funds. For now, though, it is still going.

Across the hall from Muratov's office hang the portraits of six Novaya Gazeta journalists
killed since 2001 including Anna Politkovskaya, shot dead on Putin's birthday in 2006.

Another, Yelena Milashina, left the southern, mainly Muslim region of Chechnya in May this
year after a border guard warned her that her life was in danger. A local newspaper later



published an article widely seen as a death threat.

The New York-based Committee to Protect Journalists says 17 journalists have been killed in
Russia because of the work they were doing since 2001. Other groups say the toll may be
higher. The International Federation of Journalists said in a 2009 report that 313 Russian
journalists had been killed since 1993.

Despite such a hostile environment, Novaya Gazeta's Muratov prefers to look on the bright
side, underlining that there is still some room for independent media in Russia.

"If there's a future for this country, there's a future for independent media," Muratov said.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/07/30/russian-media-feels-pressure-as-space-for-independen
t-journalism-shrinks-a48637



