
Russian Athletics Federation Suing
German TV Network Over Doping
Allegations
By Gabrielle Tetrault-Farber

February 18, 2015

In January, RUSADA suspended a steeplechase runner, a heptathlete and five Russian race-walkers.

The Russian Athletics Federation has launched a series of defamation lawsuits over a German
documentary featuring claims that doping had become endemic to Russia's track and field
scene, state news agency RIA Novosti reported Tuesday.

"We demand that the concrete allegations [made in the documentary] that are false
and defamatory be refuted," RIA Novosti quoted the federation's lawyer, Artem Patsev, as
saying.

In the interview, aired in December by German television network ARD, filmmakers
interviewed elite Russian track and field athletes who admitted to doping and attested to the
widespread use of performance-enhancing substances among their teammates on Russia's

https://www.themoscowtimes.com/author/gabrielle-tetrault-farber


national team.

According to RIA Novosti, the individuals targeted by the lawsuits include the staff of the
German television network, investigative journalist Hajo Seppelt, as well as track and field
coach Oleg Popov, runner Yulia Stepanova and her husband, Vitaly Stepanov, a former
employee of Russia's national anti-doping agency RUSADA. Popov, Stepanova and Stepanov
were featured in the documentary.

Valentin Balakhnichev, who at the time was president of the athletics federation, said in a
statement in December that the documentary had been a "provocation meant to undermine
Russian sport."

Balakhnichev, who stepped down from his position as the president of the federation earlier
this week, has also embarked on his own legal proceedings against the filmmakers, according
to Patsev.

Renowned national track and field coach Valentin Maslakov also resigned over the scandal
last month, only to reintegrate into the athletics world earlier this week as the new head coach
of Russia's sprint team.

The documentary sent shockwaves through the Russian and international athletics
communities. The World Anti-Doping Agency set up an independent panel in December
to investigate the allegations.

In January, RUSADA suspended a steeplechase runner, a heptathlete and five Russian race-
walkers, including three Olympic gold medalists and a world champion, for using banned
substances.

Editor's note: An earlier version of this article incorrectly stated the the documentary was also
shown on ZDF when, in fact, it aired only on ARD.

Contact the author at g.tetraultfarber@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/02/18/russian-athletics-federation-suing-german-tv-network-o
ver-doping-allegations-a44033

mailto:g.tetraultfarber@imedia.ru

