. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian State Agency Accused of
Funding Opposition Media

By Anna Dolgov

April 08,2015

Russia's Investigative Committee has reportedly demanded explanations about government
subsidies to media that support opposition positions after a pro-Kremlin daily accused a
government agency of supporting publications that pursue “clearly anti-state” policies.

The report by the pro-government newspaper Izvestia on Tuesday named some of Russia's
best-known remaining independent-minded media outlets among the supposed recipients of
the funds, including radio station Ekho Moskvy, television channels RBC and Dozhd, and
tabloid daily Moskovsky Komsomolets, or MK.

The report accused Russia's federal agency for media development, Rospechat, of having
“carried out substantial financial infusions from state budget into mass media outlets whose
editorial policy followed a clearly expressed anti-state position,” when it subsidized the
publications in 2010-14.

Rospechat — the government agency, not to be confused with a media distribution company


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-dolgov

of the same name — responded with an online statement, conceding its support for
educational and humanitarian projects in the media, but saying that Izvestia's claims of the
amounts of the grants were “exaggerated twofold.”

The agency published a list of projects it has supported and the amounts of donations, adding
that its subsidies to media outlets named by Izvestia amounted to 0.02 percent of Rospechat's
budget in 2010-14.

“The names of programs and headings speak for themselves: They are all socially oriented
and are devoted to the issues of the fight against terrorism and extremism, support for people
with disabilities, adoptions of orphans, combating drug abuse, promotion of reading and the
Russian language,” Rospechat head Mikhail Seslavinsky said in a statement.

“We support those topics every year in hundreds of media outlets,” he added.

But the Investigative Committee appeared to deem the funding issue suspicious, sending a
letter to Seslavinsky with demands for explanations, according to a copy of the document
published in an online piece later Tuesday by MK.

The letter included a list of media outlets whose funding the Investigative Committee was
looking into. The list included the Novaya Gazeta newspaper, RBC news agency and its
newspaper RBC Daily, Snob magazine, and news portals Snob and Bolshoi Gorod ("Big City"),
in addition to the outlets named by Izvestia.

Kremlin spokesman Dmitry Peskov said Wednesday that the idea of the Kremlin having a
media blacklist was “absurd.”

“There isn't and couldn't be any media blacklist,” he was quoted as saying by the TASS news
agency.

The Investigative Committee has received “full and exhaustive” information from Rospechat
in response to its query, MK added, suggesting that the case was closed.

The report provided no details, but Rospechat said in its statement that neither Dozhd
television nor Ekho Moskvy radio received any subsidies in 2014, although during the three
preceding years Dozhd received 15.3 million rubles ($278,000 at today's rate), instead of the
30.6 million that Izvestia claimed, and Ekho Moskvy received 7.5 million.

The Izvestia article also said that the subsidy distribution was supervised by Rospechat deputy
chief Vladimir Grigoryev, accusing him of being “benevolent to opposition figures.”

It then took issue with Ekho Moskvy editor-in-chief Alexei Venediktov, accusing him of
pursuing an “editorial policy that often carries an openly anti-Russian character” —
language reminiscent of Soviet-era newspaper diatribes against “anti-Soviet” activities.

MK called the language of the Izvestia report “worthy of Stalin's times.”

Rospechat, meanwhile, said in its statement that Grigoryev “is not involved in the questions
of financing electronic media and is not a member of relevant expert councils.”



In yet another assault, Izvestia accused Grigoryev of supporting companies run by
Alexandrina Markvo, the partner of opposition activist Vladimir Ashurkov.

The Investigative Committee said in the letter to Rospechat that its interest in media
financing was linked to its case against Markvo, but provided no details.

Ashurkov, a close associate of opposition leader Alexei Navalny, has recently received political
asylum in Britain. Markvo is also living in London and was arrested in absentia by a Moscow
court in February on fraud charges linked to her work for an advertising agency.

Contact the author at newsreporter@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/04/08/russian-state-agency-accused-of-funding-opposition-m
edia-a45565


mailto:newsreporter@imedia.ru

