
Kremlin Propaganda Leaves No Russian
Behind
By Andrei Malgin

June 17, 2015

The Kremlin shelled out big money last week to host the so-called "World Congress
of Russian Press" that brought together representatives of more than 500 Russian-language
media outlets from 63 countries.

The government paid for their tickets, put them up in swanky hotels, wined and dined them
several times, gave them an audience with Prime Minister Dmitry Medvedev and Kremlin
chief of staff Sergei Ivanov and proposed that they discuss ways to "develop a unified global
Russian information sphere."

The idea of a "unified global Russian information sphere" sounds somewhat alarming
considering past and current events in Ukraine.

The main speaker, former CEO of the state-owned TASS news agency and current head of the
World Association of Russian Press, Vitaly Ignatenko, openly stated that in his opinion,
the Western press does not give Russians living abroad an objective picture of events in Russia

https://www.themoscowtimes.com/author/andrei-malgin


and the world, and that Russian-language newspapers and radio stations should therefore
provide that service.

Of course, by "objective" this veteran of ideological struggle meant "toeing the Kremlin line."
Recall that Ignatenko once received the Lenin Prize for his screenplay of "A Tale
of Communists," a movie that not only obsequiously sang the praises of former Soviet leader
Leonid Brezhnev, but did so during his lifetime.

I live in Italy, where for many years two Russian-language newspapers engaged in a fierce
competition. One suddenly relocated to Portugal, but the second did not have long to enjoy its
newfound monopoly: In late 2013, La Nostra Gazzetta prepared to close its doors and even
promised to refund readers for their prepaid subscriptions.

And then, soon after Russia's "polite men in green" conquered Crimea, the newspaper
suddenly experienced a rebirth. It now comes out in 40 full-color pages each week and is
available in every newsstand. And although I have never once seen anyone buy a copy, it is
now chock full of glowing reports about President Vladimir Putin's many accomplishments as
National Leader and what a mistake the West is making in refusing his friendship.

Whereas in the past, immigrants from Russia, Ukraine and Moldova somehow cobbled
together each issue, now Italian surnames accompanied by such job titles as "professor,"
"political analyst" and "historian" grace every political article that appears.

What types of stories does the newspaper print? Here are a few verbatim quotations: "Europe
cannot get by without the Russian market and it harms only itself with such excessive
adulation of the United States." "Ukraine has always been a Russian province and even
the place of Russia's founding, Rus. The Soviet Union arbitrarily created Ukraine without
taking into account the fact that very different peoples inhabit that territory." "The symbol
of the struggle against Ukrainian fascism and German Nazism is the St. George ribbon,
in memory of the great sacrifices Russians made in saving the Motherland. Now it is worn
by the soldiers of Novorossia that fight against the Kiev junta that came to power with U.S.
support as a result of a bloody coup d'etat."

And so on. It is very striking how the newspaper came into unheard of wealth the moment it
switched its editorial policy. I happen to know that many other Russian-language newspapers
all over the world have undergone similar metamorphoses.

Russian emigrants live all over the planet, and wherever they now call home, they can usually
find a Russian-language newspaper. No doubt, the 500 representatives of those papers
and other media outlets did not leave Moscow empty-handed.

The Kremlin is paying close attention to that "Russian world," freely spending taxpayer
money to grease the palms of its agents abroad in hopes of poisoning every last Russian — no
matter how distant — with its duplicitous propaganda.

Andrei Malgin is a journalist, literary critic and blogger.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow



Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/06/17/kremlin-propaganda-leaves-no-russian-behind-a47467


