
Russian Owner Wants Modernized
Moscow Times, Not Kremlin Stooge
By Peter Hobson

May 04, 2015

Demyan Kudryavtsev

The first Russian owner of The Moscow Times in its 23-year history said Monday he saw
"huge potential" for developing the brand and rebuffed suggestions that an end to foreign
ownership would compromise the newspaper's independence.

Finnish media group Sanoma announced Thursday that it would sell The Moscow Times,
Russia's only English-language daily, along with a clutch of magazine titles in the country,
including National Geographic and Men's Health, and a minority stake in influential business
newspaper Vedomosti.

The buyer is Demyan Kudryavtsev, a 43-year-old Internet entrepreneur, former chief
executive of Russian publishing house Kommersant and ex-business partner of Russian
oligarch Boris Berezovsky, who died in London in 2013.

https://www.themoscowtimes.com/author/peter-hobson


The sales come after Russia passed legislation last year forcing foreign entities to limit their
stakes in Russian media firms to 20 percent, which may have put off potential foreign buyers.

In a telephone interview on Monday, Kudryavtsev said The Moscow Times was "a fantastic
brand with a long history and a large, loyal audience," but that it is behind the times
technologically and failing to meet the needs of consumers.

But the brand has "huge potential," he said, adding that he would "undoubtably" finance its
development if necessary.

Still, Kudryavtsev intends on making money with The Moscow Times, which has in recent
years been loss-making.

"This is a business deal," he said.

The Moscow Times, set up by Dutch entrepreneur Derk Sauer in 1992, has a print circulation
of 35,000 in Moscow. The paper's website attracts one million visitors per month
on average  — a number that has more than doubled over the past year.

History in Media

Kudryavtsev is no newcomer to the media and Internet industries. After returning to Russia
from Israel in the 1990s, he co-founded Cityline, an Internet service provider that he has said
sold for nearly $30 million in 2001.

He was appointed CEO of the Kommersant publishing house in 2006 by Berezovsky,
the company's then-owner, and kept his position when another billionaire tycoon, Alisher
Usmanov, bought Kommersant a few months later.

Kommersant then consisted of a newspaper and a number of weekly magazines on politics
and business. Kudryavtsev developed the company as a multimedia platform, expanding its
online presence and launching a radio station. He left in 2012 amid a spate of editorial
departures from Russian media firms as the government responded harshly to coverage
of street protests that erupted in late 2011 following disputed parliamentary elections.
Kudryavtsev has denied that he was pressured into leaving the publishing house.

Kudryavtsev's deals with Sanoma will give him full ownership of The Moscow Times but only
a 33 percent stake in Vedomosti, which is co-owned by Financial Times Group and Dow Jones,
publisher of The Wall Street Journal.

Following the announcement of the sales on Thursday, Kudryavtsev wrote in an e-mail
to Sanoma employees in Russia that it was "a huge honor and responsibility" to own
the assets. He said he had no immediate plans to change their management.

Changing Landscape

Both Vedomosti and The Moscow Times were affected by the law on foreign ownership
of Russian media, which appeared last year amid Moscow's confrontation with the West over
Ukraine. The legislation was seen by many as an attempt by the Kremlin to increase its
leverage over media bosses and boost its influence on editorial policy.



Vedomosti, which has a circulation of about 75,000, is read by Russia's political and business
elite and respected for the quality of its coverage. The paper frequently publishes editorials
critical of the Russian authorities and President Vladimir Putin.

Sanoma has been seeking buyers for its Russian assets since 2013 as part of a restructuring
of its business. The value of the sales has not been disclosed, but the company said it would
make a capital gain on the sales of about 8 million euros ($8.9 million) before currency
translation adjustments. Russian media reports have estimated the value of the Vedomosti
stake at 6 million euros ($6.7 billion).

Neither Financial Times Group nor Dow Jones has said they will sell their stakes in Vedomosti.
Kudryavtsev has denied that he is in negotiations with them.

Ownership Concerns

Following the announcement last week, some commentators smelled a rat. "Kudryavtsev
doesn't have money to buy newspapers and magazines," Leonid Bershidsky, a founding editor
of Vedomosti, wrote on Facebook, urging Kudryavtsev to "reveal the names of the partners
who put money into the purchase."

Kudryavtsev rebutted the claim, telling the RBC news agency that he was buying the assets
without partners.

He also denied going to the Kremlin or other Russian authorities for approval before going
ahead with the deal.

Asked by The Moscow Times whether Russian ownership would damage readers' trust in The
Moscow Times, Kudryavtsev rebuffed the suggestion, saying his role was not to interfere with
editorial decisions.

The Moscow Times has become no more vulnerable than it was before, he said, adding:
"Russian authorities are perfectly able to pressure any owner."

Contact the author at p.hobson@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/05/04/russian-owner-wants-modernized-moscow-times-not-k
remlin-stooge-a46290

mailto:p.hobson@imedia.ru

