
Russia's Backtracking on TV Ad Law
Points to Top Media Boss's Departure
By Sam Skove

January 27, 2015

The original law was rushed from proposal to law in just a few short weeks last summer over the
objections of industry players.

Russia's lower house of parliament on Tuesday passed amendments that could return
advertising to Russian pay-to-view channels, a move that analysts say points to the waning
influence of recently retired state media boss Mikhail Lesin.

If approved by the upper house and President Vladimir Putin, the bill will amend
a controversial decision last year that banned advertising on cable and satellite television
channels, allowing them to sell ad space as long as 75 percent of their programming is
Russian.

The original law was rushed from proposal to law in just a few short weeks last summer over
the objections of industry players. Foreign media companies including NBCUniversal and CNN
pulled their paid programming from the air in the months before the law came into effect

https://www.themoscowtimes.com/author/sam-skove


on Jan. 1.

Many in the industry believed at the time that the law was tied to Mikhail Lesin, then the head
of state-controlled Gazprom-Media and former long-time chief of the Communications
and Press Ministry.

Lesin's resignation from Gazprom-Media in December may have paved the way for the law's
revision, said Alexander Vinokurov, owner of independent television channel Dozhd,
and Mikhail Makyenko, an expert at the media economics department of Moscow University's
journalism faculty.

According to its author, Duma deputy Igor Zotov, the original law was intended to level
the playing field between broadcast television, which makes all its money on advertising,
and cable television, which receives both subscription and advertising fees.

This logic failed to impress the business community, however. The heads of several Russian
channels argued in a letter to the government last year that half of Russia's approximately
300 cable television stations could fail without their advertising revenues.

If passed, the amendments will come as a welcome relief to these stations. Companies'
advertising budgets are expected to shrink as Russia's economy sinks into a recession this
year caused by systemic problems, Western sanctions and steep falls in the price of oil.

While channels can now use foreign content for only 25 percent of their programming, this is
around how much they were already using, Makyenko said.   

Russian programming is defined as material made by firms registered in Russia and broadcast
either in Russian or one of Russia's other national languages. Programs created by foreign
companies but commissioned by Russian ones qualify. Programs with more than half of their
expenses covered by foreign investors do not.

As for foreign channels, the most popular ones, such as the Discovery Channel and Animal
Planet, are profitable even without ads, raking in upwards of 10 billion rubles ($148 million)
on subscriptions alone, according to Makyenko.

Others are searching for ways to re-enter the Russian market. Executives and shareholders
from Turner Broadcasting, the owner of CNN, met with Russia's media watchdog
Roskomnadzor on Tuesday and agreed on their "mutual interest" in returning CNN
to Russia's airwaves, the watchdog said in a statement.

One channel the move won't save is opposition-minded news channel Dozhd, which has yet
to make it back on the air after providers refused to broadcast it following a poll on whether or
not St. Petersburg should have been surrendered to the Nazis during World War II.

Contact the author at s.skove@imedia.ru

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2015/01/27/russias-backtracking-on-tv-ad-law-points-to-top-media-

mailto:s.skove@imedia.ru


bosss-departure-a43297


