. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Europe Seeks to Counter Kremlin
Success Pushing World View

June 28, 2015

*j.
F

o
£
=>

4 4

Y

President Vladimir Putin interviewed by Larry King in New York, September 2000.

Larry King's back on the air, beaming his high-octane brand of talk to households around
the world. Where can you catch him? Kremlin-backed television.

Moscow wants you to pay better attention to what it's saying, and to better reach your eyes
and ears it's spending around a half-billion dollars a year and carrying top-name talent like
King and former governor and professional wrestler Jesse ""The Body" Ventura.

Worried that the Russian message is getting through, Western countries are pushing back,
including with a proposed "action plan' being discussed by European Union leaders.

As relations with the U.S. and some of its allies become more publicly fractious and at times
openly hostile, Russia's government has assembled a gigantic media machine not only for its
own people, but to target a foreign audience from Warsaw to Washington with news items like
these:



""CIA Director Admits: U.S. Foreign Policy Causes Terrorism"
"U.S. wants to make Ukraine a base to attack Russia"
"NATO breaks treaty to establish permanent forces in Baltic"

The Kremlin's ultimate goal, President Vladimir Putin has said, is "to try to break
the monopoly of Anglo-Saxon media over the global flows of information."

Western governments have disseminated their own brand of news and information for years,
as has Russia. The United States, Western European countries and some Latin American
and Asian ones sponsor media that broadcast their particular world views around the globe.

What sets the new Russian effort apart, experts say, is how comprehensive, sophisticated
and unrelenting it is.

"The West is playing 19th-century Victorian boxing while Russia is using karate," said Ben
Nimmo, a former NATO press officer who writes about security issues.

On the shows carried by the Russian government-financed, English-language television
channel RT, King does the same thing that made him a legend on CNN: interviewing
newsmakers, show biz figures and "'celebrities" of all calibers.

Themes chosen by Ventura, a former Navy SEAL and one-term governor of Minnesota, are
typically harder-edged. RT shows with Ventura this month featured "torture whistleblower"
John Kiriakou, quoted as saying the CIA "is run by lunatics," and scrutinized the U.S. Federal
Reserve, dubbed an "illegal institution'" in an RT promo.

RT management did not respond to Associated Press requests for interviews, and AP got no
response to requests through the station for comment from King and Ventura. On her blog, RT
Editor-in-Chief Margarita Simonyan has said she is determined to offer overseas audiences
an alternative view on events, and is driven by love for Russia.

"I realize why I keep working at a channel which is alone facing thousands, tens of thousands
of Western media outlets, telling the other side of the story, finding itself in the crosshairs

of those media and struggling to fend off their attacks. Because it's my Motherland," she
wrote.

AP provides text, photos and raw video footage to RT, and its commercial arm Global Media
Services provides production services to some RT shows.

For Lieutenant Colonel Simon West, a British Army specialist on strategic communications,
RT's programming lineup is a canny move designed to achieve both audience share and trust.

"Larry King, well, you and I know him. He's a chap of great broadcasting credibility," said
West, consultant at a Riga, Latvia-based facility opened by NATO member states last year
in large part to address the information challenge from Moscow.

Polish parliament member Witold Waszcyzkowski said it's part of a strategy that leaves many
viewers unaware that they have tuned into a Kremlin-bankrolled information source, since



the typical RT newscaster ''sounds like your neighbor."

Indeed, in the view of many Western analysts, Moscow's new brand of information for export
has dropped the Soviet-era pretension that the Russians were building a virtual workers'
paradise, and sometimes appears focused on discrediting U.S. and European leaders

and institutions in the eyes of their own citizens.

"If you follow the RT Twitter feed, as I do to my eternal teeth-gritting annoyance, it's full
of stories of racism in the U.S., police corruption in the UK, gay propaganda in Sweden,"
Nimmo said.

RT's oft-repeated slogan is ""question more." In the final analysis, Britain's ambassador
to NATO told AP, Russian media may not be trying to persuade foreign publics, but to confuse
them.

"They aren't concerned to prove they are right, but to muddy the information space so much
that it's hard to get the truth through," Sir Adam Thomson said.

Unlike its Western competitors, Putin said last year as he celebrated the inauguration of RT
service to Argentina, the Kremlin-backed channel "does not aggressively impose its own
views on others." But EU leaders, at odds with Moscow since Russia's 2014 annexation

of Crimea, generally disagree, and will try to agree on countermeasures at their Brussels
summit.

"We're not winning because we're not doing," said Lithuanian Foreign Minister Linas
Linkevicius.

The draft EU "action plan on strategic communication,' obtained by AP, calls for an array
of measures including the creation by Sept. 1 of a special team to parry "Russia's ongoing
disinformation campaigns."

If approved by EU heads of state and government, the special unit would be in charge
of anticipating and replying to any "disinformation" targeting the bloc, and working with
member states to alert them to the dangers of such campaigns.

In the U.S., Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland, in March
testimony to a House committee, requested more than $20 million in new funding for State
Department programs ''to counter Russian propaganda." Already in fiscal 2013, budgets

for the government-financed Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty
operations totaled $288.5 million.

Nuland said Moscow's wide-ranging effort to sway Western leaders and publics includes
funding political campaigns and "'false NGOs" that defend Russian interests. Russia has also
organized "troll farms" of pro-Kremlin bloggers and social media posters to disseminate its
official view and attack those who disagree.

Major brands in the export division of Russian mass media include RT, the RIA Novosti news
agency and its Sputnik radio and website. Despite the pounding Russia's economy is taking
from the slump in the price of oil and the West's Ukraine-related sanctions, government
funding for RT has grown by 30 percent since 2014, to the ruble equivalent of $289 million.



In the United States, Comcast carries RT to many of its 22 million video subscribers in 39
states and Washington. The channel, which already broadcasts in English and Spanish, is
adding French and German.

During two recent semesters, classes at the Columbia University Graduate School
of Journalism in New York monitored RT and drew a number of conclusions.

"On some subjects, especially what's happening in Ukraine, RT just completely toes

the Kremlin line," said professor Ann Cooper, summing up the findings. Also, ''they're not
going to criticize Putin." For a Russian government-bankrolled medium, that may have been
predictable.

But what surprised her students, Cooper said, was the quantity of programming on the
channel that would likely appeal to a U.S. or European audience "that doesn't trust
government, is pretty cynical about government and is open to believing in certain conspiracy
theories."

For such viewers, the journalism professor said, "there is quite a lot on RT."
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2015/06/28/europe-seeks-to-counter-kremlin-success-pushing-worl
d-view-a47716



