. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Ukraine, U.S. Condemn Russia Over
Closure of Crimean Tatar Media Outlets

April 03,2015

Muslim Tatar men pray in the Great Khan mosque (Khan Dzhami) in the Crimean town of Bakhchisaray.

KIEV — The silencing of a television station for the Tatar people in Crimea, annexed by Russia
from Ukraine a year ago, sparked outcry on Friday, with Kiev accusing Moscow of trying to
stamp out non-Russian influence on the peninsula.

The station, ATR, which formerly broadcast under a Ukrainian license, has sought four times
to re-register with Russia's media regulator, Roskomnadzor, to stay on the air. But each time
it was turned down because of alleged mistakes in its applications, Tatar officials said.

The station, which broadcast in the Tatar language to what officials say was an audience of 4
million people in Crimea and beyond, went off the air just after midnight on April 1 rather
than face fines of up to $90,000.

There was no immediate comment from Roskomnadzor in Moscow.

The Tatars, a Muslim people who are indigenous to the Black Sea peninsula and number about



300,000 in Crimea's population of two million, opposed the Russian annexation in March
2014, which followed the overthrow of a Moscow-backed president in Kiev.

Tatar officials saw the refusal to re-register ATR as an attempt to silence their critical stance
of Russian rule there.

"It's obvious that the [Russian-backed] authorities have no interest in registering the
channel. They are finding formal pretexts for denying it," said Ibraim Umerov, a press aide to
one of the Crimean Tatar leaders.

Speaking in Lithuania, Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu decried rights abuses
against the Turkic-speaking Tatars and said Ankara would send an informal observer mission
to the peninsula soon.

"The Crimean people and particularly Crimean Tatars have been oppressed, attacked and
their rights have been violated ... We are sending an informal mission to observe human rights
violations in Crimea soon,'" he told journalists.

Ukraine's Foreign Ministry, in a strongly-worded statement, said the move to close down ATR
had clearly been undertaken "with the knowledge and on the instruction of the Kremlin."

"These actions are a cynical and deliberate strategy of Russia aimed at consistently squeezing
everything Crimean Tatar and everything Ukrainian from the cultural, informational and
political space of the occupied peninsula," the statement said.

Human rights organizations said the silencing of ATR was part of a pattern of stifling Crimean
Tatar language outlets and other pro-Ukraine media there.

Re-registration had also been refused to the radio station Maydan, a website 15minut.org and
two newspapers, Amnesty International said. A popular children's television channel had also
been closed down.

The United States also joined in the chorus of disapproval on Thursday, calling on Russia to
immediately reinstate all of the media outlets that had been closed.

“The United States condemns the failure by Russia to respect the human rights of those who
remain in Crimea and its disregard for media freedom, and calls for the immediate
reinstatement of all the media outlets,” the U.S State Department said in an online statement.

The New York-based Human Rights Watch said that since annexation, Crimea's new
authorities had carried out raids on several media outlets, confiscating and damaging
equipment. Several journalists and bloggers critical of the authorities had been detained,
harassed or attacked, it said in a statement.

Material from The Moscow Times was included in this report.
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2015/04/03/ukraine-us-condemn-russia-over-closure-of-crimean-tat
ar-media-outlets-a45435



