
Russia Takes a Dive in Press Freedom
Ranking
February 12, 2015

Microphones are seen on a table in front of a Russian flag at the State Duma in Moscow.

The Democratic Republic of Congo — where 61 newspapers, five radio stations and a
television station have been shut down by the government and several journalists have been
arbitrarily arrested in recent months — is presently more successful in guaranteeing
the freedom of the press than Russia, Reporters Without Borders revealed Thursday.

"Russia's current rank is the result of the growing repression of the past few years," Johann
Bihr, head of the organization's Eastern Europe and Central Asia Bureau, told The Moscow
Times on Thursday. "The tipping point has been the crisis in Ukraine, which has reinforced
the paranoia and hysteria that have led independent media outlets to be considered a fifth
column."

Between 2012 and 2014, Russia placed 148th in the list, which ranks countries' performances
in the areas of media pluralism and independence, respect for journalists' safety and freedom,
and media-related legislation, among other criteria.



Although Russia currently boasts a lower press freedom ranking than many countries with
controversial rights records, it scored well above others, such as North Korea, Iran
and Belarus.

Russia's dive in the 2015 list is thought to be linked to the Ukraine crisis. "While Russia's
leading television channels continue to inundate viewers with propaganda, the Ukrainian
crisis led to an increase in pressure on independent media, with a string of draconian laws,
website blocking and leading independent news outlets either being brought under control or
throttled out of existence," Reporters Without Borders said in a statement accompanying
the new ranking.

"The climate has become very oppressive for those who question the new patriotic and Neo-
Conservative discourse and, in some regions, local despots have taken advantage of this new
climate to step up their persecution of critics," the statement added.

Pressure on independent media outlets is being felt across the country, according to Reporters
Without Borders.

Siberian independent television station TV-2, which had operated since the collapse of the
Soviet Union, stopped its cable broadcasts earlier this week after it was stripped of its license.

Dozhd independent television channel was forced to move their studio to a private apartment
in December to continue its work after an abrupt eviction. The channel moved to professional
studio on Monday.

Last March, the editor-in-chief of liberal-leaning Lenta.ru, Galina Timchenko, was fired
and replaced by Alexei Goreslavsky, the former editor of pro-Kremlin news website
Vzglyad.ru. Timchenko and a portion of the staff of Lenta.ru moved to Riga and founded
Meduza, a news site geared toward the Russian public that is strategically beyond the Russian
state's jurisdictional reach.

Other former Soviet republics have also fallen in the index. Ukraine dropped two slots to the
129th position after six journalists were killed in the line of duty last year. Azerbaijan likewise
fell from 160 to 162 because of an official campaign of "silencing the few remaining
independent voices that it has not already managed to suppress," according to Reporters
Without Borders.

As for the Democratic Republic of Congo's comparatively high ranking of 150, Reporters
Without Borders said in a statement: "DRC's one-place rise in the index was due solely
to other countries falling in a year marked by a worldwide decline in respect for media
freedom."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/02/12/russia-takes-a-dive-in-press-freedom-ranking-a43835


